Metadata for university artistic collection

Authors

  • Aline Cristina Gomes Ramos Fundação Getúlio Vargas, Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea, Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9138-1392
  • Daniela Lucas da Silva Lemos Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1565-7366

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47535

Keywords:

Information organization, Information in Art, Artworks, University, Crosswalk

Abstract

This paper aims to explain part of the research conducted in the master's degree in History, Politics and Cultural Assets of the Research and Documentation Center of Contemporary History of Brazil of the Getúlio Vargas Foundation, being to the principle of a metadata scheme for documentation of Brazilian university art collections and collections, based on the case of the Arts Center of the Federal University of Espírito Santo. To this end, it is established the comparison of norms and guidelines, comparing the fields and adopting those with a higher index of repetition and semantic alignment to the specificity of the works. As a result, a systematization is presented with the crosswalk performed from national and international documentation standards, organizing a proposal for surveying and registering the university art collection. It is concluded that the recurrence of metadata demonstrates the degree of importance and indispensable form, being possible to create a consistent and contemporary model for the registration of information in art. In this sense, starting from the issues presented by the object of study and meeting local needs can be an alternative to ensure the applicability and maintenance of the model, leading to the beginning of a thought about data governance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Cristina Gomes Ramos, Fundação Getúlio Vargas, Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em História, Política e Bens Culturais pela Fundação Getúlio Vargas (FGV/CPDOC). Graduada em Conservação-Restauração de Bens Culturais Móveis (2017) e em Arquitetura e Urbanismo (2007) pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é técnica em restauração da Universidade Federal do Espírito Santo, atuando principalmente nos seguintes temas: patrimônio cultural, restaurações diversas, critérios de conservação-restauração, conservação preventiva, gestão de acervos, documentação museológica e tratamento emergencial no caso de sinistros. Membro do Conselho Editorial da Revista Mosaico (Rio de Janeiro) desde setembro de 2021, atuando como Editora-Chefe a partir de outubro de 2022, até o momento.

Daniela Lucas da Silva Lemos, Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

Professora doutora do Departamento de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Tem se dedicado em pesquisas voltadas ao aspecto interdisciplinar entre a Ciência de Dados e a Ciência da Informação no que diz respeito a contribuições pontuais para a melhoria da qualidade de dados e metadados em acervos de patrimônio cultural digital, visando infraestrutura informacional adequada para reuso, agregação, busca e recuperação de objetos digitais em rede, incluindo princípios FAIR e de catalogação, técnicas de pré-processamento de dados e aprendizado de máquina.

References

ACERVO e Coleção. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2022. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo14329/acervo-e-colecao. Acesso em: 04 maio 2022. Verbete da Enciclopédia.

ABADAL, E.; CODINA, L. Bases de datos documentales: características, funciones y método. Madrid: Síntesis. Biblioteconomía y Documentación, 2005.

ARARIPE, F. Do patrimônio cultural e seus significados. Transinformação, Campinas, v. 16, p. 111-122, 2004.

BACA, M.; HARPRING, P.; WARD, J.; BEECROFT, A.; CLARKE, S.; SILVA, C.; EKLUND, J.; GILLILAND, A. J.; O'KEEFE, E.; WOODLEY, M. S. Metadada Standards Crosswalk. Disponível em: https://www.getty.edu/research/publications/electronic_publications/intrometadata/crosswalks.html. Acesso em: 15 maio 2022.

BACA, M.; HARPRING, P. CWDA List of Categories and Definitions. Los Angeles: Paul Getty Trust & College Art Association, 1996-2022. Disponível em: https://www.getty.edu/research/publications/electronic_publications/cdwa/categories.html#core. Acesso em: 17 jun. 2022.

BACA, M.; HARPRING, P.; LANZI, E.; McRAE, L.; WHITESIDE, A. Cataloging Cultural Objects: A Guide to Describing Cultural Works and Their Images. Chicago: American Library Association, 2006. Disponível em: https://vraweb.org/wp-content/uploads/2020/04/CatalogingCulturalObjectsFullv2.pdf. Acesso em: 15 maio 2022.

BOURDIEU, P. O Poder Simbólico. Lisboa/Rio de Janeiro: DIFEL/Bertrand, 1989.

BRASIL. Resolução NormativaNº02, de 29 de agosto de 2014. Estabelece os elementos de descrição das informações sobre o acervo museológico, bibliográfico e arquivístico que devem ser declarados no Inventário Nacional dos Bens Culturais Musealizados, [...]. Brasília, DF: Ministério da Cultura; Instituto Brasileiro de Museus, [2014]. Disponível em: https://www.gov.br/conarq/pt-br/legislacao-arquivistica/resolucoes/resolucao-normativa-no-2-de-29-de-agosto-de-2014. Acesso em: 24 jun. 2021.

BRASIL. Resolução Normativa Ibram Nº6, de 31 de agosto de 2021. Normatiza o Inventário Nacional dos Bens Culturais Musealizados, [...]. Brasília, DF: Instituto Brasileiro de Museus, [2021]. Disponível em: https://www.gov.br/museus/pt-br/assuntos/legislacao-e-normas/outros-instrumentos-normativo/resolucao-normativa-ibram-no-6-de-31-de-agosto-de-2021. Acesso em: 24 fev. 2022.

COLLECTIONS TRUST. SPECTRUM 4.0: Padrão para gestão de coleções de museus do Reino Unido/ Collections Trust. São Paulo: Secretaria de Estado da Cultura; Associação de Amigos do Museu do Café; Museu de Imigração do Estado de São Paulo; Museu da Ciência da Universidade de Coimbra; Pinacoteca do Estado de São Paulo. São Paulo, 2014. Disponível em: https://spectrum-pt.org/2014/09/spectrum-4-0-versao-digital-em-portugues-ja-disponivel/. Acesso em: 20 maio 2021.

DUBLIN CORE METADATA INNOVATION. DCMI Metadata Terms. 2020. Disponível em: https://www.dublincore.org/specifications/dublin-core/dcmi-terms/#section-1. Acesso em: 02 jun. 2022.

FERREZ, H. D.; PEIXOTO, M. E. S. Manual de Catalogação: Pintura – Escultura – Desenho – Gravura. Rio de Janeiro: Museu Nacional de Belas Artes, 1995.

GILL, T. Los metadatos y la Wordl Wide Web. In: BACA, M. (org). Introducción a los Metadatos vías a la información digital. Oxford: Oxford University Press, 1999. p.10-20. Disponível em: http://d2aohiyo3d3idm.cloudfront.net/publications/virtuallibrary/0892365358.pdf. Acesso em: 31 maio 2022.

GILLILAND, A. J. Setting the Stage. In: BACA, M. (ed.). Introduction to metadata. 3rd ed. Los Angeles: Getty Research Institute, 2016.

HARPRING, P. Question about the Metadata Standards Crosswalk worksheet. Destinatário: Aline Cristina Gomes Ramos. [S. l.], 23 maio 2002. 1 mensagem eletrônica.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). Declaração dos Princípios Internacionais de Catalogação. Haia, 2016. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/cataloguing/icp/icp_2016-pt.pdf. Acesso em: 22 jul. 2022.

INSTITUTO ESTADUAL DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO DE MINAS GERAIS. Inventário de Proteção do Acervo Cultural de Minas Gerais. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Cultura de Minas Gerais, 2009. Disponível em: http://www.iepha.mg.gov.br/images/Documentos/Programas/MODELO_DE_FICHAS_IPACMG.pdf. Acesso em: 5 maio 2021.

INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS (ICOM). Object ID. Paris: J. Paul Getty Trust, 1999. Disponível em: https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/objectid/. Acesso em: 01 abr. 2022.

INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDIZATION. Information and documentation -Thesauri and interoperability with other vocabularies -Part 2: Interoperability with other vocabularies. ISO25964-2. Geneva: International Organization for Standardization, 2013.

JULIÃO, L. Museu e coleções universitárias. MORENO, A.; NASCIMENTO, A. (org.). Universidade, memória e patrimônio. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2015. p.13-24.

PANISSET, A. A documentação como ferramenta de preservação: protocolos para documentação e gestão do acervo artístico da UFMG. 2017. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/LOMC-BC2GCX. Acesso em: 13 jun. 2020.

PUNTONI, P. Rede memorial: cultura digital, redes colaborativas e a digitalização dos acervos memoriais do Brasil. Transiciones inciertas: archivos, conocimientos y transformación digital en América Latina. Berlin: Instituto Ibero-Americano de Berlín, p. 120-152, 2017.

SILVA, A. P. Entre conceitos de documentação museológica e arte contemporânea: análise do Donato como sistema de catalogação do acervo do Museu Nacional do Conjunto Cultural da República (2011-2013). 2013. 218f. Monografia (Bacharelado em Museologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: https://www.bdm.unb.br/handle/10483/6178. Acesso em: 02 abr. 2022.

SILVA, C. A. Esquema de metadados para descrição de obras de arte em museus brasileiros: uma proposta. 2020. 646f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-01032021-162722/. Acesso em: 24 jun. 2021.

STEAD, S. The CIDOC Conceptual Reference Model. Centre for Cultural Informatics; Information Systems Laboratory; Foundation for Research and Technology, 2008. Disponível em: http://www.cidoc-crm.org/cidoc-crm-tutorial. Acesso em: 23 maio 2022.

Published

2023-03-27

How to Cite

Ramos, A. C. G., & Lemos, D. L. da S. (2023). Metadata for university artistic collection. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(1), 146–166. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47535

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.