Indicators for the evaluation of information literacy

possibilities for public policies, with a focus on informational justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n3.2023.47162

Keywords:

Information Literacy, Public policy, Information justice

Abstract

In this paper, we are interested in recognizing indicators for public policies that can serve Information Competence and informational justice to minimize information vulnerability through theories and concepts. This research presents a qualitative approach and bibliographic and documental procedures. The data analysis was based on categorization, grouping of elements, ideas, or expressions that were of interest to the research purposes. Bibliographical research was carried out in Scopus, Web of Science, ISTA, and LISTA. As main results, it is worth mentioning that social indicators are fundamental components and subsidies to public policies for Information Literacy and for this reason should be studied and connected to this field/domain of informational justice, and also that this is an urgent topic for a research agenda in the research agenda in the identified areas, which will strengthen the evidence for the promotion of for the promotion of public policies on Information Literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizete Vieira Vitorino, Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Ciência da Informação, Florianópolis, SC, Brasil

Bolsista Produtividade CNPq, Nível 2, Processo: 308821/2019-0, a partir de março de 2020. Pós doutora pela Faculdade de Letras (FLUP), da Universidade do Porto (UP), Portugal, no período de jan. 2015 a jan. 2016 por meio da Agência de Fomento CAPES e do Programa Estágio Sênior no Exterior (Processo: BEX 2398/14-1). Pós-doutorado em andamento na Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB) na área da Ciência da Informação (período de 20/06/2022 a 19/12/2022). Doutora em Engenharia de Produção (2004) na área de Mídia e Conhecimento e Educação a Distância (EaD) e Mestre em Engenharia de Produção (1996) na área de Gestão da Qualidade em Bibliotecas, ambas titulações conferidas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Biblioteconomia pela UFSC (1991). Professora concursada (2006) e pesquisadora do Departamento de Ciência da Informação (CIN), Centro de Ciências da Educação (CED), da UFSC com atuação nos Cursos de Biblioteconomia, Arquivologia e Ciência da Informação. Desde o ano de 2006 dedica-se, além do ensino, extensão e administração na UFSC, à pesquisa na área da competência em informação (information literacy). É Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) em nível de mestrado e doutorado, cujas disciplina e orientações se desenvolvem na área da competência em informação. É fundadora e líder do Grupo de Pesquisa GPCIn - Competência em Informação, cadastrado no CNPq e certificado pela UFSC desde o ano de 2006.

Andréia Letícia Johann, Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Ciência da Informação, Florianópolis, SC, Brasil

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina(2022), curso-tecnico-profissionalizante em Técnico em Segurança do Trabalho pela SENAI - Departamento Regional de Santa Catarina(2017) e ensino-médio-segundo-graupela Escola de Educação Básica Jacob Maran(2014). Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Biblioteconomia.

References

American Library Association (ALA). 61. Library services for the poor. Huron Chicago: ALA, 2007. Disponível em: https://www.ala.org/ala/ourassociation/governingdocs/policymanual/servicespoor.htm. Acesso em: 10 ago. 2023.

American Library Association (ALA). Association of College and Research Libraries (ACRL). ACRL Guide to Policies and Procedures, Chapter 14: Standards, Guidelines, and Frameworks. Chicago: ALA/ACRL, 2022. Disponível em: https://www.ala.org/acrl/resources/policies/chapter14. Acesso em: 10 ago. 2023.

American Library Association (ALA). Library Bill of Rights. Chicago: ALA, 2019. Disponível em: https://www.ala.org/advocacy/intfreedom/librarybill. Acesso em: 10 ago. 2023.

Fachin, Odília. Fundamentos de metodologia: noções básicas em pesquisa científica. São Paulo: Saraiva, 6. ed., 2017. ISBN: 9788502636538. p. 209.

Gregory, Lua; HIGGINS, Shana. Reorienting an Information Literacy Program toward Social Justice: Mapping the Core Values of Librarianship to the ACRL Framework. Communications in Information Literacy, Buffalo, NY, v. 11, n. 1, p. 42-54, 2017. Disponível em: https://pdxscholar.library.pdx.edu/comminfolit/vol11/iss1/14/. Acesso em: 10 ago. 2023.

Marzal, Miguel Ángel; Parra, Pablo, Colmenero, María Jesús. La medición de impacto y evaluación de programas de alfabetización en información para bibliotecas escolares. Revista Española de Documentación Científica, Madrid, v. 34, n. 2, p. 190-211, 2011. Disponível em: https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/692. Acesso em: 10 ago. 2023.

Mathiesen, Kay. Informational justice: a conceptual framework for social justice in Library and Information Services. Library Trends, Champaign, IL, v. 64, n. 2, p. 198–225, 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/158312901.pdf. Acesso em: 10 ago. 2023.

Minayo, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 26. ed., 2002.

Richardson, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 3. ed., 2012.

Vitorino, Elizete Vieira. A competência em informação e a vulnerabilidade: construindo sentidos à temática da “vulnerabilidade em informação”. Ciência da Informação, Brasília, DF, n. 2, v. 47, p. 71-85, 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/99215. Acesso em: 10 ago. 2023.

Vitorino, Elizete Vieira; De Lucca, Djuli Machado. (Org.). As dimensões da competência em informação: técnica, estética, ética e política. Porto Velho, RO: EDUFRO, 2020. Disponível em: https://edufro.unir.br/uploads/08899242/Capas%206/As%20Dimensoes%20da%20Competencia%20em%20Informacao.pdf . Acesso em: 10 ago. 2023.

Vitorino, Elizete Vieira; Piantola, Daniela. Dimensões da competência informacional. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 40, n. 1, p. 99-110, 2011. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1328. Acesso em: 10 ago. 2023.

Vitorino, Elizete Vieira. Indicadores para a competência em informação no Brasil: virtudes e tendências. In: Parra Valero, Pablo et al. (Coord.). Competencias en información y transformación digital de la sociedad. Madrid: Universidad Complutense, Facultad de Ciencias de la Documentación, Departamento de Biblioteconomía y Documentación, 2021. p. 87-104. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.14352/9352. Acesso em: 10 ago. 2023.

Vitorino, Elizete Vieira. Indicadores para a competência em informação no Brasil: virtudes, tendências e possibilidades. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 7-36, abr./jun. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/39996/30698. Acesso em: 10 ago. 2023.

Weiner, Sharon A. How information literacy becomes policy: an analysis using the Multiple Streams Framework. Libraries Faculty and Staff Scholarship and Research, West Lafayette, IN, v. 60, n. 2, p. 297-311, 2011. Disponível em: https://docs.lib.purdue.edu/lib_fsdocs/70/. Acesso em: 10 ago. 2023.

Published

2023-11-08

How to Cite

Vitorino, E. V., & Johann, A. L. (2023). Indicators for the evaluation of information literacy: possibilities for public policies, with a focus on informational justice. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(3), 717–735. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n3.2023.47162

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.