Connections between the use of the stick microphone and the accuracy of the singing voice of the Musical Theatre Artist in training
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51280Keywords:
Microphone, Musical Theatre, Dramaturgical Line, Voice, PrecisionAbstract
In this article, paths are investigated to reflect on a possible dramaturgical line of the relationship between the Musical Theatre Artist in training and the microphone, focusing on precision. The article is divided into three axes, the first looks at how the voice behaves in space; the second observes the voice in the microphone, which takes into account the way of holding the microphone, directionality, proximity and distance; the third observes a mapping of the song to be sung and a kind of choreography. To exemplify possibilities for using the equipment, videos were made exploring this possible dramaturgical line, with the aim of highlighting the song's potential.
Downloads
References
ANTUNES, Jorge. Sons novos para a voz. Brasília: Editora Sistrum, 2007.
BONFITTO, M. Tecendo os sentidos: a dramaturgia como textura. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 56–61, 2011. DOI: 10.20396/pita.v1i1.8634753. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8634753. Acesso em: 4 dez. 2023.
BRANCALIONI Ana Rita; BONINI Joviane Bagolin; GUBIANI Marileda Barrichelo, KESKE-SOARES Márcia. Distúrb Comun, São Paulo, 24(1): 101-107, 2012.
BENNET, Roy. Uma breve história da música. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 1986.
CANDÉ. Roland. História universal da música. São Paulo: Martins Fontes. 2001.
CARDOSO, Adriana.; FERNANDES, Angelo; CARDOSO, Cassio. Breve história do Teatro Musical no Brasil, e compilação de seus títulos. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 16, n. 1, 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/42982. Acesso em: 10 jun. 2023.
DO VALLE, Solón. Microfones. Rio de Janeiro: Editora Música & Tecnologia LTDA, 2015.
ESTEVES, Gerson. A BROADWAY NÃO É AQUI Teatro musical no Brasil e do Brasil Uma diferença a se estudar. São Paulo. Programa de Mestrado em Comunicação/ Faculdade Cásper Líbero. 2014. Dissertação (mestrado em comunicação).
FERREIRA, A. B. H. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
FERREIRA, Plínio Gonçalves Bueno; MACIEL, Carlos Dias. Projeto de filtros para equalização, nivelação e simulação sonora de microfones e alto-falantes e referência padrão. 2014, Anais.São Paulo, SP: Pró-Reitoria de Pesquisa/USP, 2014. Disponível em: https://uspdigital.usp.br/siicusp/cdOnlineTrabalhoObternumeroInscricaoTrabalho=1777&numeroEdicao=22&print=S. Acesso em: 04 dez. 2023.
GODINHO, Ruy. Então, foi assim? Os bastidores da criação musical brasileira. Brasília: Abravídeo. 2009.
GODOIS, Ivo. Sonoridades das Cenas. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas. Florianópolis. 2022. N. 4. V. 2. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/23095 - acesso em: 10, jun. 2023.
LAZZARINI, Victor. Elementos de acústica. Maynooth: Music Department of National University of Ireland, 1998.
LIGNELLI, César. Sons e(m) cena: parâmetros do som (Tomo 1), 2.ed - Curitiba: Appris, 2020.
MUNDIM, Tiago. Broadway ou West End: Influências dos musicais anglófonos na produção dos musicais no (e do) Brasil. Florianópolis. V. 2. N. 41. P. 1-31. 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20441 - acesso em: 10 jun. 2023.
MUNDIM, Tiago Elias. Broadway ou West End: influências dos musicais anglófonos na produção dos musicais no (e do) Brasil. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas. Dossiê Temático: O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades. Florianópolis, v.2, n. 41, pp. 1-31, 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20441 .
NEVES. José. Música contemporânea brasileira. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria. 2008.
RUBIM, Mirna. Teatro Musical Contemporâneo no Brasil: sonho, realidade e formação profissional. Revista Poiésis, v. 11, n. 16, p. 40-51, 31 dez. 2010.
RUBIM, Mirna. Voz. Corpo. Equilíbrio. Rio de Janeiro: Thieme Revinter Publicações, 2019.
SCHAFER, Murray. A afinação do mundo. São Paulo: Editora Unesp. 2011.
VENEZIANO, Neyde. Teatro Musical: da tradição ao contemporâneo. Revista Poiésis. Rio de Janeiro. N. 16. V. 11. 2010. Disponível em: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/26967/15671 - acesso em: 10, jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.