FUNDAMENTOS, PRESSUPOSTOS E ALGUNS CAMINHOS NO ENSINO DE LÍNGUAS PARA A AQUISIÇÃO

Authors

  • Renan Kenji Sales Hayashi Universidade de Brasília
  • Verónica Andrea González Universidade de Brasília

Keywords:

FL teaching and learning, Second Language Acquisition, Communicative Approach

Abstract

This article develops a discussion about the possibility of the teacher to act in the classroom in certain ways to increase the learners´ chances for acquiring a new language. Therefore, we briefly present approaches which guide the process of teaching a SL in order to consistently develop concepts of SL learning and acquisition and some characteristics of acquisitive environments. How the teacher prepares the environment for the acquisition? This is the guided question for this bibliographic research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões Comunicativas no ensino de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 4ª Ed, 1993.
___________________. Raízes do ensino comunicativo de línguas. In: Revista HELB, Vol. 3, no. 3, 2009. Disponível em www.helb.org.br. Acesso em: maio de 2012.
___________________. Formação de Professores de Língua Estrangeira: Alguns Alinhamentos para Apoiar o Processo. Universidade de Brasília. Mimeo, 2013.
___________________. Ensinar uma nova língua para a aquisição. In: ALMEIDA FILHO, J.P.A. Fundamentos de Abordagem no ensino de PLE e de Outras Línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.
ALMEIDA FILHO, J. C. P & BARBIRATO, R. C. Ambientes comunicativos para aprender Língua Estrangeira. In: Trabalhos de Linguística Aplicada, Campinas: Editora da Unicamp, (vol. 36): 23-42, Jul./Dez.2000.
ELLIS, R. Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 3ª edição, 1998.
FONTÃO DO PATROCÍNIO, E. M. Os bastidores do processo de ensino/ aprendizagem: uma análise de abordagem de ensino em sala de aula de LE. Revista Letras, vol. 10 nº 1 e 2, Campinas: PUCCAMP, 1991.
GARDNER, R. C. & LAMBERT, W. Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, MA: Newbury House Publishers, 1972.
GLOSSÁRIO DE LINGÜÍSTICA APLICADA (Projeto GLOSSA). Glossário digital de termos da Área de Aquisição e Ensino de Línguas. Programa de Pós-Graduação em
Linguística Aplicada da UnB, Brasília/DF. Disponível em: www.glossario.sala.org.br. Acesso em: maio de 2012.
KRASHEN, S. D. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon Press, 1982.
LONG, M. H. Native speaker / non-native speaker conversation and the negotiation of comprehensible input. Applied Linguistics, Vol. 4, 1983, pp.126-141.
___________________. Input and second language acquisition theory. In S. M. Gass & C. G. Madden (Eds.). Input in second language acquisition, pp. 377-393. Rowley, MA: Newbury House,1985.
MACKEY, A. & ABBHUL, R. Input and Interaction. In: SANZ, C. Mind and Context in Adult Second Language Acquisition: Methods, Theory, and Practice. Georgetown University Press: USA, 2005.
PRABHU, N.S. Second Language Pedagogy. Oxford: Oxford University Press, 1987.
___________________. O esforço do aprendiz na sala de aula de língua. Tradução final de José Carlos Paes de Almeida Filho, concluída em novembro de 2013 a partir de contribuições
iniciais de Zenaide Moschini Granini e Gislaine Botezelli Franzini em 2004. In SADTANI, Eugenius. Language Acquisition and the Second/Foreign Language Classroom. RELC,
Singapore, 1991.
___________________. A dinâmica da aula de língua. Revista Contexturas, nº 5. São Paulo. 2000/2001.
RICHARDS, J. C. & RODGERS, T.S. Approaches and Methods in Language Teaching: a Description and Analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
RICHTER, M. G. Ensino de Português e Interatividade. Santa Maria:UFSM, 2000.
SATELES, L. M. D & ALMEIDA FILHO, J. C. P. Breve Histórico da Abordagem Gramatical e seus Matizes no Ensino de Línguas no Brasil. In Revista HELB, Vol. 4, no. 4,
2010. Acesso www.helb.orq.br.
SKEHAN, P. Second Language Acquisition strategies and task - based learning. London: Thames Valeey Press Univesrsity, pp. 1-31, 1992

Published

2015-10-03

How to Cite

HAYASHI, Renan Kenji Sales; GONZÁLEZ, Verónica Andrea. FUNDAMENTOS, PRESSUPOSTOS E ALGUNS CAMINHOS NO ENSINO DE LÍNGUAS PARA A AQUISIÇÃO. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 18, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9621. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.