CONVITE À AUTOESTIMA: ENCAMINHADO À LINGUÍSTICA APLICADA

Authors

  • Rogério Emiliano de Assis

Keywords:

Self-esteem, Teaching and Learning, Second Language.

Abstract

This article deals with the importance for Applied Linguistics, as well as for its subarea Second Language Acquisition, to study the affective construct called self-esteem. With bibliographical characteristic, the routes which this construct has walked on Psicology, Education and, moderately, Applied Linguistics are shown here. Due to this need, more frequent researches on self-esteem are required since it is inevitably brought to the second language class where this variable may affect the process of teaching and learning languages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, José C. P. LINGUÍSTICA APLICADA: ENSINO DE LÍNGUAS & COMUNICAÇÃO. Campinas: Pontes, 2005.
ANDRÉ, Christophe & LELORD, François. AUTOESTIMA: AMAR A SI MESMO PARA CONVIVER MELHOR COM OS OUTROS. Rio de Janeiro: Record Nova Era, 2003.
ANTUNES, Celso. ALFABETIZAÇÃO EMOCIONAL. São Paulo: Terra, 1996.
BENNETT, Roger. Academic self-concept among business students in a recruiting university: definition, measurement and potential effects. JOURNAL OF
FURTHER AND HIGHER EDUCATION, v. 33, n. 2, p. 141-158, 2009.
BRANDEN, Nathaniel. AUTOESTIMA E SEUS SEIS PILARES. 6ª ed. São Paulo: Saraiva, 2000.
BRIGGS, Dorothy C. AUTOESTIMA DE SEU FILHO. 2ª ed. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2000.
BROWN, Douglas H. PRINCIPLES OF LANGUAGE LEARNING AND TEACHING. 3ª ed. Nova Jersey: Prentice Hall, 1994.
CABRAL, Marta L. de S. AUTOESTIMA NO PROCESSO ENSINO-APRENDIZAGEM. 2006. 80 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa ”“ PB, 2006.
CHALITA, Gabriel. EDUCAÇÃO: A SOLUÇÃO ESTÁ NO AFETO. 4ª ed. São Paulo:
Gente, 2001.
CODO, Wanderley; GAZZOTTI, Andréa A. Trabalho e afetividade. In: CODO,
Wanderley. EDUCAÇÃO: CARINHO E TRABALHO. Petrópolis: Editora Vozes-Brasília CNTE e Brasília LPT, 1999. 423 p.
CUNHA, Antônio G. da. DICIONÁRIO ETIMOLÓGICO: NOVA FRONTEIRA DA LÍNGUA PORTUGUESA. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
DEMO, Pedro. DESAFIOS MODERNOS DA EDUCAÇÃO. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
DEUS, Núria A. de V de. ADULTO: ALUNO INFIEL OU INCOMPREENDIDO? ASPECTOS SOCIAIS, LINGÜÍSTICOS E AFETIVOS QUE PERMEIAM O ENSINO DA LÍNGUA INGLESA (LE) PARA ADULTOS. 2007. 170 p. Dissertação (Programa de Mestrado em Linguística Aplicada ”“ PPGLA). Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução ”“ LET, Universidade de Brasília, Brasília ”“ DF, 2007.
DOUGLAS, Mack R. COMO VENCER COM A AUTOESTIMA. 2ª ed. ”“ Rio de Janeiro: Record, 1998.
DUBLIN, Frida; OLSHTEIN, Elite. DEVELOPING PROGRAMS AND MATERIALS FOR LANGUAGE LEARNING: COURSE DESIGN. Cambridge: CUP, 1986.
ELLIS, Rod. THE STUDY OF SECOND LANGUAGE ACQUISITION. Oxford: OUP, 1994.
FERREIRA, Aurélio B. NOVO AURÉLIO SÉCULO XXI: O DICIONÁRIO DA LÍNGUA PORTUGUESA. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
DELORS, Jacques. EDUCAÇÃO: UM TESOURO A DESCOBRIR. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2003.
HELM, Carroll. Teacher dispositions affecting self-esteem and student performance. THE CLEARING HOUSE, v. 80, n. 3, p. 109-110, janeiro-fevereiro, 2007.
JONES, Diane Carlson; NEWMAN, Jodi B. Early Adolescent Adjustment and Critical Evaluations by Self and Other: The Prospective Impact of Body Image Dissatisfaction and Peer Appearance Teasing on Global Self-Esteem. EUROPEAN JOURNAL OF DEVELOPMENTAL SCIENCE, v. 3, n. 1, p. 17-26, 2009.
JOSÉ, Elisabete da A. & COELHO, Maria T. PROBLEMAS DE APRENDIZAGEM. 12ª ed. São Paulo: Ática, 1999.
KOSTER, Bob; DENGERINK, Jurriën; KORTHAGEN, Fred; LUNENBERG, Mieke. Teacher educators working on their own professional development: goals, activities and outcomes of a project for the professional development of teacher educators. TEACHERS AND TEACHING: THEORY AND PRACTICE, v. 14, n. 5-6, p. 567-587, 2008.
LAGO, Neuda A. do. A AUTOESTIMA NA SALA DE AULA DE LITERATURAS EM LÍNGUA INGLESA: A COMPREENSÃO DOS ALUNOS. 2007. 310 p. Tese (Doutorado em Letras e Linguística). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia ”“ GO, 2007.
MANGUBHAI, Francis. PRINCIPLES OF SECOND LANGUAGE LEARNING. Toowoomba: University of Southern Queensland, 2003.
MICELI, Maria. A AUTOESTIMA: ALTA OU BAIXA, ESTÁVEL OU FLUTUANTE, AUTÊNTICA OU ILUSÓRIA, ESTÁ SEMPRE INFLUENCIANDO O BEM-ESTAR PSICOLÓGICO. São Paulo: Paulinas-Loyola, 2003.
MOURA FILHO, Augusto C. L. REINVENTANDO A AULA: POR UM CONTEXTO COOPERATIVO PARA A APRENDIZAGEM DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA. 2000. 161 p. Dissertação (Mestrado em Linguística). Departamento de Linguística, Línguas Clássicas e Vérnacula, Universidade de Brasília, Brasília ”“ DF, 2000.
PAIVA, Vera L. M. O.; SILVA, Marina M.; GOMES, Iran F. Sessenta anos de linguística aplicada: de onde viemos e para onde vamos. In: PEREIRA, Regina C; ROCA, Pilar. LINGUÍSTICA APLICADA: UM CAMINHO COM DIFERENTES ACESSOS. São Paulo: Contexto, 2009. 206 p.
PORTOCARRERO, Deborah. EQUAÇÃO AFETIVA ENTRE OS FILTROS DO PROFESSOR E DOS ALUNOS NO PROCESSO DE ENSINAR E APRENDER LE (INGLÊS): UM ESTUDO DE CASO. 2007. 135 p. Dissertação (Programa de Mestrado em Linguística Aplicada ”“ PPGLA). Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução ”“ LET, Universidade de Brasília, Brasília ”“ DF, 2007.
RANNARD, Anne; GLENN, Sheila. Self-esteem in children with speech and language impairment: an exploratory study of transition from language units to mainstream school. EARLY CHILD DEVELOPMENT AND CARE, v. 179, n. 3, p. 369-380, 2009.
ROGERS, Carls. LIBERDADE PARA APRENDER. 4ª ed. Belo Horizonte: Interlivros, 1977.
________. TORNAR-SE PESSOA. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1982.
SCOVEL, Tom. LEARNING NEW LANGUAGES: A GUIDE TO SECOND LANGUAGE ACQUISITION. Boston: Heinle & Heinle, 2000.
SCHERER, Deise L. AFETIVIDADE E CORREÇÃO E/OU TRATAMENTO DE ERROS DE DOIS PROFESSORES DE E/LE DA REDE PÚBLICA DO DF. 2008. 197 p. Dissertação (Programa de Mestrado em Linguística Aplicada ”“ PPGLA). Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução ”“ LET, Universidade de Brasília, Brasília ”“ DF, 2008.
SILVA, Myrian L. de C. e. A QUESTÃO DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO/APRENDIZAGEM DE LE (INGLÊS): O QUE LEVA AO SUCESSO OU FRUSTRAÇÃO DO APRENDIZ. 2007. 121 p. Dissertação (Programa de Mestrado em Linguística Aplicada ”“ PPGLA). Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução ”“ LET, Universidade de Brasília, Brasília ”“ DF, 2007.
SILVEIRA, Karyne S. D. A AUTOESTIMA DE PROFESSORES DE LÍNGUA INGLESA EM FORMAÇÃO INICIAL. 2010. 132 p. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande). Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande ”“ PB, 2010.
WALLON, Henri. INTELIGÊNCIA E AFETIVIDADE . São Paulo: Ática, 1986.
VYGOTSKY, Liev S. TEORIA E MÉTODO EM PSICOLOGIA. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
VOLI, Franco. A AUTOESTIMA DO PROFESSOR: manual de reflexão e ação educativa. São Paulo: Loyola, 2002.
ZAGURY, Tânia. O PROFESSOR REFÉM: PARA PAIS E PROFESSORES ENTENDEREM POR QUE FRACASSA A EDUCAÇÃO NO BRASIL. Rio de Janeiro: Record. 2006.

Published

2015-10-03

How to Cite

ASSIS, Rogério Emiliano de. CONVITE À AUTOESTIMA: ENCAMINHADO À LINGUÍSTICA APLICADA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 16, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9461. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigo