AQUISIÇÃO DA LEITURA: LETRAMENTO OU MÉTODO FÔNICO?

Authors

  • Patrícia Ribeiro Andrade

Keywords:

Acquisition of reading, Cognition, Psycholinguistics, Literacy, Phonological awareness.

Abstract

This article brings an exposition of research on reading acquisition, taking into account the year of 1990 and the present days, with the purpose of examining, from them, existing theoretical concepts that have drawn the evolutionary of the propositions in this field. Are considered studies that discuss literacy, cognition and studies evaluating the influence of the type of spelling systems of languages which learners are exposed to. It makes some considerations about the disturbances that have influence on reading learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASSO, Fabiane Puntel; BOLZAN, Dóris Pires Vargas. Leitura e escrita: uma nova perspectiva da ortografia e da consciência fonológica no processo de alfabetização. (s/d). Disponível em: <http://www.smec.salvador.ba.gov.br/site/documentos/espaco-virtual/espacoescola/apoio/Leitura-e-escrita.pdf>.
Acesso em 21/03/2011.
BAJARD, Élie. “Nova embalagem, mercadoria antiga”. In: Educação e Pesquisa, v.32, n.3, set./dez, p. 493-507. São Paulo, 2006.
BELINTANE, Claudemir. “Leitura e alfabetização no Brasil: uma busca para além da polarização”. In: Educação e Pesquisa v.32, n.2, maio/ago, p. 261-277. São Paulo: 2006.
BRASIL. Relatório final do grupo de trabalho “Alfabetização infantil: os novos caminhos”. Apresentado no seminário “O poder legislativo e a alfabetização infantil: os novos caminhos”. Câmara dos Deputados, Comissão de Educação e Cultura. Brasília, 15 de setembro de 2003.
CAPOVILLA, Alessandra G. S.; CAPOVILLA, Fernando C.. Alfabetização: método fônico. 4. ed. São Paulo: Memnon, 2007.
CAPOVILLA, Alessandra G. S.; CAPOVILLA, Fernando C. SUITER, Ingrid. “Processamento cognitivo em crianças com e sem dificuldades de leitura”. Psicologia em Estudo, v. 9, n. 3, p. 449-458, set./dez. Maringá, 2004.
CRUZ, Vitor. “Sistema de Avaliação Cognitiva na Avaliação da Leitura de Crianças do 1.º Ano do 1.º Ciclo do Ensino Básico”. In: NORONHA, A.P.; MACHADO, C.; ALMEIDA, L.; GONÇALVES, M.; MARTINS, S.e RAMALHO, V. (Org.). Actas da XIII Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos. Braga: Universidade do Minho/PsiquilíbriosEdições, 2008. Disponível em: http://www.casadaleitura.org./. Acesso em 30 Mar. 2011.
FISCHER, Steven Roger. História da leitura.Trad. Cláudia Freire. São Paulo: Editora da UNESP, 2006.
GAFFNEY, Janet S., ANDERSON, Richard C. “Trends in reading research in the United States: changing intellectual currents over three decades”. In: KAMIL, M. L., MOSENTHAL, P. B., PEARSON, P. D., BARR, R. Handbook of reading research ”“ v. III. Mahwah, p. 53-74. NJ: Lawrence Erlbaum, 2000.
KLEIMAN, Angela B. “Abordagens da leitura”. In: SCRIPTA, v.7, n. 14, p.13-22. Belo Horizonte, 2004.
KLEIMAN, Angela B. “Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna”. In: Signo, v. 32 n 53, p. 1-25, dez. Santa Cruz do Sul, 2007.
KLEIMAN, Angela B. “Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna.” In: Linguagem em (Dis)curso ”“ LemD, v. 8, n. 3, set./dez, p. 487-517. Tubarão-SC, 2008.
LYYTINEN, H.; ERSKINE, J.; ARO, M.; RICHARDSON, U.. “Reading and reading disorders”. In: HOFF, E ; SHATZ, M. Blackwell Handbook of Language Development. Massachusetts: WileyBlackwell, 2009.
MORAIS, J.; KOLINSKY, R.; GRIMM-CABRAL, L.. “A aprendizagem da leitura segundo a Psicolinguística Cognitiva”. In: RODRIGUES, C.; TOMITCH, L. M. B. (Orgs.). Linguagem e cérebro humano: contribuições multidisciplinares. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SAMPSON, Geoffrey. Sistemas de escrita: tipologia, história e psicologia. Trad.: Valter Lellis Siqueira. São Paulo: Ática, 1996.
SCLIAR-CABRAL, Leonor. “Aprendizagem neuronal na alfabetização para as práticas sociais da leitura e escrita”. In: Revista Intercâmbio, volume XX, p. 113-124, São Paulo: LAEL/PUCSP, 2009.
SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca. (org.). Alfabetização. Brasília: MEC/Inep/Comped: 2000. (Série Estado do Conhecimento, ISSN 1518-3653; n. 1).
SOARES, Magda Becker. “Letramento e alfabetização: as muitas facetas”. In: Revista Brasileira de Educação, n. 25, p. 5-17, Rio de Janeiro, 2004a.
SOARES, Magda Becker. “Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos”. In: Pátio, n. 29, p. 1-4. Porto Alegre, 2004b. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/18892732/ArtigoAlfabetizacao-e-Letramento-Magda-Soares1. Acesso em 20 Abr. 2011.
ROZIN, P.; PORITSKY, S.; SOTSKY, R. “American children with reading problems can easily learn to read English represented by Chinese characters”. Science, 171, p. 1264-7, 1971.
ZORZI, Jaime Luiz. Os distúrbios de aprendizagem e os distúrbios específicos de leitura. 2004. Disponível em: <http://www.cefac.br/library/artigos/2405420cdd61d3c9ba0387897e1316ed.pdf>. Acesso em 14 Abr. 2011.

Published

2015-10-03

How to Cite

ANDRADE, Patrícia Ribeiro. AQUISIÇÃO DA LEITURA: LETRAMENTO OU MÉTODO FÔNICO?. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 14, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9395. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.