Ways and waywardness of the return to school: integrated action adults program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5068

Keywords:

Youth and adult education, Life stories, Adults Integrated Action Program

Abstract

The article is included in the field of Youth and Adult Education. The objectives of the analysis are: to present the peculiarities of the of a municipal program developed in the city of Esteio/RS, the Integrated Adults Action Program; identify the characteristics of the school and the class that underpin the research and reflect about the stories of life and future prospects of research subjects. The methodological approach is from the analysis of the documents relating to the Program, observations of teaching practices and school activities and carrying out semi-structured interviews. We intend to contribute to the deepening of discussions about different types of Youth and Adult Education reflecting, from this case study, on its possibilities, limits and contradictions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Regina da Silva, Secretaria Municipal de Educação e Esporte, Prefeitura Municipal de Esteio - RS

Mestra em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos/Unisinos. Professora da Rede Municipal de Ensino de Esteio/RS. Integrante do grupo de pesquisa Mediações Pedagógicas e Cidadania (CNPq).

Isabel Bilhão, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Doutora em História Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Vale do Rio dos Sinos/Unisinos. Pesquisadora dos grupos de pesquisa Mediações Pedagógicas e Cidadania e Educação no Brasil: memória, instituições e cultura escolar (CNPq). 

References

ARIÈS, Philiphe. História Social da Infância e da Família. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

ARROYO, Miguel. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares? REVEJ@ - Revista de Educação de Jovens e Adultos, Belo Horizonte, Grupo de Estudos e Pesquisas em EJA/UFMG, v. I, p. 1-108, ago. 2007.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BRASIL.Congresso Nacional. Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. DOU, Brasília, 20 dez. 2000.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução, nº 1, 5 de Julho de 2000.

CALDEIRA, Liliam Cristina. Da escolarização à reinvenção de si: os sentidos da aprendizagem para o educando da EJA. 2011. Tese (Doutorado em Educação), PPG-Educação, UFMGS, 2011.

DRUCK, Maria da Graça. Globalização e reestruturação produtiva: o Fordismo e/ou Japonismo. Revista de Economia Política. São Paulo, FGV, Vol. 19, n. 2 (74), p. 31-48, abr-jun.1999.

ESTEIO. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação e Esporte. Regimento Padrão do Programa Ação Integrada para Adultos. Gestão 2009-2012.

FERRARI, Greicimara Vogt. Trajetórias escolares da Educação de Jovens e Adultos: singulares em contextos plurais. Dissertação (Mestrado em Educação), PPG-Educação, UNISINOS, 2014.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências no tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

JOSSO, Marie-Christine. Os relatos de histórias de vida como desvelamento dos desafios existenciais da formação e do conhecimento. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; SOUZA, Eliseu Clementino de (Orgs.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006, p. 21-40.

KUHLMANN, Moysés Jr. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, Anped, n. 14, p. 5-18, maio-ago. 2000.

MANZINI, Eduardo José. Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um Programa de Pós-Graduação em Educação. Revista Percurso, Maringá, NEMO-Nucleo de Estudos de Mobilidade e Mobilização/UEM, v. 4, n. 2, p. 149-171, jul-dez. 2012.

MOREIRA, Thereza Maria Magalhães; VIANA, Danielle de Sousa; QUEIROZ, Maria Veraci Oliveira; JORGE, Maria Salete Bessa. Conflitos vivenciados pelos adolescentes com a descoberta da gravidez. Revista da Escola de Enfermagem/USP, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 312-320, jul-dez. 2008.

OLIVEIRA, Elzira Lúcia de, RIOS-NETO, Eduardo Gonçalves; OLIVEIRA, Ana Maria Camilo de. Transições dos jovens para o mercado de trabalho. Revista Brasileira de Estudos de População, São Paulo, Associação Brasileira de Estudos Populacionais, v. 23, n. 1, p. 109-127, jan-jun. 2006.

POLLAK. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, CPDOC/FGV, v. 5, n. 10, p. 200-212, jul-dez.1992.

Quadros, Claudemir de. Marcas do tempo: imagens e memórias das brizoletas. Santa Maria: Unifra, 2005.

SOARES, Magda. Pesquisa em Educação no Brasil ”“ continuidades e mudanças. Um caso exemplar: a pesquisa sobre alfabetização. Revista Perspectiva, Florianópolis, UFSC, v. 24, n. 2, p. 393-417, maio-ago. 2006.

VALE, Elisabete Carlos do. A EJA nos contextos de escolarização e as possibilidades de práticas educativas emancipatórias. 2012. Tese (Doutorado em Educação), PPG-Educação, UERJ, 2012.

VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

Published

2017-09-05

How to Cite

Silva, M. R. da, & Bilhão, I. (2017). Ways and waywardness of the return to school: integrated action adults program. Linhas Críticas, 23(50), 151–171. https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5068

Issue

Section

Articles