The Student Assistance Policy and the inclusion of Proeja students
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc30202450497Keywords:
Student assistance, Proeja, School permanenceAbstract
The text analyzes how the student assistance policy contributes to the access, permanence and successof students of the National Program for the Integration of Professional Education with basic education in the modality of Youth and Adult Education (Proeja) by Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes). Case Study method by Qualiquantitative Research were developed in this researching. It was listened many students and servers through interviews and questionnaires. It was subsidized by the productions in the area ofeducation and public policies. The data point out the budget insufficiency for the implementing the public policy, however, it was inferred that it is a contributory contribution to the success of students.
Downloads
References
Antunes, R. (2009). Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. Boitempo.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Brasil. (1996). Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. Casa Civil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (2004). Decreto 5.154, de 23 de julho de 2004. Presidência da República. Casa Civil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm
Brasil. (2005). Decreto 5.478, de 24 de junho de 2005. Presidência da República. Casa Civil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5478.htm
Brasil. (2006). Decreto 5.840, de 13 de julho de 2006. Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Decreto/D5840.htm
Brasil. (2007). Programa de integração da educação profissional ao ensino médio na modalidade de educação de jovens e adultos – PROEJA. (Documento base). Presidência da República. Casa Civil. Ministério da Educação. Secretaria de educação profissional e tecnológica. http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf
Brasil. (2008). Lei 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm
Brasil. (2010). Decreto 7.234, de 19 de julho de 2010. Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm
Brettas, T. (2012). Dívida pública: uma varinha de condão sobre os recursos do fundo público. Em E. Salvador et al (Orgs). Financeirização, fundo público e política social (pp. 93-120). Cortez.
Castel, R. (2001). As Metamorfoses da Questão Social: uma crônica do salário. Vozes.
Ciavatta, M. (2005). A formação integrada à escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Revista Trabalho Necessário, 3 (3), 01-20. https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122/5087
Dubet, F. (2004). O que é uma escola justa? Revista Cadernos de Pesquisa, 34 (123), 539-555. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4635/pdf
Dutra, N. G. R. & Santos, M. F. S. (2017). Assistência estudantil sob múltiplos olhares: a disputa de concepções. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, 25 (94), 148-181. https://doi.org/10.1590/S0104-40362017000100006
Dweck, E., Silveira, F. G., & Rossi, P. (2018). Austeridade e desigualdade social no Brasil. Em P. Rossi, E. Dweck, & A. L. M. Oliveira (Orgs). Economia para Poucos: Impactos Sociais da Austeridade e Alternativas para o Brasil (pp. 32-56). Autonomia Literária.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Freire, P. (2001). Política e Educação: ensaios. Cortez.
Gohn, M. G. (2000). Educação, trabalho e lutas sociais. Em P. Gentilli, & G. Frigotto (Orgs.). A cidadania negada – políticas de exclusão na educação e no trabalho. Clacso.
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (Ifes). (2011). Anexo I da Resolução do Conselho Superior n.º 19, de 09 de maio de 2011 (Política de Assistência Estudantil do Instituto Federal do Espírito Santo). https://ifes.edu.br/images/stories/files/estude_aqui/legislacao/politica_de_assistencia_estudantil.pdf
Kuenzer, A. Z. (2009). Ensino médio: Construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. Cortez.
Leher, R. (2021). Estado, reforma administrativa e mercantilização da educação e das políticas sociais. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 13 (1), 9-29. https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/43851
Lima Filho, D. L. (2010). Universidade tecnológica e predefinir das institucionalidades. Em J. Moll et al (Orgs.). Educação Profissional e Tecnológica no Brasil Contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. (pp. 141-158). Artmed.
Lima, T. M. (2004). O papel dos movimentos sociais na reforma do Estado no Brasil: avanços e recuos na década de noventa. Revista de Políticas Públicas, 8 (2), 157-170. http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/3765/1838
Lüdke, M., & André, M. (2013). A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU.
Otranto, C. R. (2011). A política de educação profissional do governo Lula. Anais da 34º Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Natal, Rio Grande do Norte, Brasil. http://www.anped11.uerj.br/GT11-315%20int.pdf
Prada, T., & Surdine, M. C. C. (2018). A assistência estudantil nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. SER Social, 20 (43), 268-289. https://doi.org/10.26512/ser_social.v20i43.18860
Ramos, M. N. (2010). Implicações políticas e pedagógicas da EJA integrada à educação profissional. Educação & Realidade, 35 (1), 65-85. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/11029
Rubim, A. A. (2021). Balanço político-cultural do governo Bolsonaro. Em A. A. Rubim, & M. Tavares (Orgs). Cultura política no Brasil atual. Fundação Perseu Abramo.
Salvador, E. (2010). Fundo público e políticas sociais na crise do capitalismo. Serviço Social e Sociedade. 104, 605-631. https://doi.org/10.1590/S0101-66282010000400002
Teixeira, E. C. (2002). O papel das políticas públicas no desenvolvimento local e na transformação da realidade. AATR, 200, 1-11. http://www.dhnet.org.br/dados/cursos/aatr2/a_pdf/03_aatr_pp_papel.pdf
Vasconcelos, N. B. (2010). Programa Nacional de Assistência Estudantil: uma análise da evolução da assistência estudantil ao longo da história da educação superior no Brasil. Ensino em Re-Vista, 17 (2), 599-616. https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/11361/6598
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alessandro Zardini de Oliveira, Maria José de Resende Ferreira, Aldo Rezende
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).