Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v22i49.4955Keywords:
Postgraduate studies, Masters, Doctors, Scientific community, Scientific policiesAbstract
We present partial results of a research-observatory, focusing on the distance/ approximation between scientific community and world of work. Masters and PhD graduates are potential protagonists in this interface.We found they improve their life conditions, but they are not often able to improve applications of thesis results in their job and low contribution to society, characterizing waste of public resources. We discuss the limits of the notion of research impact, centered in publications.
Downloads
References
AGULHON, Catherine; ENNAFAA, Ridha. Les étudiants étrangers, des trajectoires spécifiques? In: GIRET, Jean-François; VAN DE VELDE, Cécile; VERLEY, Elise (Orgs.). Les vies étudiantes - Tendances et inégalités. Paris: La Documentation Française, coll. Études & Recherches, 2016.
ALVES, Vania Maria. Formação e trabalho de pesquisadores em educação. 2008. (308 f.) Tese.
AVENDAÑO, Pedro. El papel de la pesca de pequeña escala frente a las reglas del comercio internacional. In: Los nuevos mercaderes de la vida como mercancía.Bogotá/Colombia: GLOBAL FOREST COALITION/Censati Agua Viva, 2005. (99-108)
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. A bússola do escrever:desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2006.
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. "Reféns da produtividade" sobre produção do conhecimento, saúde dos pesquisadores e intensificação do trabalho na pós-graduação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, XXX, 2007, Caxambu, Anais, Hotel Glória, (16f.) Disponível em:http://www.anped.org.br/reunioes/30ra/trabalhos/GT09-3503-Int.pdf. Acesso em: 02.09.2009.
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. Publicar & Morrer? Análise do impacto das políticas de pesquisa e pós-graduação na constituição do tempo de trabalho dos investigadores. EDUCAÇÃO, SOCIEDADE E CULTURAS: Políticas e desenvolvimento Curricular no Ensino Superior. Porto, CIIE, n. 28, pp.53-69, 2009.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Profissionais do Ensino Superior (Capes). Brasil dobra número de mestres e doutores em dez anos. http://www.brasil.gov.br/noticias/arquivos/2011. Acesso em: 9/06/2011.
BOURDIEU, P. Tradução Ione Valle. O homo academicus. Florianópolis: UFSC, 2012.
CHARLE, Christophe; VERGER, Jacques. Histoire des universités: XIIe-XXIesiècle. Paris: PUF, 2012.
DE MEIS, Leopoldo e outros. The growing competition in Brazilian science: rites of passage, stress and burnout. BRAZILIAN JOURNAL OF MEDICAL AND BIOLOGICAL RESEARCH. Disponívelem:http://www.scielo.br/bjmbr. Acesso em: 28/06/ 2014.
ENNAFAA, Ridha. Les étudiants étrangers en France. Enquête La Documentation Française, 2008.
FICHTE, Johann Gottlieb. Por uma universidade orgânica.Rio de Janeiro: EDUERJ, 1999.
GORZ, André. A crise e o êxodo da sociedade salarial.CADERNOS IHU IDÉIAS,Ano 3 - N. 31, 2005.
MACHADO, Ana Maria Netto; BIANCHETTI, Lucídio. A (des)fetichização do produtivismo acadêmico. REVISTA DE ADMINISTRAÇÃO DE EMPRESAS, São Paulo, FGV, v. 51(3) 244-254, maio-junho, 2011
MACHADO, Ana Maria Netto; SANTOS, Vanice. “Penso onde sou”: conhecimentos pertinentes para a Educação na América Latina(Apresentação).In: I congresso internacional “penso onde sou”: conhecimentos pertinentes para a educação, 2016, Lages, Anais, São José, SC, 2016. (18-25)Disponível em: http://edupalauniplac.wixsite.com/meusite/palestrantes-convidados . 2016
SANTOS, Catarina de Almeida; MORAES, Karine Nunes de; LEMOS, Jandernaide Resende; MACHADO, Ana Maria Netto. O papel do Fundo Nacional de Desenvolvimento Científico e tecnológico (FNDCT) e dos Fundos Setoriais no crescimento da produção de conhecimento no Brasil. INTER AÇÃO, Goiânia, UFG, n.1,25-44,jan/jun. 2011.
SANTOS, Tania Steren dos.Do artesanato intelectual ao contexto virtual: ferramentas metodológicas para a pesquisa social. SOCIOLOGIAS. Porto Alegre, ano 11, 2009. Disponível no site www.scielo.brAcesso em 20/08/12.
SCHARMER, Otto.Théorie U: Diriger à partir du futur émergent.ClermentFerrand: Pearson/GénérationPrésence, 2012.
TEIXEIRA, Anísio. A universidade de ontem e de hoje. REVISTA BRASILEIRA DE ESTUDOS PEDAGÓGICOS. Rio de Janeiro, v.42, n.95,27-47, jul./set.1964. Acesso em 13/06/2007
VARELA, Abel.Desenvolvimento e Formação Superior stricto sensu: o caso dos Mestres Egressos da Uniplac. 2012. (123 f.) Dissertação.
VELLOSO, Jacques; VELHO, Léa. Mestrandos e doutorandos no país: trajetórias de formação. Brasília: Capes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).