To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction

Authors

  • Fábio Machado Ruza Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Santuza Amorim da Silva Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG
  • Karla Cunha Pádua Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4514

Keywords:

Professor, Professional identity, Teaching Work, Organization, Professional Satisfaction

Abstract

This paper summarizes results of research analyzing the constituent elements of professional identities of professors at the State University of Minas Gerais, triangulating data from questionnaires and interviews conducted in narrative format, with documental analysis. The data revealed that, in the institution researched; professional identities are built contradictorily, interlacing professional dissatisfaction, due to precarious working conditions, and professional satisfaction, resulting from the work environment and professional autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANA. Entrevista oral. Belo Horizonte, 29 out. 2011.

ALICE. Entrevista oral. Belo Horizonte, 02 nov. 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BERGER, Peter Ludwig; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Trad. Floriano de Souza Fernandes. Petrópolis: Vozes, 2002.

BOSI, Antônio de Pádua. A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior do Brasil nesses últimos 25 anos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n.101, pp. 1503-1523, set/dez. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v28n101/a1228101>. Acesso em: 5 abr. 2013.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 3 de 14 de outubro de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, 2010 ”“ Seção 1 ”“ p. 10. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=14917&Itemid=866>. Acesso em: 13 fev. 2011.

DEJOURS, Christophe. O trabalho como enigma. In: LANCMAN, Selma.; SZNELWAR, Laerte. (Org.). Christophe Dejours: da psicopatologia à psicodinâmica do trabalho. Brasília: Paralelo 15 / Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2004. pp. 127-140.

DEJOURS, Christophe. Inteligência prática e sabedoria prática: duas dimensões desconhecidas do trabalho real. In: LANCMAN, Selma; SZNELWAR, Laerte. (Orgs). Christophe Dejours: da psicopatologia à psicodinâmica do trabalho. Brasília: Paralelo 15 / Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2004a. pp. 277-299.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Trad. Andréa Stahel Monteiro da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Trad. Sandra Netz. Porto Alegre: Bookman, 2004.

GAULEJAC, Vincent. Gestão como doença social: ideologia, poder gerencialista e fragmentação social. Aparecida, São Paulo: Ideias & Letras, 2007.

MARIA. Entrevista oral. Belo Horizonte, 22 nov. 2011.

MATTOS, Maria do Carmo de. Formação docente e integração curricular: proposta do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação/UEMG. 2009. 229 f. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade do Estado Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

MAUÉS, Olgaíses Cabral; MOTA JÚNIOR, Willian Pessoa da. A nova regulação educacional e o trabalho docente na pós-graduação brasileira. Linhas Críticas, v.17, n.33, pp. 385-402, maio/ago. 2011. Disponível em: <http://seer.bce.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5700/4712>. Acesso em: 20 out. 2013.

MINAS GERAIS. Lei complementar 100, de 05 de novembro de 2007. Belo Horizonte, 2007. Disponível em: <http://www.almg.gov.br/consulte/legislacao/completa/completa.html?tipo=LCP&num=100&ano=2007>. Acesso em: 7 out. 2010.

MINAS GERAIS. Decreto 46.024, de 16 de agosto de 2012. Belo Horizonte, 2012. Disponível em: <http://www.almg.gov.br/consulte/legislacao/completa/completa.html?tipo=DEC&num=46024&comp=&ano=2012>. Acesso em: 15 out. 2012.

MINAS GERAIS. Decreto 46.056, de 3 de outubro de 2012. Belo Horizonte, 2012. Disponível em: <http://www.almg.gov.br/consulte/legislacao/completa/completa.html?tipo=DEC&num=46056&comp=&ano=2012&aba=js_textoOriginal#texto> Acesso em: 15 out. 2012.

MINAS GERAIS. Lei 20.336, de 2 de agosto de 2012. Belo Horizonte, 2012. Disponível em: <http://www.almg.gov.br/consulte/legislacao/completa/completa-nova-min.html?tipo=LEI&num=20336&comp=&ano=2012&texto=original#texto>. Acesso em: 15 out. 2012.

MINAS GERAIS. Lei 20.591, de 28 de dezembro de 2012. Belo Horizonte, 2012. Disponível em: <http://www.almg.gov.br/consulte/legislacao/completa/completa.html?tipo=LEI&num=20591&comp=&ano=2012>. Acesso em: 10 jan. 2013.

MOREIRA, Antônio Flávio. A cultura da performatividade e a avaliação da Pós-Graduação em Educação no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, pp.23-42, dez. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v25n3/03.pdf>. Acesso em: 01 dez. 2013.

PATRÍCIA. Entrevista oral. Belo Horizonte, 21 nov. 2011.

PAULA. Entrevista oral. Belo Horizonte, 15 nov. 2011.

QUESTIONÁRIO. Relato dissertativo do questionário. Belo Horizonte, 13 jun. 2011.

RUZA, Fábio Machado; SILVA, Santuza Amorim da; PÁDUA, Karla Cunha. A identidade no e pelo trabalho: elementos constituintes das identidades profissionais dos professores da FaE/CBH/UEMG. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n.3, pp. 1099-1129, set/dez. 2013. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2013v31n3p1099/27736>. Acesso em: 08 out. 2014.

SGUISSARDI, Valdemar; SILVA JÚNIOR, João dos Reis. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.

SILVA, Eduardo Pinto e. Sofrimento psíquico no trabalho do professor da universidade pública. In: FREITAS, Lêda Gonçalves de (Coord.) Prazer e sofrimento no trabalho docente: pesquisas brasileiras. Curitiba: Juruá, 2013. pp. 71-92.

SILVA, Joseli Maria; SILVA, Armando; JUNCKES, Ivan Jairo. Construindo a ciência:elaboração crítica de projetos de pesquisa. Curitiba: Pós-Escrito, 2009.

SILVA, Santuza Amorim; PÁDUA, Karla Cunha. Explorando narrativas: algumas reflexões sobre suas possibilidades na pesquisa. In: CAMPOS, Regina Celia Passos Ribeiro de. Pesquisa, Educação e Formação Humana: nos trilhos da História. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2010. pp. 105-135.

VILHENA, Renata; MARTINS, Humberto Falcão; MARINI, Caio. Introdução. In: VILHENA, Renata; MARTINS, Humberto Falcão; MARINI, Caio; GUIMARÃES, Tadeu Barreto. (Orgs). O Choque de Gestão em Minas Gerais: Políticas da Gestão Pública para o Desenvolvimento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

YIN, Robert. Ken. Estudo de caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

ZABALZA, Miguel. Ângelo. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2015-05-18

How to Cite

Ruza, F. M., Silva, S. A. da, & Pádua, K. C. (2015). To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction. Linhas Críticas, 21(44), 179–198. https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4514

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 

You may also start an advanced similarity search for this article.