The (in)visibility of the body in remote teaching guides: education, technology, pandemics
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202240369Keywords:
Remote Learning, Body, Educational technologyAbstract
The study aims to research the perception of the body in educational guides that guide remote education due to the coronavirus pandemic. It is a qualitative, documentary study, which analyzes two references, A framework for an education guide to the covid-19 Pandemic of 2020 (Reimers & Schleicher, 2020), and the Resolution of the National Education Council (CNE)/Full Council (CP) n.º 2 December 10, 2020 (Brasil, 2020a). We identified that the selected guides do not mention the body, nor the corporeality, which moves, expresses and reinvents itself so much. A gap in the face of a situation that affects everyone and must be understood in its entirety.
Downloads
References
Brasil. (1996). Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (2017). Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017 (Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Atos do Poder Executivo. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. (2020a). Resolução CNE/CP nº 2 (Institui Diretrizes Nacionais orientadoras para a implementação dos dispositivos da Lei nº 14.040, de 18 de agosto de 2020). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-2-de-10-de-dezembro-de-2020-293526006
Brasil. (2020b). Relatório Brasil no Pisa 2018. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf
Castells, M. (2020, maio 07). Digital. Blog do Fusco. https://elvisfusco.com.br/2020/05/07/digital-por-manuel-castells
Feenberg, A. (2017). Technosystem: The Social Life of Reason. Harvard University Press.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Revista Educause, 27(1), 1. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Merleau-Ponty, M. (2011). Fenomenologia da Percepção (4ª ed.). Editora WMF Martins Fontes.
Moreira, W. W. (2019). Merleau-Ponty na sala de aula e na beira do campo: contribuições para a área da educação física/esportes. Em T. P. Nóbrega, & I. O. Caminha (Orgs.). Merleau-Ponty e a Educação Física (pp. 21-37). Liber Ars.
Moreira, W. W., & Botelho, R. G. (2021). Corpo/corporeidade e ciência/tecnologia: encontros e/ou desencontros? Argumentos Revista de Filosofia/UFC, 13 (25), 332-343. https://doi.org/10.36517/Argumentos.25.22
Morin, E. (2013). A via para o futuro da humanidade. Bertrand Brasil.
Nóbrega, T. P. (2005). Corporeidade e Educação Física: do corpo-objeto ao corpo-sujeito. Editora da UFRN.
Nóbrega, T. P. (2019). A atitude fenomenológica: o corpo-sujeito. Em T. P. Nóbrega, & I. O. Caminha (Orgs.). Merleau-Ponty e a Educação Física (pp. 69-91). Liber Ars.
Organização Mundial da Saúde (OMS). (2020). Folha informativa – COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus). https://www.paho.org/pt/topicos/coronavirus/doenca-causada-pelo-novo-coronavirus-covid-19
Paiva, V. L. M. O. (2020). Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: Revista de Cultura, 37(1-2), 58-70. https://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/article/download/249044/37316
Pross, H. (1971). Medienforschung. Carl Habel.
Reimers, F., & Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Organisation for Economic Co-operation and Development. https://www.aforges.org/wp-content/uploads/2020/04/framework.pdf
Romano, V. (2001). Ecología de la comunicación. Laberinto, 1(5). http://laberinto.uma.es/index.php?option=com_content&view=article&id=97:ecologia-de-la-comunicacion
Santaella, L., & Nöth, W. (2001). Imagem: cognição, semiótica, mídia. Iluminuras.
Santaella, L., & Nöth, W. (2003). Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista Famecos, 1(22), 23-32. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.22.3229
Silva, K. F., & Prata-Linhares, M. M. (2020). Tecnologias digitais de informação e comunicação e educação a distância na formação docente: qual inovação? Revista Educação e Políticas em Debate, 9(1), 137-150. https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n1a2020-54808
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Natália Papacídero Magrin, Laudeth Alves dos Reis, Wagner Wey Moreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).