The presence and footsteps of Paulo Freire in the Brazilian Federal District: a first approach

Authors

  • Erlando da Silva Rêses Universidade de Brasília - UnB
  • Maria Clarisse Vieira Universidade de Brasília - UnB
  • Renato Hilário dos Reis Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4002

Keywords:

Youth and Adult Education, Paulo Freire, Teacher Education, Liberating Pedagogy, Brasília

Abstract

This article presents an analysis of the presence and footsteps of Paulo Freire in Distrito Federal, the Brazilian Federal District, which comprises Brasília, the capital of Brazil, and its surrounding satellite cities. A historical and documentary research method is adopted in search of indicators of his work and influence as an educator in this region. The study is organized in chronological order and gives special attention to three specific times when he was in Distrito Federal: the beginning of the 1960s and the decades of 1980 e 1990. It also briefly points out the currency of his thinking. At the same time as it investigates his educational “footsteps”, this study presents how his conceptions have been incorporated in educational practice and in teacher education, nourishing dreams and projects of construction of a more democratic society.

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Author Biographies

Erlando da Silva Rêses, Universidade de Brasília - UnB

Erlando da Silva Rêses é doutor em Sociologia da Educação e do Trabalho pela Universidade de Brasília (UnB). Professor Adjunto da Faculdade de Educação (FE) da UnB. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Coordenador do Centro de Memória Viva- Referência e Documentação em Educação Popular, Educação de Jovens e Adultos e Movimentos Sociais do DF e do projeto FORMANCIPA. Publicação recente: RÊSES, Erlando da Silva. Análise do Eixo Trabalho nas Políticas Públicas de Educação: avanços e desafios”. In: CUNHA, Célio; SOUSA, José Vieira de e SILVA, Maria Abádia da. Avaliação de Políticas Públicas de Educação. Curitiba: Editora Progressiva, 2012.

Maria Clarisse Vieira, Universidade de Brasília - UnB

Maria Clarisse Vieira é doutora em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa. É professora do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília, atuando nos seguintes temas: didática, formação de professores e educação de jovens e adultos.

Renato Hilário dos Reis, Universidade de Brasília - UnB

Renato Hilário dos Reis é doutor em Educação, Linguagem, Conhecimento e Arte pela Universidade de Campinas (Unicamp). Professor Associado da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Coordena o Grupo de Ensino, Pesquisa, Extensão em Educação Popular e Estudos Filosóficos e Histórico-Culturais - Genpex. Eixo de Pesquisa: Aprendizagem e Desenvolvimento Humano de Adolescentes, Jovens, Adultos e Idosos na perspectiva histórico-cultural. Publicação recente: A Constituição do Ser Humano: amor-poder-saber na educação/alfabetização de jovens e adultos. Campinas, SP: Autores Associados, 2011. Natural de Pedro Leopoldo-MG.

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Published

2012-09-10

How to Cite

Rêses, E. da S., Vieira, M. C., & Reis, R. H. dos. (2012). The presence and footsteps of Paulo Freire in the Brazilian Federal District: a first approach. Linhas Críticas, 18(37), 529–550. https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4002

Issue

Section

Dossiê: Educando com Paulo Freire