Secondary education in Brazil: the challenges faced by the policies to assure and universalize this right

Authors

  • Eliza Bartolozzi Ferreira Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais - NEPE/UFES

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3827

Keywords:

High school education, Education policies, Basic education

Abstract

This paper aims at addressing the challenges of secondary education. It presents political and economic aspects relative to the democratization of secondary education, including data on the coverage of Brazilian schools. It also debates the social function of secondary school, in view of educational policies currently implemented. Finally, it concludes that legal advances and the implementation of educational programs aimed at the expansion of secondary education have generated poor results, suggesting that the universalization of secondary education will remain a long-term challenge to overcome.

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Author Biography

Eliza Bartolozzi Ferreira, Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais - NEPE/UFES

Doutora em Educação pela UFMG. Professora do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Desenvolve estudos e pesquisas na área de Educação com ênfase em Política Educacional, gestão escolar e planejamento na Educação Básica e profissional. É coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais (NEPE/UFES) e secretária adjunta da ANPEd. Últimas publicações: FERREIRA, Eliza Bartolozzi; FONSECA, Marilia. O planejamento das políticas educativas no Brasil e seus desafios atuais. Revista Perspectiva, Florianópolis, UFSC, v. 29, n. 1, p. 239-260. 2011.

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Published

2012-02-27

How to Cite

Ferreira, E. B. (2012). Secondary education in Brazil: the challenges faced by the policies to assure and universalize this right. Linhas Críticas, 17(34), 507–525. https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3827

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