“Boy and the World”

schoolchildren's meanings about social inequalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32148

Keywords:

Social Inequality, Cinema, Historic-cultural psychology, Children

Abstract

This research has been conducted on schoolchildren from rural and urban areas. The aim was analyzing the meanings they ascribed in the face of the social inequalities presented in the movie “O Menino e o Mundo” through the lens of Cultural-Historical Psychology. By means of their transcripts and maps of meanings, the research revealed that the way children constructed and expressed meanings is related to the socio-educational context they are in, especially situations of oppression and vulnerability. Cinema avails this meaning mediation process and creative processes must be explored at school as a means of overcoming social disparity.

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Author Biographies

Matheus Sousa de Macena, Universidade de Brasília, Brasil

Mestrando em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar na Universidade de Brasília e graduado em Psicologia pela Universidade Tiradentes. Grupos de Pesquisa "Educação, Cultura e Desenvolvimento Humano" e "Pensamento e Cultura". E-mail: matheus_sm5@live.com

Letícia Dultra de Faro Menezes, Secretaria de Saúde do Distrito Federal, Brasil

Graduada em Psicologia pela Universidade Tiradentes. Residente de Psicologia do Programa de Residência Multiprofissional em Terapia Intensiva da Secretaria de Saúde do Distrito Federal. Grupo de Pesquisa "Educação, Cultura e Desenvolvimento Humano". E-mail: leticiafaro97@gmail.com

Franklyn Jeferson Costa de Oliveira, Universidade Tiradentes, Brasil

Graduando em Psicologia na Universidade Tiradentes. Grupo de Pesquisa "Educação, Cultura e Desenvolvimento Humano". E-mail: jefersonfranklyn@gmail.com

Lívia de Melo Barros, Universidade Tiradentes, Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Professora do curso de Psicologia da Universidade Tiradentes. Grupo de Pesquisa "Educação, Cultura e Desenvolvimento Humano". E-mail: meloliviab@gmail.com

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Published

2020-09-08

How to Cite

Sousa de Macena, M., Dultra de Faro Menezes, L., Costa de Oliveira, F. J., & de Melo Barros, L. (2020). “Boy and the World”: schoolchildren’s meanings about social inequalities. Linhas Críticas, 26, e32148. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32148

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