The social role of the University through teaching-service-community integration in Brazil

systematic review and meta-synthesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31262

Keywords:

Teaching, Service, Community, Review Literature as Topic

Abstract

Objective: To characterize the social role of the University through the integration of teaching-service-community in health in Brazil. Methodology: This is a systematic review and meta-synthesis carried out by searching the LILACS, SciELO and MEDLINE databases. Results: A total of 1224 studies were identified and, after applying the exclusion criteria, 19 articles were analyzed. The findings support that extramural practices in the health field prove to be valuable as the applicability of pedagogical practices. Conclusion: The University's social role is reflected in the pedagogical practices of teaching-service-community integration and favors the valorization of users and health care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hengrid Graciely Nascimento Silva, Universidade Estadual do Piauí, Brasil

Fisioterapeuta - Universidade Estadual do Piauí, mestranda em Ciências e Saúde - Universidade Federal do Piauí, área de pesquisa: saúde coletiva. E-mail: hengrid_graciely@hotmail.com

Brena Costa de Oliveira, Universidade Estadual do Piauí, Brasil

Fisioterapeuta - Universidade Estadual do Piauí, residente multiprofissional em saúde com área de concentração em alta complexidade - Universidade Federal do Piauí, área de pesquisa: saúde coletiva. E-mail: brena_oliveira.5@hotmail.com

Luís Eduardo Soares dos Santos, Universidade Federal do Ceará, Brasil

Enfermeiro - Universidade Federal do Piauí, doutorando em enfermagem - Universidade Federal do Ceará, grupo de pesquisa em saúde coletiva, na linha saúde mental e saúde da criança e do adolescente. E-mail: luisedu.edu19@gmail.com

Maísa de Lima Claro, Universidade Federal do Piauí, Brasil

Nutricionista - Universidade Federal do Piauí, mestre em ciências e saúde - Universidade Federal do Piauí, grupo de pesquisa em saúde coletiva, na linha saúde da criança e do adolescente. E-mail: maisaclaro_lima@hotmail.com

References

Albieiro, J. F. G. et al. (2018) Integração ensino-serviço e suas perspectivas avaliativas: a percepção dos envolvidos. Rev. baiana saúde pública. 41(2), 380-393. https://doi.org/10.22278/2318-2660.2017.v41.n2.a2353

Albiero, J. F. G., & Freitas, S. F. T. (2017) Cenários de prática na atenção básica: tipologia para unidades docente-assistenciais. Revista Brasileira em Promoção da Saúde. 30(3). https://doi.org/10.5020/18061230.2017.5836

Brandão, E. R. M., Rocha, S. V., & Silva, S. S. (2013) Práticas de integração ensino-serviço-comunidade: reorientando a formação médica. Revista Brasileira de Educação Médica. 37(4), 573-577. https://doi.org/10.1590/S0100-55022013000400013

Caldeira, E. S., Leite, M. T. S., & Neto, J. F. R. (2011) Estudantes de Medicina nos serviços de atenção primária: percepção dos profissionais. Revista Brasileira de Educação Médica. 35(4), 477-485. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400006

Critical Appraisal Skills Programme [CASP]. (2013). CASP Qualitative Research checklist [Internet]. Oxford, UK.

Emmi, D. T., Silva, D. M. C., & Barroso, R. F. F. (2018). Integrated teaching to service experience in Health professional education: perception of dentistry students and graduates. Interface (Botucatu). 22(64), 223-36. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0655

Fagundes, J. (1986) Universidade e compromisso social: extensão limites e perspectivas. Unicamp.

Faria, L. et al. (2018) Integração ensino-serviço-comunidade nos cenários de práticas na formação interdisciplinar em Saúde: uma experiência do Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) no sul da Bahia, Brasil. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 22, 1257-1266. https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0226

Faveró, O. (2015). A educação nas constituintes brasileiras: 1823-1988. Autores Associados.

Forte, F. D. S. et al. (2015). Reorientação na formação de cirurgiões-dentistas: o olhar dos preceptores sobre estágios supervisionados no Sistema Único de Saúde (SUS). Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 19, 831-843. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.1013

Freire, P. (1980). Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Moraes.

Freire, P. (1987). Extensão ou Comunicação? 15 ed. Paz e Terra.

Garcia, M. F., & da Silva, D. (2017). Professor tutor: papéis, funções e desafios. Linhas Críticas. 23(50), 28-50. https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5053

Liberati, A. al. (2009). The PRISMA Statement for Reporting Systematic Reviews and Meta-Analyses of Studies That Evaluate Health Care Interventions: Explanation and Elaboration. PLoS Med, 6(7), e1000100. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000100

Lima, M. M. et al. (2018). Contribution of university extension activities in a group of pregnant women and couples for the training of nurses. Escola Anna Nery. 22(4). https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0367

Lopes, A. L. M., & Fracolli, L. A. (2008). Revisão sistemática de literatura e metassíntese qualitativa: considerações sobre sua aplicação na pesquisa em enfermagem. Texto & Contexto Enfermagem. 17(4), 771-778. https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400020

Luz, G. W., & Toassi, R. F. C. (2016). Percepções sobre o preceptor cirurgião-dentista da Atenção Primária à Saúde no ensino da Odontologia. Revista da ABENO. 16(1), 2-12. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i1.210

Machado, F. S. (2020). Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Educação básica revista, 5(2), 192-196. http://doi.org/10.18616/ce.v7i2.3742

Madruga, L. M. S. et al. (2015). O PET-Saúde da Família e a formação de profissionais da saúde: a percepção de estudantes. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 19, 805-816. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0161

Moher, D. et al. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Annals of internal medicine. 156(4), 264-269. https://doi.org/10.7326/0003-4819-151-4-200908180-00135

Neta, A. A., & Alves, M. S. C. F. (2016). A comunidade como local de protagonismo na integração ensino-serviço e atuação multiprofissional. Trabalho, Educação e Saúde. 14(1), 221-235. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00089

O’Brien, B. C., et al. (2014). Standards for reporting qualitative research: a synthesis of recommendations. Academic Medicine. 89(9), 1245-1251. https://doi.org/10.1097/acm.0000000000000388

Paim, J. S., & Filho, N. A. (1998). Saúde coletiva: uma "nova saúde pública" ou campo aberto a novos paradigmas? Revista de Saúde Pública. 32, 299-316. https://doi.org/10.1590/S0034-89101998000400001

Pereira, J. G., & Fracolli, L. A. (2009). A contribuição da articulação ensino-serviço para a construção da vigilância da saúde: a perspectiva dos docentes. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 17(2). https://doi.org/10.1590/S0104-11692009000200005

Pivetta, H. M. F. et al. (2010). Ensino, pesquisa e extensão universitária: em busca de uma integração efetiva. Linhas críticas. 16(31), 377-390. https://doi.org/10.26512/lc.v16i31.3634

Santos, R. C. A., & Miranda, F. A. N. (2016). Articulação ensino-serviço na perspectiva dos profissionais de saúde da família. Revista de APS. 19(1). https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/15564/8166

Silva, F. A. et al. (2018). Papel docente no fortalecimento das políticas de integração ensino-serviço-comunidade: contexto das escolas médicas brasileiras. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 22, 1411-1423. https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0062

Silva, L. B. et al. (2017). Ambiência hospitalar: fortalecimento da interação ensino-serviço. CuidArte, Enferm. 11(2), 223-230. http://www.webfipa.net/facfipa/ner/sumarios/cuidarte/2017v2/223.pdf

Sousa, B. S. et al. (2019). A contribuição da extensão universitária no serviço de assistência pré-hospitalar. Nursing (São Paulo). 22(250), 2740-2743. http://www.revistanursing.com.br/revistas/250/pg36.pdf

Souza, A. L., & Carcereri, D. L. (2011). Qualitative study of the teaching-service integration in an undergraduate Dentistry course. Interface - Comunicação, Saúde, Educação.15(39), 1071-84. https://doi.org/10.1590/S1414-32832011005000025

Souza, T. C. F., & Carvalho, J. N. (2018). A percepção de pais sobre projeto de extensão universitária em escola amazônica. Enfermagem em Foco. 9(3). http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/1148/456

Toassi, R. F. C., & Lewgoy, A. M. B. (2016). Práticas Integradas em Saúde I: uma experiência inovadora de integração intercurricular e interdisciplinar. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 20, 449-461. https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0123

Vasconcelos, A. C. F., Stedefeldt, E., & Frutuoso, M. F. P. (2016). Uma experiência de integração ensino-serviço e a mudança de práticas profissionais: com a palavra, os profissionais de saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. 20, 147-158. https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0395

Vendruscolo, C., Silva, M. T., & Silva, M. E. K. (2017) Integração ensino-serviço-comunidade na perspectiva da reorientação da formação em saúde. Revista Sustinere. 5(2), 245-259. https://doi.org/10.12957/sustinere.2017.30559

Vendruscolo, C., Trindade, L. D. L., Prado, M. L. D., & Kleba, M. E. (2018). Repensando o modelo de Atenção em Saúde mediante a reorientação da formação. Revista Brasileira de Enfermagem. 71, 1580-1588. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0055

Vieira, R. M. M., Pinto, T. R., Melo, L. P. (2018) Narrativas e memórias de docentes médicos sobre o ensino baseado na comunidade no sertão nordestino. Revista Brasileira de Educação Médica. 42(1). https://doi.org/10.1590/1981-52712018v42n1RB20170051

Zimmer, L. (2006). Qualitative meta-synthesis: a question of dialoging with texts. J Adv Nurs. 53(3), 311-318. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03721.x

Published

2020-07-29

How to Cite

Nascimento Silva, H. G., Costa de Oliveira, B., Soares dos Santos, L. E., & de Lima Claro, M. (2020). The social role of the University through teaching-service-community integration in Brazil: systematic review and meta-synthesis. Linhas Críticas, 26, e31262. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31262

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 

You may also start an advanced similarity search for this article.