Teaching Writing in Literary
How to promote children’s learning?
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.30093Keywords:
Literacy, Learning, Heterogeneity, GoalsAbstract
We analyzed the relationship between the literacy practices of a teacher, who accompanied her students from the 1st to the 2nd year of elementary school, and the evolution in children's learning in terms of writing. As procedures we used: interview, class observations and the application of writing and text production activities to students at the end of the 1st and 2nd year. The analysis of the results showed that the teacher's practice, attention to heterogeneity and clarity regarding the teaching objectives would have enabled her 1st year students to complete the 2nd year by producing coherent and readable texts.
Downloads
References
Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Edições 70.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.
Brooke, N., & Bonamino, A. (Orgs.) (2011). GERES 2005: Razões e resultados de uma pesquisa longitudinal sobre eficácia escolar. Walprint.
Chartier, A. (2007). Práticas de leitura e escrita – história e atualidade. CEALE/Autêntica.
Cruz, M. C. S. (2008). Alfabetizar letrando: Alguns desafios do 1º ciclo no Ensino Fundamental. Editora Universitária da UFPE.
Cruz, M. C. S. (2012). Tecendo a alfabetização no chão da escola seriada e ciclada: a fabricação das práticas de alfabetização e a aprendizagem da escrita e da leitura pelas crianças. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Pernambuco]. Repositório Digital da UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13009
Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1999). Psicogênese da língua escrita. Artes Médicas.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. (2015). Avaliação Nacional da Alfabetização. Relatório 2013-2014. Volume um. Da concepção à realização. República Federativa do Brasil. Ministério da Educação. http://inep.gov.br/documents/186968/484421/Relat%C3%B3rio+ANA+2013-2014+-+Da+concep%C3%A7%C3%A3o+%C3%A0+realiza%C3%A7%C3%A3o/
Morais, A. G. (1999). O aprendizado da ortografia. Autentica.
Morais, A. G. (2006). Concepções e metodologias de alfabetização: Por que é preciso ir além da discussão sobre velhos métodos? Secretaria de Educação Básica. (Trabalho apresentado no Seminário Alfabetização e Letramento em Debate). http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_moarisconcpmetodalf.pdf
Soares, M. (2003). Letramento: um tema em três gêneros (2a ed). Autêntica.
Soares, M. (2009). Alfabetização e letramento. Contexto.
Soares, M. (2016). Alfabetização: a questão de métodos. Contexto.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Magna do Carmo Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).