The incalibrable socio-emotional competence
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.24582Keywords:
Currículo, Políticas públicas, Neoliberalismo, Competência socioemocionalAbstract
In this text, the authors discuss the notion of socio-emotional competence in light of the idea, constructed with Derrida, that education is a response to the call of otherness. Starting with the BNCC and political documents drawn up by multilateral bodies - such as the OECD and the UN / World Bank - the authors argue that a rhetoric is underway that subjects education to economic language and systemic models. Highlighting the example of a project under development with in-service teachers in four Brazilian cities, the authors defend the need for and urgency of situated public policies centered on the school experience as well as on the interrelationalities that occur there.
Downloads
References
Anderson-Levitt, K. (2017). Global Flows of Competence-based Approaches in Primary and Secondary Education. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, 16 (1): 47-72.
Banco Mundial. (2011). Orientações pós-crise. http://siteresources.worldbank.org/EXTANNREP2011/Resources/8070616-1315497380273/P_Chapter1_PostcrisisDirections.pdf
Banco Mundial. (2017). Um ajuste justo: uma análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. https://cdn.oantagonista.net/uploads/2017/11/Banco-Mundial-Um-Ajuste-Justo.pdf
Banco Mundial. (2019). Atlas of Sustainable Development Goals From World Development Indicators 2018.
Benevides-Pereira, A.M.T. (2012). Considerações sobre a síndrome de burnout e seu impacto no ensino. Boletim de Psicologia, 2012, Vol. LXII, Nº 137: 155168. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bolpsi/v62n137/v62n136a05.pdf
Brasil, MEC. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf
Carvalho, R. S. de, Silva, R.R.D. da. (2017). Currículos socioemocionais, habilidades do século XXI e o investimento econômico na educação: as novas políticas curriculares em exame. Educar em Revista, 63, 173-190. http://www.scielo.br/pdf/er/n63/1984-0411-er-63-00173.pdf
CNPq. (2016). Chamada CNPq nº 22/2016 – Pesquisa e Inovação em Ciências Humanas, Sociais e Sociais Aplicadas. Brasília: CNPq, 2016. http://resultado.cnpq.br/8345324771782023
Derrida, J. (1989). Psyche: inventions of the Other. In Waters, L.; Godzich, W. (eds). Reading de man reading. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Derrida, J. (2010). Força da lei. São Paulo: Martins Fontes.
Diáz-Barriga, A. (2018). A prova Pisa: idealização, cidadania global, imposição cultural e ausência de impacto pedagógico didático. In Ortigão, M.I.R. (Org.) Políticas de avaliação, currículo e qualidade: diálogos sobre o Pisa. Curitiba: CRV, p. 19-38)
Foucault, M. (2010). Nascimento da Biopolítica. Lisboa: Edições 70.
Grumet, M. (1981). Restitution and reconstruction of educational experience: an autobiographical method for curriculum theory. In: Lawn, M.; Barton, L. (Orgs.). Rethinking curriculum studies. Londres: Croom Helm.
Hekman, S. (2014). The feminine subject. Cambridge: Polity Press.
Lemos, G. A. R. (2014). O sujeito descentrado e a educação como estética. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: UERJ/ProdEd.
Lemos, G. A. R. (2019). Currículo e docência: regulação e escape. In Macedo, E.; Menezes, I. (Org.). Currículo, política e cultura: conversas entre Brasil e Portugal. Curitiba: CRV, 41-56.
Lins, L. M. (2013). Economia e Educação: um estudo da relação entre estrutura produtiva e demandas educacionais nas regiões metropolitanos de São Paulo e Belo Horizonte. Dissertação de Mestrado. São Paulo: FFLCH – USP.
Macedo, E. (2018). A teoria do currículo e futuro monstro. In Lopes, A.; Siscar, M. (Org.) Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução e porvir. São Paulo: Cortez, p. 153-177.
Mackinsey & Company. (2017). Fatores que influenciam o sucesso escolar na América Latina: Relatório 2015. https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/social%20sector/our%20insights/what%20drives%20student%20performance%20in%20latin%20america/fatores-qu-port.ashx
Miller, J. L. (2005). Sounds of silence breaking: women, autobiography, curriculum. New York: Peter Lang.
Nascimento, E. (2018). O debate Foucault e Derrida: políticas da interpretação. In Lopes, A.C.; Siscar, M. (Orgs.). Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução, porvir. São Paulo: Cortez, p. 13-37.
Ortigão, M.I.R. (Org). (2018). Políticas de avaliação, currículo e qualidade: diálogos sobre o Pisa. Curitiba: CRV.
Rodrigues, C. E. S. de L. (2015). Habilidades socioemocionais: a ocde e seu projeto de governança educacional global. 37ª Reunião Nacional da ANPEd. Florianópolis:ANPEd. https://educacaoemocional.com.br/wp-content/uplo ads/2018/07/Anped-Habilidades-socioemocionais-a-OCDE-e-seu-projeto-de-go vernança-educacional-global.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).