10th years of IPDMS foundation: achievements, limits and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/revistainsurgncia.v8i2.44282

Keywords:

IPDMS; popular education; social movements; action research.

Abstract

This text it was writhed for two people associated of Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais since the foundation. They built many spaces and composed the Secretaria Nacional for many years. Since this engagement and respecting their personal, professional and politics trajectories, intend to cast approaches about this decade of IPDMS history. Furthermore, they point out questions for a possible prospective balance. Therefore, provide a brief description of the institute’s creation anteroom, which drew from the source of networks articulations of student movement and popular advocacy, as well as popular education and action research networks. 

Author Biographies

Carla Benitez Martins Professora Adjunta da , Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afrobrasileira, São Francisco do Conde, Bahia, Brasil

Professora Adjunta da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia AfroBrasileira (UNILAB); Doutora em Sociologia pelo Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduada e Mestra em Direito. Doutora em Sociologia. Professora no Bacharelado Interdisciplinar em Humanidades Universidade da Integração Internacional da Lusofonia AfroBrasileira. Integrante do GT Criminologia Crítica e Movimentos Sociais e Coordenadora, junto à professora Mariana Prandini, do GT Gênero e Sexualidade do IPDMS. Membra da Coordenação da Pesquisa “Massacres no campo na Nova República: crime e impunidade”. Integrante do GE-TRS (Grupo de Estudos em Teoria da Reprodução Social).

Luiz Otávio Ribas, Associação Estadual de Defesa Ambiental e Social, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutor em Direito pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Assessor técnico na Associação de Defesa Ambiental e Social (Aedas), no projeto de assessoria técnica independente das pessoas atingidas pelo desastre de Brumadinho.

References

ALMEIDA, Ana Lia Vanderlei de. Um estalo nas faculdades de direito: perspectivas ideológicas da assessoria jurídica universitária popular. João Pessoa: Programa de Pós-Graduação (Doutorado) em Ciências Jurídicas da Universidade Federal da Paraíba, 2015.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; BORGES, Maristela Correa. "A pesquisa participante: um momento da educação". In: Revista Educação Popular, Uberlândia, v.6, p.51-62, jan-dez, 2007.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1986.

BRINGEL, Breno; VARELLA, Renata V. S. Pesquisa militante e produção de conhecimentos: o enquadramento de uma perspectiva.s/d. Disponível em: http://universidademovimentosociais.wordpress.com/artigos/.

FERNANDES, Florestan. Mudanças sociais no Brasil. São Paulo: Global, 2008.

FRASER, Nancy; ARRUZZA, Cinzia; BHATTACHARYA, Tithi. Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.

GAVRAS, Douglas. Na contramão mundial, Brasil reduz diplomados em áreas estratégicas. Folha de São Paulo. Publicado em 19 mar. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2022/03/na-contramao-mundial-brasil-reduz-diplomados-em-areas-estrategicas.shtml

LEHER, Roberto. "Florestan Fernandes e a defesa da educação pública". In: Revista Educação e Sociedade, Campinas, v.33, n.121, p.1157-1173, out-dez. 2012.

MARINI, Ruy Mauro. "A universidade brasileira". In:Texto publicado originalmente na Revista de Educación Superior, n°22, México, Abril-Junho, 1977. Tradução de Fernando Correa Prado. Disponível em: http://www.marini-escritos.unam.mx/pdf/053_universidade_brasileira.pdf.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução Paulo Cezar Castanheiras e Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2002.

OLIVEIRA, Assis da Costa. "Assessoria Jurídica Universitária Popular e Formação Docente: elementos contra-hegemônicos do aprender a educar no Direito". In: Revista InSURgência, Brasília, ano 2, v.2, n.2, 2016.

RIBEIRO, Darcy. Sobre o óbvio. Disponível em: https://www.recantodasletras.com.br/ensaios/2836089.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. 12. Ed. São Paulo: Cortez, 2003

Published

31.07.2022

How to Cite

CARLA BENITEZ MARTINS PROFESSORA ADJUNTA DA; RIBAS, Luiz Otávio. 10th years of IPDMS foundation: achievements, limits and challenges. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 8, n. 2, p. 87–108, 2022. DOI: 10.26512/revistainsurgncia.v8i2.44282. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/44282. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "IPDMS, 10 anos de história e desafios”

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.