10th years of IPDMS foundation: achievements, limits and challenges
DOI:
https://doi.org/10.26512/revistainsurgncia.v8i2.44282Keywords:
IPDMS; popular education; social movements; action research.Abstract
This text it was writhed for two people associated of Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais since the foundation. They built many spaces and composed the Secretaria Nacional for many years. Since this engagement and respecting their personal, professional and politics trajectories, intend to cast approaches about this decade of IPDMS history. Furthermore, they point out questions for a possible prospective balance. Therefore, provide a brief description of the institute’s creation anteroom, which drew from the source of networks articulations of student movement and popular advocacy, as well as popular education and action research networks.References
ALMEIDA, Ana Lia Vanderlei de. Um estalo nas faculdades de direito: perspectivas ideológicas da assessoria jurídica universitária popular. João Pessoa: Programa de Pós-Graduação (Doutorado) em Ciências Jurídicas da Universidade Federal da Paraíba, 2015.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; BORGES, Maristela Correa. "A pesquisa participante: um momento da educação". In: Revista Educação Popular, Uberlândia, v.6, p.51-62, jan-dez, 2007.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1986.
BRINGEL, Breno; VARELLA, Renata V. S. Pesquisa militante e produção de conhecimentos: o enquadramento de uma perspectiva.s/d. Disponível em: http://universidademovimentosociais.wordpress.com/artigos/.
FERNANDES, Florestan. Mudanças sociais no Brasil. São Paulo: Global, 2008.
FRASER, Nancy; ARRUZZA, Cinzia; BHATTACHARYA, Tithi. Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.
GAVRAS, Douglas. Na contramão mundial, Brasil reduz diplomados em áreas estratégicas. Folha de São Paulo. Publicado em 19 mar. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2022/03/na-contramao-mundial-brasil-reduz-diplomados-em-areas-estrategicas.shtml
LEHER, Roberto. "Florestan Fernandes e a defesa da educação pública". In: Revista Educação e Sociedade, Campinas, v.33, n.121, p.1157-1173, out-dez. 2012.
MARINI, Ruy Mauro. "A universidade brasileira". In:Texto publicado originalmente na Revista de Educación Superior, n°22, México, Abril-Junho, 1977. Tradução de Fernando Correa Prado. Disponível em: http://www.marini-escritos.unam.mx/pdf/053_universidade_brasileira.pdf.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução Paulo Cezar Castanheiras e Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2002.
OLIVEIRA, Assis da Costa. "Assessoria Jurídica Universitária Popular e Formação Docente: elementos contra-hegemônicos do aprender a educar no Direito". In: Revista InSURgência, Brasília, ano 2, v.2, n.2, 2016.
RIBEIRO, Darcy. Sobre o óbvio. Disponível em: https://www.recantodasletras.com.br/ensaios/2836089.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. 12. Ed. São Paulo: Cortez, 2003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.