Sieges and plots of situated pedagogy: teaching law in floodplain fields

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/revistainsurgncia.v8i1.40885

Keywords:

Ensino jurídico; Paulo Freire; bell hooks

Abstract

This paper is organized into three sections. First, we address the tensions between the logic of adherence and the logic of presence in traditional legal education, through a strategy of recovering the corporeal dimension of all educational activity. Then, we discuss how our experiences at Labá and at CERCO structure the form and content of other pedagogical imaginations, aimed at jurists aware of the role that positionality plays in the teaching-learning process. Finally, we seek to characterize the "situated pedagogy" in the legal field, with a discussion on the theoretical-practical and institutional coalitions that the different strategies inside and outside the classroom (teaching, research and extension) open.

References

ADORNO, Sérgio. Os aprendizes do poder: o bacharelismo liberal na política brasileira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

ALMEIDA, Philippe Oliveira de; OLIVEIRA, Mateus Augusto. Entre ideologia e utopia: a dialética da imaginação em Mannheim. REVICE: Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 101-125, 2017.

ALMEIDA, Philippe Oliveira de. A faculdade de Direito como oficina de utopias. Revista da Faculdade de Direito da UFMG, Belo Horizonte, n. 72, p. 481 a 511, janeiro a junho de 2018.

ALVES, Rubem. Conversas com quem gosta de ensinar. São Paulo: Cortez Editora; Autores Associados, 1980.

BELL, Derrick. Faces at the bottom of the well: the permanence of racism. New York: BasicBooks, 1992.

BRACAMONTE, Jose A. Minority critiques of the Critical Legal Studies Movement. Harvard Civil Rights-Civil Liberties Law Review, Cambridge, v. 22, n. 1, p. 297 a 299, 1989.

CATÃO, Adrualdo de Lima. Decisão jurídica e racionalidade. Maceió: Edufal, 2007.

COLLINS, Patricia Hill. Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Paragrafo. São Paulo, v. 5, n. 1, p. 6 a 17, janeiro a junho de 2017.

DAVIES, Margaret. Asking the Law Question. The Dissolution of Legal Theory. Second Edition edition. Pyrmont, NSW: Lawbook Co., 2002.

DERRIDA, Jacques. Adeus a Emmanuel Lévinas. Tradução de Fábio Landa, com a colaboração de Eva Landa. São Paulo: Perspectiva, 2008.

FRANZONI, Júlia Ávila. Geografia jurídica crítica tropicalista: a crítica do materialismo jurídico espacial. Direito & Práxis, Rio de Janeiro, v. 10, n. 4, p. 2923 a 2967, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60ª edição. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo, FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FISHER, Mark. Realismo capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? Tradução de Rodrigo Gonsalves, Jorge Adeodato e Maikel da Silveira. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.

GHIRARDI, José Garcez. O Instante do Encontro: Questões Fundamentais para o Ensino Jurídico. São Paulo: Fundação Getulio Vargas, 2012.

HARRIS, Angela P. Compaixão e crítica. Tradução de Ana Luiza de Oliveira Pereira, Alba Fernanda Pinto de Medeiros, Mylla Cristina Henrique Bezerra Cardozo e Lucas do Couto Gurjão Macedo Lima. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 1473 a 1498, 2021. Disponível em <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaceaju/article/view/59786/38131>, acessado em 28 de julho de 2021.

KENNEDY, Duncan. Ensino jurídico e reprodução da hierarquia. Tradução de Sophia Vigário e Vitória Sinimbu. Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 1419 a 1453, 2021. Disponível em <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaceaju/article/view/59769/38130>.

KLARE, Karl E. The law-school curriculum in the 1980s: what’s left? Journal of Legal Education, Ithaca, v. 32, nº. 3, p. 336 a 343, setembro de 1982, p. 339.

LYRA FILHO, Roberto. O que é Direito. São Paulo: Brasiliense, 1995.

MBEMBE, Achille. Necropolitics. Duke University Press, 2019.

MONTEIRO, Lucas Maximiliano. Ser Familiar do Santo Ofício via redes sociais: os vínculos entre agentes inquisitoriais e suas testemunhas em Rio Grande de São Pedro e Colônia de Sacramento (século XVIII). Revista de História, 2, 2 (2010), p. 35-58

PIEDADE, Vilma. Dorotidade. São Paulo: Editora Nós, 2017.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Ensino jurídico e Direito Alternativo. São Paulo: Editora Acadêmica, 1993.

SAN TIAGO DANTAS, Francisco Clementino de. A educação jurídica e a crise brasileira. Cadernos FGV Direito Rio: educação e direito. Rio de Janeiro: Escola de Direito da Fundação Getúlio Vargas, 2010. p. 9 a 38. (Artigo originalmente publicado em SAN TIAGO DANTAS, Francisco Clementino de. A educação jurídica e a crise brasileira. Revista Forense, Rio de Janeiro, v. 159, ano 52, p.449 a 459, maio/jun. 1955.

SOUSA JÚNIOR, José Geraldo de et al. (Org.) O Direito Achado na Rua: Introdução crítica ao direito como liberdade. Brasília: OAB Editora; Editora Universidade de Brasília, 2021.

SILVA, Caroline. PIRES, Thula. Teoria Crítica da Raça como referencial teórico necessário para pensar a relação entre direito e racismo no Brasil. XXVI CONPEDI. Florianópolis 2015.

SUNSTEIN, Cass R. How Star Wars Illuminates Constitutional Law (and Autorship). The Rambler. Disponível em <http://newramblerreview.com/book-reviews/fictionliterature/how-star-wars-illuminates-constitutional-law-and-authorship>, acessado em 30 de maio de 2016.

UNGER, Roberto Mangabeira. What should legal analysis become?. London/New York: Verso, 1996.

UNGER, Roberto Mangabeira. Uma nova faculdade de Direito no Brasil. Cadernos FGV Direito Rio, Rio de Janeiro, v. 1, p. 16 a 38, novembro de 2005.

UNGER, Roberto Mangabeira. The Critical Legal Studies Movement: another time, a greater risk. London; New York: Verso, 2015.

VENÂNCIO FILHO, Alberto. Das arcadas ao bacharelismo: 150 anos de ensino jurídico no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2011.

WARAT, Luis Alberto. A ciência jurídica e seus dois maridos. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2000.

Published

31.01.2022

How to Cite

DE ALMEIDA, Philippe Oliveira; ÁVILA FRANZONI, Júlia. Sieges and plots of situated pedagogy: teaching law in floodplain fields. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 8, n. 1, p. 249–280, 2022. DOI: 10.26512/revistainsurgncia.v8i1.40885. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/40885. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.