The essay as a disposition: the academic text as a journey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v23i2.53928

Keywords:

Essay, Academic writing, Science, Essay writing

Abstract

In this paper, we discuss the relationship between research and essay writing, contrasting the trend of standardization in academic writing, shaped by specific genres, and the insertion of the subject into their own text and research, allowed by the essay. We question the predominance of the canonical model of academic writing, inherited from the positivist tradition of science, which excludes some genres in favor of others, conferring scientific validation to texts where the research subject is erased from the knowledge construction process. Building on this, we argue that essay writing allows an approach that acknowledges that the interpretation of reality depends on the subject, which goes against the ideals of a science that seeks “the truth”. We argue that it is this subjective position that allows for doubt, research, which are at the core of any scientific practice. We conclude that the essay as a disposition should not only be seen as a valid genre for academic writing, but also as an attitude in service of the researcher’s work, which is never separated from their object of study.

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Author Biographies

Magali Lopes Endruweit, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Letras pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1987), mestrado em Letras - Linguística Aplicada - pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e doutorado em Letras - Estudos da Linguagem - pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). É professora do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas do Instituto de Letras da UFRGS, atuando nas disciplinas de ensino de escrita e escrita acadêmica, na graduação. Professora da Pós-Graduação na área de Linguística Aplicada e de Estudos Literários Aplicados. Tem experiência na área de Linguística, pesquisando, principalmente, os seguintes temas: enunciação, escrita, leitura, ensino e avaliação de texto.

Jonas Augusto Fagundes , PPGLET/Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2022). Trabalha com tradução do Inglês, escrita acadêmica e pesquisa nas áreas de linguística, enunciação, escrita e narração.

Vinícius Festa Rigo , PPGLET/Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduado em Bacharelado em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e mestrando em Estudos da Linguagem, na linha de Linguística Aplicada, pelo Programa de Pós-graduação em Letras (PPGLET) da mesma instituição. Pesquisa escrita e pontuação pelo viés da Linguística da Enunciação, sob orientação da Profa. Dra. Magali Lopes Endruweit, e participa do projeto de pesquisa "Escrever e ler na universidade: reflexões e caminhos", coordenado pela mesma professora. Trabalha como freelancer de revisão de textos, normalização e redação.

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Published

2024-12-23

How to Cite

Endruweit, M. L., Fagundes , J. A., & Rigo , V. F. (2024). The essay as a disposition: the academic text as a journey. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 23(2), DT9. https://doi.org/10.26512/rhla.v23i2.53928

Issue

Section

Dossier: Academic Writing from Different Theoretical Approaches

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