Needs analysis: the mapping of genres for an English for Professional Purposes course in Systems Development

Authors

  • Luciana Moraes Silva Octaviano Centro Paula Souza;PPGEL/Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Solange Aranha Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus São José do Rio Preto (IBILCE) https://orcid.org/0000-0002-8092-1875

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.42664

Keywords:

Needs analysis, English for Professional Purposes, Genres, Systems Development

Abstract

The purposes of this paper are: (i) to discuss the results of a needs analysis that sought to understand the demands of the market in System Development; (ii) to compare the genres which professionals in this economic sector have access to and need to know and those encompassed in the curriculum of a public institution; (iii) to point out which genres should be embraced in an English for Professional Purposes course for students in this area. Based on target situation analysis (HUTCHINSON; WATERS, 2000; NATION; MACALISTER, 2010; ANTHONY, 2018), content analysis (HUCKIN, 2004; FRANCO, 2018) and data triangulation (LONG, 2005; BROWN, 2016), we have investigated the technical curriculum in System Development Integrated to Secondary Education at Centro Paula Souza, used a five-item questionnaire to gather information from nine worker professionals in the field and triangulated the data obtained from these different sources, in order to propose a more effective course to prepare students for the market. Data analysis revealed that some genres, such as personal letter and interview, are expected to be developed during the professional education; however, there are genres, such as Web page and tutorial, which do not appear in the course and are necessary for the performance of a professional in the field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Moraes Silva Octaviano, Centro Paula Souza;PPGEL/Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutoranda e Mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus São José do Rio Preto. Pós-graduada (Lato Sensu) em Práticas Reflexivas e ensino-aprendizagem de Inglês na escola pública pela PUC-SP (2020), em Formação de Tradutores em Língua Inglesa pelo Centro Universitário Claretiano (2015), e em Gestão Empresarial pela Fundação de Ensino Eurípedes Soares da Rocha de Marília (2001). Graduada em Programa Especial de Formação Pedagógica pela FATEC - Faculdade de Tecnologia de Presidente Prudente (2008), em Letras ? Licenciatura Plena com habilitação em Português/Inglês pela FAI - Faculdades Adamantinenses Integradas (2006), e em Administração de Empresas pela FACCAT - Faculdade de Ciências Contábeis e de Administração de Tupã (1999). Voltada ao ensino-aprendizagem de inglês, participou da avaliação Teaching Knowledge Test (2014), obtendo Band 3 no Módulo 3 (Managing the teaching and learning process). Participou de um processo seletivo e realizou um intercâmbio - Londres -, para estudos na International House London de 16/06/2014 a 11/07/2014. Atualmente, é professora por prazo indeterminado do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, na qual leciona Língua Estrangeira Moderna - Inglês e Comunicação Profissional, na Escola Técnica Estadual de Tupã. Busca ampliar os estudos voltados às práticas pedagógicas referentes ao processo de ensino-aprendizagem da língua inglesa.

References

ANTHONY, L. Introducing English for Specific Purposes. London; New York: Routledge, 2018. [Edição Kindle].

BASTURKMEN, H. Developing courses in English for Specific Purposes. New York: Palgrave Macmillan, 2010.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB n.º 1, de 5 de dezembro de 2014. Atualiza e define novos critérios para a composição do Catálogo Nacional de Cursos Técnicos, disciplinando e orientando os sistemas de ensino e as instituições públicas e privadas de Educação Profissional e Tecnológica quanto à oferta de cursos técnicos de nível médio em caráter experimental, observando o disposto no art. 81 da Lei nº 9.394/96 (LDB) e nos termos do art. 19 da Resolução CNE/CEB nº 6/2012. Diário Oficial da União, Brasília, Seção 1, p. 16, 8 dez. 2014. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/par/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/20967-resolucoes-da-camara-de-educacao-basica-ceb-2014#:~:text=Resolu%C3%A7%C3%A3o%20CNE%2FCEB%20n%C2%BA%201,cursos%20t%C3%A9cnicos%20de%20n%C3%ADvel%20m%C3%A9dio>. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB n.º 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Diário Oficial da União, Brasília, Seção 1, p. 22, 21 set. 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRASIL. Decreto Federal n.º 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jul. 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRASIL. Lei Federal n.º 9.394, de 20 de dezembro de1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 20 dez. 2020.

BROWN, J. D. Introducing needs analysis and English for Specific Purposes. Abingdon, UK: Routledge, 2016.

DUDLEY-EVANS, T.; ST. JOHN, M. J. Developments in English for Specific purposes: a multi-disciplinary approach. Cambridge: UK: Cambridge Language Teaching Library, 1998.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. Campinas, SP: Autores Associados, 2018.

GRAVES, K. The curriculum of second language teacher education. In: BURNS, A.; RICHARDS, J. C. (Ed.). The Cambridge guide to second language teacher education. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2009. p. 115-124.

HUCKIN, T. Content Analysis: what texts talk about. In: BAZERMAN, C.; PRIOR, P. (Ed.). What writing does and how it does it: an introduction to analysing texts and textual practices. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. p. 13-32.

HUTCHINSON, T.; WATERS, A. (1987). English for specific purposes: a learning-centred approach. 14nd ed. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2000. [Edição Kindle].

HYLAND, K. English for academic purposes: an advanced resource book. London; New York: Routledge, 2006.

LONG, M. H. Methodological issues in learner needs analysis. In: ______. (Ed.). Second language needs analysis. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2005. Seção 1. Edição Kindle [não paginado].

MARCUSCHI, L. A. A questão do suporte dos gêneros textuais. DLCV: Língua, Linguística e Literatura, v. 1, p. 9-40, 2003.

MILLER, C. R. Gênero textual, agência e tecnologia. DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (Org.). [Tradução de Judith Hoffnagel] São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

NATION, P.; MACALISTER, J. Language curriculum design. New York: Routledge, 2010.

OCTAVIANO, L, M. S. Atividades profissionais da área de desenvolvimento de sistemas para um curso de inglês para fins específicos. Leitura, v. 70, p. 92-107, 2021a. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/12093>. Acesso em: 10 jan. 2022.

OCTAVIANO, L. M. S. Inglês para fins profissionais: dos documentos oficiais ao mercado de trabalho para egressos de um curso técnico em Desenvolvimento de Sistemas Integrado ao Ensino Médio. 2021b. 164 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2021b.

RAMOS, R. C. G. De Instrumental a LinFE: percursos e equívocos da área no Brasil. In: SILVA JÚNIOR, A. F. da (org.). Línguas para fins específicos: revisitando conceitos e práticas. Campinas, SP: Pontes, 2019. p. 23-42.

SÃO PAULO (Estado). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Plano de Curso para a Habilitação Profissional de Técnico em Desenvolvimento de Sistemas Integrado ao Ensino Médio. São Paulo, 2018.

SARMENTO, M. E. R. Análise de necessidades de Inglês para fins específicos em um curso de graduação em Turismo. 2012. 124 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.

SOUZA, R. A. Análise de necessidades do uso da língua inglesa em contexto profissional: área editorial. 2009. 108 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research setting. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1990.

VIAN JR., O. A análise de necessidades no ensino de inglês em contextos profissionais. The ESPecialist, v. 29, n. 2, p. 139-158, 2008.

Published

2022-06-20

How to Cite

Octaviano, L. M. S., & Aranha, S. (2022). Needs analysis: the mapping of genres for an English for Professional Purposes course in Systems Development. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(1), AG6. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.42664