Protocolos verbais como recurso metodológico: evidência de pesquisa
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v10i1.977Keywords:
Protocolos verbais;, Métodos de pesquisa qualitativa;, Inferência lexical;, L2Abstract
Este artigo tem como objetivo refletir sobre o uso de protocolos verbais enquanto método de coleta de dados em pesquisas de natureza qualitativa, mais especificamente sobre a limitação que se apresentou como a mais significativa para seu emprego em um estudo sobre inferência lexical na língua estrangeira (BALDO; VELASQUES, 2010), ou seja, a sua natureza subjetiva. Iniciamos com uma breve revisão da literatura sobre os protocolos, Ã qual se segue uma descrição da pesquisa em que esses foram empregados. Com base nisso, a questão da subjetividade é ilustrada por meio de amostras de classificações dissonantes realizadas de modo independente por dois pesquisadores. A discussão final é realizada apresentando-se o caminho trilhado para minimizar o obstáculo, com a intenção de contribuir para aprimorar a eficácia no uso de protocolos verbais em pesquisas futuras.
Downloads
References
AFFLERBACH, Peter. Verbal reports and protocol analysis. In: PEARSON, David P.; KAMIL, Michael L.; MOSENTHAL, Peter B.; BARR, Rebecca (Eds.). Handbook ofReading Research III. Londres: Routledge, 2000. p. 163-175.
ANDERSON, Neil J. Individual differences in strategy use in second language reading and testing.The Modern Language Journal,v.75, p. 460-472, 1991.
BALDO, Alessandra. Estratégias de leitura em língua materna e língua estrangeira. 2006. 210 f. Tese (Doutorado em Letras) ”“Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.
BALDO, Alessandra; VELASQUES, Matheus T.Estratégias de leitura: uso da L1 e inferência lexical. Relatório final de pesquisa. Centro de Letras e Comunicação, UniversidadeFederal de Pelotas, 2010.
BLOCK, Ellen. See how they read: comprehension monitoring of L1 and L2 readers. TESOL Quarterly,v.26, n. 2, p. 319-343, 1992.
CAMPS, Joaquim. Concurrent and retrospective verbal protocols as tools to better understand the role of attention in second language tasks. International Journal of Applied Linguistics,v. 13, p. 201-221, 2003.
DEL RÉ, Alessandra. A pesquisa em aquisição da linguagem: teoria e prática. In: ______ (Org.). Aquisição da Linguagem: uma abordagem psicolinguística. São Paulo: Contexto, 2006. p. 13-44.
ERICSSON, Anders K.; SIMON, Herbert, A.Verbal report as data. Psychological Review, v. 87, n. 3, p. 215-251, 1980.
______. Protocol analysis: verbal report as data. MIT Press: Cambridge, 1993.
ESPINO, Sabrina P. Present Perfect: uma questão de aspecto. 2007. Dissertação (Mestrado em Letras) ”“Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.
LEOW, Ronald P. A study of the role of awareness in foreign language behavior: aware versus unaware learners. Studies in Second Language Acquisition, v. 22, p. 557-584, 2000.
NASSAJI, Hossein. L2 vocabulary learning from context: strategies, knowledge sources and their relationship with success in L2 lexical inferencing. TESOL Quarterly, v.27, n. 4, 2003.
OLSHAVSKY, Jill E.Reading as problem solving: an investigation of the strategies. ReadingResearch Quarterly, v. 12, p. 654-674, 1977.
PERFETTI, Charles; MARRON, MaureenA.; FOLTZ, Peter W. Sources of comprehension failure: theoretical perspectives and case studies. In: CORNOLDI, Cesare;OAKHILL, Jane(Eds.).Reading comprehension difficulties:process and intervention.Mahwah: Erbaum, 1996.p. 137-165.
RICKEY, Carrey.Rio Project, a most unholy city of God. The Philadelphia Inquirer, Philadelphia, 25 jan.2003.
SARIG, Gigi. High-Level reading in the first and in the foreign language: some comparative process data. In: DEVINE, Joane; CARRELL, Patricia; ESKEY, David (Eds.).Research in reading inEnglish as a second language. Washington: TESOL, 1987.p. 105-120.
SCARAMUCCI, Matilde Virgínia R. O papel do léxico na compreensão em leitura em língua estrangeira: o foco no produto e no processo. Tese(Doutorado em Letras) ”“Instituto de Estudos da Linguagem,Universidade Estadual deCampinas,São Paulo, 1995.
TAYLOR, Lynn; DIONNE, Jean Paul. Accessing problem solving strategy knowledge, Journal ofEducation Psychology, v. 92, n. 3, p. 413-425, 2000.
ZAGO, Neivo.Leitura de textos acadêmicos em inglês: uma questão de léxico ou de conhecimento prévio? Dissertação (Mestradoem Letras) ”“Departamento de Línguas Estrangeiras da Faculdade de Letras, Universidade Federal de Santa Maria,Santa Maria, 1998.
ZWAN, Rolf A.; BROWN, Carol M.The influence of language proficiency and comprehension skill on situation-model construction. Discourse Processes, v. 21, p. 289-327, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
