Songs not to be forgotten:

the traces of the Nueva Canción Chilena in the memory of brazilian cutural resistance in the 1970s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i39.37002

Keywords:

Civil-military dictatorship., Memory., Cultural resistance.

Abstract

Brazilian Popular Music and Nueva Canción Chilena were artistic-cultural expressions critical of the authoritarianism imposed by the State, in a period predominantly marked by military regimes in the Southern Cone. In the last years, there an increase in researches that sought to establish connections between MPB (Brazilian Popular Music) and Nueva Canción Chilena, focusing on the comparative and transnational perspectives. This article explore the presence of Nueva Canción Chilena in the memory of brazilian cultural resistance, from the analysis of the booklet Cancionero de la Nueva Canción Chilena, located at Archivio Storico del Movimento Operaio Brasiliano (ASMOB). The meanings of the guard and the production of this document point to possibles ways of thinking about cultural flows and cultural connections, especially with the exile experience that is related to the context of the source.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTH, Fredrik. Etnicidade e o Conceito de Cultura. Antropolítica: Revista Contemporânea de Antropologia e Ciência Política, v. 2, n. 19, p. 15-30, 2005.

BJERG, M. La inmigración como un viaje emocional. Una reflexión a partir del caso de la Argentina entre fines del siglo XIX y al Segunda Posguerra. Anuario del Instituto de Historia Argentina, v. 20, n. 1, p. 1-15, 11 maio 2020. Disponível em: <http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/102895>.

CIAVATTA, Maria. A memória sem medo: sobre o resgate de pessoas e documentos das garras da ditadura. Acervo, v. 27, n. 1, p. 156-166, jan/jun. 2014.

CONRAD, Sebastian. Posicionalidade e abordagens centradas. In: O que é a História Global? Lisboa: Edições 70, 2019. p. 197-222.

CUNHA, Letícia Alves da. Do nacional-popular ao popular latino-americano: Milton Nascimento e o discurso latino-americanista na música popular brasileira. Campinas, 2019. 184p. Dissertação de Mestrado (Sociologia) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas.

DALMÁS, Carine. As brigadas muralistas da experiência chilena: propaganda política e imaginário revolucionário. História (São Paulo), v. 26, n. 2, p. 226-256, 2007.

DEL ROIO, José Luiz. Como nasceu o ASMOB. Revista Novos Rumos, n. 24, p. 61-62. 1995.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. O rastro e a cicatriz: metáforas da memória. Pro-Posições, Campinas, v. 13, n. 3, p. 125-133. 2016.

GARCÍA, Tânia da Costa. Tarancón: invenção sonora de um Brasil latino-americano. ArtCultura, v. 8, n. 13, 2006.

____. Abílio Manoel e a ola latinoamericana no Brasil dos anos de 1970. Música Popular em Revista, Campinas, ano 4, v. 1, p. 68-84, jul.-dez. 2015.

Guado: officine creative dal 1969. Il Guado: la storia. Texto sobre a história da quinta Il Guado. Disponível em: <https://www.guadoofficinecreative.it/il-guado/>. Acesso em: 30 jan. 2021.

____. Documento institucional sobre a história do Il Guado. Disponível em: <https://www.guadoofficinecreative.it/wp-content/uploads/2020/04/storiadelguado2020.pdf>. Acesso em: 30 jan. 2021.

GOMES, Caio de Souza. “Cada verso é uma semente no deserto do meu peito”: exílio, resistência e conexões transnacionais na canção engajada latino-americana (anos 1970). São Paulo, 2018. 169p. Tese de Doutorado (História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

____. “Do canto da boca escorre metade do meu cantar”: diálogos entre a canção engajada brasileira e a nueva canción latino-americana a partir do disco Sérgio Ricardo (1973). In: XXIX Simpósio Nacional de História, Brasília, 2017. 17p.

____. “Mas um dia tudo mudou, a vida se transformou, e a nossa canção também”: música e engajamento no Brasil e no Uruguai a partir das obras de Geraldo Vandré e Daniel Viglietti (1968). In: Anais do XXVI Simpósio Nacional de História, São Paulo, julho 2011. 16p.

IL GUADO. Cancionero de la Nueva Canción Chilena. [Tradução Giselle Paz]. Milão: Il Guado, 1976. 34p. ASMOB, Centro de Documentação e Memória da UNESP.

MAMANI, Ariel. El equipaje del destierro: exilio, diáspora y resistencia de la nueva canción chilena (1973-1981). Revista Divergencia, ano 2, n. 3, p. 9-35. 2013.

NAPOLITANO, Marcos. A “resistência cultural” durante o regime militar brasileira: um novo olhar historiográfico. In: MOTTA, Rodrigo Patto Sá (Ed.). Ditaduras militares: Brasil, Argentina, Chile e Uruguai. Minas Gerais: Editora UFMG, 2015. p. 193-211

PESSANHA, Elina. Entrevista de José Luiz Del Roio: guardião da memória operária no período da ditadura militar (1964-1985). Revista Trabalho Necessário, v. 18, n. 35, p. 370-380, 23 jan. 2020.

TEÓFILO, Mariana Santos. Música folclórica engajada: Chile e Brasil. In: Anais do II Simpósio Internacional Pensar e Repensar a América Latina, São Paulo, 2016. 14p.

UNESP. Centro de Documentação e Memória da UNESP (CEDEM). Texto sobre o ASMOB. Disponível em: <https://www.cedem.unesp.br/#!/acervo/asmob/>. Acesso em 21 jan. 2021.

VELHO, Gilberto. Memória, identidade e projeto. IN: Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.

WOZNIAK-GIMÉNEZ, Andrea Beatriz. Renovacao poetico-musical, engajamento e performance artistica em Mercedes Sosa e Elis Regina, (1960-1970). Franca, 2016. 337p. Tese de Doutorado (História e Cultura Social) - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho".

Published

2021-12-13

How to Cite

SOARES, Rodrigo Lauriano. Songs not to be forgotten:: the traces of the Nueva Canción Chilena in the memory of brazilian cutural resistance in the 1970s. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 39, 2021. DOI: 10.26512/emtempos.v1i39.37002. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/37002. Acesso em: 16 may. 2024.