The prince and the poet
the Russian and Transcaucase past through the lens of Sergei Eisenstein and Parajanov
DOI:
https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.34208Keywords:
Alexander Nevsky. Sayat-Nova. Film narrative.Abstract
This study is dedicated to the study of the relationship between History and Cinema. To do so, it focuses on two Soviet Union films productions: Alexander Nevsky (1938), by Sergei Eisenstein, and The Color of Pomegranates (1969), by Sergei Parajanov. By means of those films, set in the 13th and 18th centuries, respectively, this paper aims to illuminate the role played by nationality in both productions and to reflect on film images in the construction of a narrative about the past of the republics of the USSR. It seeks to analyze how the Russian and Transcaucasian pasts are represented and constructed by the filmmakers, as well as which processes of condensation, displacement and symbolization, as in historical writing, those films use.
Downloads
References
A COR da romã (filme). Direção de Sergei Parajanov. URSS: Armenfilm. 1969. 73 min.
ALEXANDER Nevsky (filme). Direção de Sergei Eisenstein. URSS: Mosfilm. 1938. 112 min.
ALMEIDA, Cybele. A Joana d'Arc de Luc Besson e outras Joanas do cinema: reinterpretações de uma heroína medieval. Sovrastrutture, Itália, n. 23, p. 64-79, 2019.
AUMONT, Jacques. As teorias dos cineastas. Campinas: Papirus, 2004.
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CABRAL, Marcelo. Eisenstein e a psicologia da arte. 2008. 206 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) ”“ Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Cataria, 2008.
ECO, Umberto. Cinema e literatura: a estrutura do enredo. In: A definição da arte. Rio de Janeiro: Record, 2016.
EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
FENNELL, John. The Crises of Medieval Russia, 1200-1304. Nova Iorque: Routledge, 2004.
FERRO, Marc. Cinema e História. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
GALSTYAN, Siranush. Sergei Parajanov: Saving Beauty. Cinergie, il cinema e le altre arti Cinergie uscita, n. 6, nov., 2014.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul./dez. 1997
ISOAHO, Mari. The image of Aleksandr Nevskiy in Medieval Russia: warrior and Saint. Leida, Países Baixos: Brill Leiden, 2006.
LEWIN, Moshe. O século soviético. Rio de Janeiro: Record, 2007.
LÓPES, Lidia. Propaganda y música en el contexto de la Unión Soviética en el período stalinista. El caso de la película Alexander Nevsky. Artes La Revista, Universidade de Antioquia, Colombia, v. 9, n. 16, p. 64-75, dez., 2010.
LUNATCHÁRSKI, Anatoli. Os objetivos da atividade cinematográfica de Estado na URSS. In: Revolução, arte e cultura. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
MARTIN, Janet. Medieval Russia (980-1584). Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach. In: A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.
NOVIKOVA Olga. La politica de la memoria: moldear el pasado para construir la sociedad democratica (la URSS y el espacio postsovietico). Historia del presente. Madrid, n. 9, 2007.
OELER, Karla. A Collective Interior Monologue: Sergei Parajanov and Eisenstein’s Joyce-Inspired Vision of Cinema. The Modern Language Review, v. 101, n. 2, p. 472”“487, 1 abr. 2006.
PARAJANOV-VARTANOV INSTITUTE. Sergei Parajanov Interview. Disponível em: < https://parajanov.com/interview/ > Acesso em: 28 jun. 2020.
PAYASLIAN, Simon. History of Armenia: from the origins to the present. Nova York: Palgrave Macmillan, 2007.
PEREIRA, Erivoneide. A cinematografia de Serguei Eisenstein: imagem, som e sentido em Aleksandr Niévski. 2014. 121 f. Dissertação (Mestrado em Letras) ”“ Programa de Pós-Graduação em Literatura e Cultura Russa, Departamento de Letras Orientais, Universidade de São Paulo, 2014.
PLESZCZYŃSKI, Andrzej. The Struggle for power in Suzdal-Vladimir Rus’ in 1252 according to the author of ‘The Life of Alexander Nevsky’. In: MOŹDZIOCH, S.; WISZEWSKI, P. Consensus or violence? Cohesive forces in early and high medieval societies (9th-14th c.). Breslávia: Institute of History at the University of Wroclaw, 2013.
QUATAERT, Donald. O Império Otomano. Das Origens ao século XX. Lisboa: Edições 70, 2018.
QUINSANI, Rafael. A revolução em película: a relação cinema-história e a transformação do paradigma historiográfico. 2015. 312 f. Tese (Doutorado em História) ”“ Programa de Pós-Graduação em História, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015.
ROSENSTONE, Robert. History in Images/History in Words: Reflections on the Possibility of Really Putting History onto Film. The American Historical Review, v. 93, n. 5, p. 1173”“1185, 1988.
______. History on film, film on history. Harlow: Longman/Pearson, 2010.
SEGRILLO, Angelo. O declínio da URSS. Um estudo das causas. Rio de Janeiro: Record, 2000
SEWARD, Desmond. The monks of war: the military religious orders. Londres: Penguin Books, 1995.
SILVA, José. A representação dos mongóis em Alexander Nevsky de Sergei Eisenstein. Cadernos de História UFPE, v. 12, n. 12, p. 171-189, 2017.
STEFFEN, James. The cinema of Sergei Parajanov. Madison: The University of Wisconsin Press, 2013.
______. Parajanov’s playful poetics: on the “director’s cut” of The color of pomegranates. Journal of Film and Video, v. 47, n. 4, p. 17-32, 1996.
SUNY, Ronald. Ascensão e queda da União Soviética: o império de nações. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, n. 75, p. 77”“98, 2008.
______. Looking toward Ararat: Armenia in modern history. Indianapolis: Indiana University Press, 1993.
TEIXEIRA, Igor. Medievalidades em Flesh and Blood. In: GUAZZELLI, Cesar et al. (Orgs.). Fim do mundo: guerras, destruição e apocalipse na história e no cinema. Porto Alegre: Argonautas, 2012.
TOROPOVA, Anna. An Inexpiable Debt: Stalinist Cinema, Biopolitics, and the Discouse of Happiness. The Russian Review, n. 74, p. 665-683, out. 2015.
TRAVERSO, Enzo. A melancolia de esquerda: Marxismo, História e Memória. Belo Horizonte: Âyiné, 2018.
VOYCE, Arthur. The art and architecture of medieval Russia. Oklahoma, EUA: University of Oklahoma Press, 1967
WHITE, Hayden. Historiography and Historiophoty. The American Historical Review, v. 93, n. 5, p. 1193”“1199, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Em Tempo de Histórias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License , licença que permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).