The Ancient Music as a narrative element in cinema

an analysis of the Greek chorus in Electra (1962) and Disney’s Hercules (1997)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.34195

Keywords:

Cinema. Musical Performance. Ancient Greece.

Abstract

This article aims to discuss how ancient musical performances through Greek choirs are used as a narrative element in cinema, thus merging with traditional film narrative. In our exhibition, two films were analyzed: Electra (1962); and Hercules (1997); in which both narratives are conducted by Greek choirs in a similar way as they originally occurred in the context of ancient theater, with the plot being movement through singing and dancing related to the events in the plot. Furthermore, we also aim to discuss the dynamics of this aesthetic narrative of films with their social context of production through the assumptions of Pierre Sorlin and Robert Rosenstone.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, Warren D. Music and Musicians in Ancient Greece. Ithaca: Cornell University Press, 1994.

ARAUJO, Felipe Nascimento de. Os coros musicais como lugar antropológico na comunidade política de Atenas no processo de instauração em Clístenes no final do século VI a.C. 2018. 197f. Dissertação (Mestrado em História) ”“ Programa de Pós-Gradução em História, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

Archive of Performances of Greek & Roman Drama. Disponível no endereço: http://www.apgrd.ox.ac.uk/. Acessado em 8 de agosto de 2020.

BAKOGIANNI, Anastasia. O que há de tão ‘clássico’ na recepção dos clássicos? Teoria, metodologias e perspectivas futuras. Codex ”“ Revista de Estudos Clássicos, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, 2016, pp. 114-131.

BÉLIS, Annie. Les musiciens dans l’Antiquité. Paris: Hachette Litterátures, 1999.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época da possibilidade de sua reprodução técnica In: ______. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 7 a 47.

CERQUEIRA, Fábio Vergara. O testemunho da iconografia dos vasos áticos dos séculos VI e V a.C.: Fundamentação teórica para sua interpretação como fonte para o conhecimento da cultura e sociedade da Grécia Antiga. História em Revista (UFPel), Pelotas/RS, v. Especial, p. 1-22, 2005.

CERTEAU, Michel de. A Escrita da História. Rio de Janeiro, Editora Forense Universitária, 2002.

ELEKTRA. Direção e Produção de Michael Cacoyannis. Grécia: Michael Cacoyannis, 1962. Formato em mídia digital (mkv). (107 min): son., p&b, legendado em inglês.

EURÃPIDES. Electra. Trad. Roosevelt Rocha. Revista do Laboratório de Dramaturgia ”“ LADI, UnB, Vol. 11, Ano 4, p. 202-256.

FERRO, Marc. Cinema e história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

GRIMAL, Pierre. O Teatro Antigo. Lisboa: Ed. 70, 2001.

HÉRCULES. Direção de Ron Clements e John Musker. Produção de Alice Dewey, Ron Clements e John Musker. Estados Unidos: The Walt Disney Company, 1997. Blu-Ray (93 min.).

HESÃODO. Teogonia. Trad. Henry Alfred Bugalho. Curitiba: Kotter Editorial, 2020 (Kindle edition).

MATHIESEN, Thomas. Apollo’s Lyre: Greek music and music theory in Antiquity and the middle ages. Linclon and London: University of Nebraska Press, 1999.

MORALES, Helen. Classical Mythology A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2007.

ROSENSTONE, Robert. Interagindo com o discurso. In:______. A história nos filmes. Os filmes na história. São Paulo: Paz e Terra, 2010, p. 197-223.

SORLIN, Pierre. Las ambigüedades políticas, Lo “real” y lo “visible” e Tiempo de la historia y tiempo del filme. In: ______. Sociología del cine: la apertura para la historia de mañana. México, D. F: Fondo de Cultura Econômica, 1985, p. 154-168.

VAZ, Sérgio. Electra/Ilektra: 50 anos de filmes. Disponível em: http://50anosdefilmes.com.br/2012/electra-ilektra/. Acessado em 2 de setembro de 2020.

WELLENBACH, Matthew. The iconography of Dionysiac Choroi: Dithyramb, Tragedy and the Basel Krater. Greek, Roman, and Byzantine Studies. [S.l.], n. 55, 2015, p. 72-103.

WEST, Martin Litchfield. Ancient Greek Music. Oxford: Oxford University Press, 1992.

WILES, David M. Tragedy in Athens: Performance Space and Theatrical Meaning. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

WOLLEN, Peter. Cinema e política. In: XAVIER, Ismail (Org.). O cinema no século. Rio de Janeiro: Imago, 1996, p. 71-85.

ZIMMER, Christian. Cinéma et politique. Paris: Seghers, 1974, p. 169-194.

Published

2020-12-03

How to Cite

ARAUJO, Felipe Nascimento de. The Ancient Music as a narrative element in cinema: an analysis of the Greek chorus in Electra (1962) and Disney’s Hercules (1997). Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.34195. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/34195. Acesso em: 19 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.