Carolina Maria de Jesus' Self-Assessment and Self-Definition in the work Quarto de Despejo: diary of a favela

Authors

  • Cristiane da Rosa Elias UNICENTRO

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i36.31782

Keywords:

Maria Carolina de Jesus. Black feminism. Opositional look.

Abstract

The present article intends to analyze the work “Quarto de Despejo” from 1960 by Carolina Maria de Jesus from an intersectional view proposed by black feminism. With this, we aim to understand how the oppositional look is present in the work of Carolina de Jesus and how this is one of the representations of black women in this historical context. For this, we will use the categories of analysis proposed by Patricia Collins of self-assessment and self-definition of black women, because, in the work in question, we have the memories of Carolina, a black and peripheral woman who constantly assesses her life and her precarious daily life; without crashes, seeing, defining and writing the reality of your social group and, in this way, self-evaluating and self-defining in these memories. In this way, we walk to realize the transformative potential that the oppositional gaze of black women, based on their different realities and contexts, can say about themselves and their collective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BUTLER, Judith. “Mulheres” como sujeito do Feminismo. In: Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008. p. 17-48.
BARBOSA, Márcio. Frente Negra Brasileira: Depoimentos. Editora: Quilombhoje, 1998.
Carolina Maria de Jesus - Literatura Afro-Brasileira. Literafro, 2019. Disponível em: <http://www.letras.ufmg.br/literafro/autoras/58-carolina-maria-de-jesus> Acesso em: 13 de maio de 2019.
COLLINS, Patricia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Revista Sociedade e Estado, Brasília, Volume 31, Número 1, p. 99-127, 2016.
COSTA, J. C.; ALVES, Lourdes Kaminski. Representações da memória na literatura e na cultura. Investigações (UFPE. Impresso), v. 23, p. 187-210, 2010.
DOMINGUES, Petrônio José. Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo. Revista do Departamento de História da UFF, v. 12, p. 113-136, 2007.
FANON, Frantz. Pele negra, máscara brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
hooks, bell. O olhar oposicional: espectadoras negras. In: BRANDÃO, Izabel; CAVALCANTI, Ildney; COSTA, Claudia de Lima; LIMA, Ana Cecília Acioli. (Org.) Traduções da Cultura: Perspectivas Críticas Feministas (1970-2010). Florianópolis: EDUFAL; Editora da UFSC, 2017. p. 483-509.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. Organização e apresentação de Audálio Dantas. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1960.
NASCIMENTO, Beatriz. Por uma história do homem negro. Revista de Cultura Vozes. 68(1), p. 41-45, 1974.
RATTS, Alex. Eu sou Atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. Imprensaoficial. São Paulo, 2006.

Published

2020-07-04

How to Cite

DA ROSA ELIAS, Cristiane. Carolina Maria de Jesus’ Self-Assessment and Self-Definition in the work Quarto de Despejo: diary of a favela. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 36, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i36.31782. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/31782. Acesso em: 12 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.