What can material culture as a source for the study of afro-brazilian and african history in schools?

For a pluriepistemic history teaching

Authors

  • Clarissa Adjuto Ulhoa Universidade Federal de Jataí

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i36.31749

Keywords:

Pluriepistemologies. Material culture. Afro-brazilian and african history.

Abstract

This text aims to demonstrate that material culture, when used as a source for the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture, has the potential to contribute to practices based on pluriepistemologies. Therefore, we argue about the need to debate the role of direct sources in the teaching of history, as well as exposing possibilities arising from the study of the material source, in dialogue with the so-called diaspora archeology. In this way, we discuss how the material strategies put into practice by Africans and their descendants allow us to realize a part of their complex repertoire of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABUD, Kátia; SILVA, André; ALVES, Ronaldo. Ensino de História. São Paulo: Cengage, 2010.

BARROS, José d’Assunção. Fontes históricas: revisitando alguns aspectos primordiais para a pesquisa histórica. Mouseion. Canoas, n. 12, pp. 129-159, 2012.

BITTENCOURT, Circe. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de saberes e descolonização. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

GOMES, Nilma. O movimento negro educador. Petrópolis: Vozes, 2017.

LIMA, Tânia; SENE, Glaucia; SOUZA, Marcos André de. Em busca do Cais do Valongo. Anais do Museu Paulista. São Paulo, n. 1, vol. 6, pp. 299-391, 2016.

LIMA, Tânia. Cultura material: a dimensão concreta das relações sociais. Revista Museu Emílio Goeldi. Belém, v. 6, n. 1, pp. 11-23, 2011.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidade del ser. In: CASTRO-GOMÉZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramon (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidade epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007.

MARQUES, Lucas. A vida dupla das coisas. Textos Graduados. Brasília, v. 1, pp. 63-78, 2015.

MENESES, Ulpiano de. Cultura material no estudo das sociedades antigas. Revista de História. São Paulo, n. 115, pp. 103-117, 1983.

MIGNOLO, Walter. La opción de-colonial: desprendimiento y apertura. Tabula Rasa. Bogotá, n. 8, pp. 243-281, 2008.

_________________ . Histórias locais/Projetos globais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

PAZ, Francisco. Na casa de Ajalá: comunidades negras, patrimônio e memória contracolonial no Cais do Valongo. Brasília, UnB, 2019. [Dissertação de Mestrado].

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina. Ecuador Debate. Quito, n. 9, pp. 227-238, 1998.

SANTOS, Boaventura. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SOUZA, Marcos André de. Por uma arqueologia da criatividade: estratégias e significações da cultura material utilizada pelos escravos no Brasil. In: AGOSTINI, Camilla (Org.). Objetos da escravidão. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013.

_________________________ . A vida escrava portas adentro: uma incursão as senzalas o Engenho de São Joaquim, Goiás, século XIX. Revista Maracanan. Rio de Janeiro, n. 07, v. 07, pp. 83-109, 2011.

SYMANSKI, Luís Cláudio. A arqueologia da diáspora africana nos Estados Unidos e no Brasil: problemáticas e modelos. Afro-Ásia. Salvador, n. 49, pp. 159-198, 2014.

_________________________ . Africanos no Mato Grosso: cultura material, identidades e cosmologias. In: AGOSTINI, Camilla (Org.). Objetos da escravidão. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013.

_________________________ . Cerâmicas, identidades escravas e crioulização nos engenhos de Chapada dos Guimarães. Revista de História da Unisinos. São Leopoldo, n. 14, pp. 294-310, 2010.

ULHOA, Clarissa. A cultura material no ensino da história e da cultura afro-brasileira e africana: por uma pedagogia decolonial. Goiânia: UFG, 2018 [Tese de Doutorado].

WEDDERBURN, Carlos. Novas bases para o ensino da história da África no Brasil. In: Educação Antirracista: caminhos abertos pela Lei Federal 10639/2003. Brasília: MEC, 2005, pp. 134-142.

WISSENBACH, Maria. Cartas, procurações, escapulários e patuás: os múltiplos significados da escrita entre escravos e forros na sociedade oitocentista brasileira. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas, n. 4, pp. 103-122, 2002.

Published

2020-07-04

How to Cite

ADJUTO ULHOA, Clarissa. What can material culture as a source for the study of afro-brazilian and african history in schools? : For a pluriepistemic history teaching . Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 36, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i36.31749. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/31749. Acesso em: 18 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.