A memória, o esquecimento e o compromisso do historiador

Authors

  • Ramon Barroncas Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i21.19842

Keywords:

Memory, History, Human Rights

Abstract

This article starts with the discussion about what memory is, what uses we make of memory and the past and if these memories can be abusively appropriated by others. What are the ethics a historian must adopt to use memories as sources? A certain social and ethical responsibility is demanded of those who decide to work with the past. In between amnesis and anamnesis, individual and collective identities are formed. In this sense, a memory that is used in an abusive manner can define some of the patterns of identity of a society. Lastly, is there an ethical difference between those who work with present time and those who work with more remote times? The article discusses these issues making a parallel between the authoritarian regimes that sprung up around the world in the 20th Century and the Brazilian National Commission for Truth (Comissão Nacional da Verdade), which aims to analyze crimes committed by the Brazilian government during the period from 1946 to 1988.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ramon Barroncas, Universidade de Brasília

Mestrando em História Cultural pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília.

References

BAETS, Antoon. “O impacto da Declaração Universal dos Direitos Humanos no estudo da História”, em História da Historiografia (Ouro Preto), 5 (setembro 2010), p.86-114.

________________. “A Declaration of the Responsibilities of Present Generations toward Past Generations”, em History and Theory 43 (2004), p. 130-164.

BILAC, Olavo. Defesa nacional: Discursos(a). Rio de janeiro: Bibliex, 1965.

Brasil. Congresso nacional. Projeto de lei n° 7376/2010 que cria a Comissão Nacional da Verdade. Brasília, 2010.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental.Parâmetros curriculares nacionais : história, geografia/ Secretaria de Educação Fundamental. ”“ Brasília :MEC/SEF, 1997.

CATROGA, Fernando. Memória, história e historiografia. Coimbra: Quarteto, 2001.

FURET, François. Oficina da história(a). Lisboa: Gradiva, 1989.

GINZBURG, Carlo. The Judge and the Historian: marginal notes on a late-twentieth-century miscarriage of justice. New York: Verso, 2002.

________________. Olhos de madeira: Nove reflexões sobre a distancia. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

GUIMARÃES, Manoel Luís Salgado. O Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e o Projeto de uma História Nacional. Em Estudos Históricos. Rio de Janeiro, n°1: 1988, p.5-27.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP: UNICAMP, 2010.

SARLO, Beatriz. Tempo pasado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo/Belo Horizonte: Companhia das Letras/ Editora UFMG, 2007.

TODOROV, Tezvetan. Memoria Del mal, tentación Del bien ”“ Iindagación sobre El siglo XX. Barcelona: Ediciones Península, 2002.

Published

2013-03-01

How to Cite

BARRONCAS, Ramon. A memória, o esquecimento e o compromisso do historiador. Em Tempo de Histórias, [S. l.], n. 21, p. 124–136, 2013. DOI: 10.26512/emtempos.v0i21.19842. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/19842. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.