Novas abordagens do ensino de História

as linguagens artísticas na sala de aula

Authors

  • Cláudia Regina dos Santos Universidade Estadual de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i21.19841

Keywords:

History, Art, Revue performance

Abstract

The approach of new objects in the field of history already consecrated by posting several academic studies that have shown how interesting is handling peculiar languages, different document "official" file. It is what we seek here to demonstrate to the study of musical theater of the late nineteenth and early twentieth centuries, which, as a source of research and teaching, raises important social and political dilemmas of the First Brazilian Republic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Regina dos Santos, Universidade Estadual de São Paulo

Doutoranda da Universidade Estadual de São Paulo (UNESP). 

References

BASTOS, Sousa. Dicionário do teatro português. Lisboa: Lisbânio da Silva, 1908, p. 102-103.

CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo: Cia. das Letras, 1990, p. 59.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia. Porto Alegre: UFGS, 2002, p. 53-56.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. 6. ed. São Paulo: Global, 2004, p. 53-165.

OLIVEIRA, Sírley Cristina. O encontro do teatro musical com a arte engajada de esquerda: em cena, o Show Opinião (1964). 2011. Tese (Doutorado em História), Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011, f. 41.

PAIVA, Salvyano Cavalcanti de. Viva o rebolado!: vida e morte do teatro de revista brasileiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1991, p. 29-643.

PARIS, Robert. A imagem de um operário no século XIX pelo espelho de um vaudeville. Revista Brasileira de História. São Paulo: Anpuh-Marco Zero, p. 61-69, set.1987-fev.1988.

PATRIOTA, Rosângela. O teatro e o historiador: Interlocuções entre linguagem artística e pesquisa histórica. In: RAMOS, Alcides Freire; PEIXOTO, Fernando; PATRIOTA, Rosângela. (Org.). A História invade a cena. São Paulo: Hucitec, 2008, p. 44.

PRADO, Décio de Almeida. História concisa do teatro brasileiro (1570-1908). São Paulo: Edusp, 1999, p. 117.

SALIBA, Elias Thomé. Raízes do riso: a representação humorística na história brasileira: da Belle Evoque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Cia. das Letras, 2002, p. 24.

TINHORÃO, José Ramos. História social da Música Popular Brasileira. São Paulo: Ed. 34, 1998, p. 242.

THOMPSON, Edward Palmer. Os Românticos: A Inglaterra na era revolucionária. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002, p. 61.

VENEZIANO, Neyde. O teatro de revista. O TEATRO através da história. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, vol. 2, p. 154-155, 1994.

Published

2013-03-01

How to Cite

SANTOS, Cláudia Regina dos. Novas abordagens do ensino de História: as linguagens artísticas na sala de aula. Em Tempo de Histórias, [S. l.], n. 21, p. 109–123, 2013. DOI: 10.26512/emtempos.v0i21.19841. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/19841. Acesso em: 8 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.