A MÚSICA NO ROMANCE PERTO DO CORAÇÃO SELVAGEM (1943), DE CLARICE LISPECTOR

Authors

  • Joelma Siqueira Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.26512/cerrados.v29i54.31602

Keywords:

Literatura e música; Clarice Lispector; Romance moderno

Abstract

The painter Wassily Kandinsky wrote in On the Spiritual in Art (1910) that a creator artist looks for, in the approximation with the music, the most material of arts, a way of expressing oneself, without the imitation as an end per se. That’s a perceptible aspect in the main character of Joana, from Clarice Lispector’s Perto do coração selvagem (1943), that’s the reason why, in this paper, we aim at analyzing the presence of music, alluded to many times in the novel, and linking it to the structure of said novel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANDÉ, Roland. História universal da música. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
CANDIDO, Antonio. “No raiar de Clarice Lispector”. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1970.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998.
FERREIRA, Teresa Cristina Montero. Eu sou uma pergunta: uma biografia de Clarice Lispector. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
KANDINSKY, Wassily. Do espiritual na arte. Trad. Álvaro Cabral e Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
LINS, Álvaro. “A experiência incompleta: Clarice Lispector”. In: Os mortos de sobrecasaca: obras, autores e problemas da literatura brasileira. (Ensaios e estudos ”“ 1940-1969). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1963.
LISPECTOR, Clarice. Outros escritos/Clarice Lispector. [Organizaçõo de Teresa Montero e Lícia Manzo]. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.
____. Perto do coração selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 1997. (1ª ed. A Noite, 1943).
MERLEAU-PONTY, Maurice. O espírito e o olho: seguido de A linguagem indireta e as vozes do silêncio e A dúvida de Cézanne. Trad. Paulo Neves e Maria Ermantina Galvão Gomes. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
NUNES, Benedito. “Nota filológica”. In: LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. (Edição crítica). 2 ed. São Paulo: Edusp, 1996.
____. O drama da linguagem: uma leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Ática, 1989.
PONTIERI, Regina. Clarice Lispector: uma poética do olhar. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
ROSENFELD, Anatol. “Reflexões sobre o romance moderno”. In: Texto/contexto I. São Paulo: Perspectiva, 1996.
WISNIK, José Miguel Soares. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

Published

2020-11-23

How to Cite

Siqueira, J. (2020). A MÚSICA NO ROMANCE PERTO DO CORAÇÃO SELVAGEM (1943), DE CLARICE LISPECTOR. Revista Cerrados, 29(54), 124–137. https://doi.org/10.26512/cerrados.v29i54.31602

Issue

Section

Clarice Lispector: 100 years between other arts