A MÚSICA NO ROMANCE PERTO DO CORAÇÃO SELVAGEM (1943), DE CLARICE LISPECTOR
DOI:
https://doi.org/10.26512/cerrados.v29i54.31602Keywords:
Literatura e música; Clarice Lispector; Romance modernoAbstract
The painter Wassily Kandinsky wrote in On the Spiritual in Art (1910) that a creator artist looks for, in the approximation with the music, the most material of arts, a way of expressing oneself, without the imitation as an end per se. That’s a perceptible aspect in the main character of Joana, from Clarice Lispector’s Perto do coração selvagem (1943), that’s the reason why, in this paper, we aim at analyzing the presence of music, alluded to many times in the novel, and linking it to the structure of said novel.
Downloads
References
CANDIDO, Antonio. “No raiar de Clarice Lispector”. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1970.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998.
FERREIRA, Teresa Cristina Montero. Eu sou uma pergunta: uma biografia de Clarice Lispector. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
KANDINSKY, Wassily. Do espiritual na arte. Trad. Álvaro Cabral e Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
LINS, Álvaro. “A experiência incompleta: Clarice Lispector”. In: Os mortos de sobrecasaca: obras, autores e problemas da literatura brasileira. (Ensaios e estudos ”“ 1940-1969). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1963.
LISPECTOR, Clarice. Outros escritos/Clarice Lispector. [Organizaçõo de Teresa Montero e Lícia Manzo]. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.
____. Perto do coração selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 1997. (1ª ed. A Noite, 1943).
MERLEAU-PONTY, Maurice. O espírito e o olho: seguido de A linguagem indireta e as vozes do silêncio e A dúvida de Cézanne. Trad. Paulo Neves e Maria Ermantina Galvão Gomes. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
NUNES, Benedito. “Nota filológica”. In: LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. (Edição crítica). 2 ed. São Paulo: Edusp, 1996.
____. O drama da linguagem: uma leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Ática, 1989.
PONTIERI, Regina. Clarice Lispector: uma poética do olhar. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
ROSENFELD, Anatol. “Reflexões sobre o romance moderno”. In: Texto/contexto I. São Paulo: Perspectiva, 1996.
WISNIK, José Miguel Soares. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Cerrados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )