Reading mediation in the process of attributing sense and significance for identity and protagonism recognition of social subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.37458

Keywords:

Reading mediation, Sense and significance, Identity, Social protagonism

Abstract

When understanding the act of reading as subjective, cultural and political, it is necessary to reflect on how reading mediation can contribute for the subjects to understand its sense and significance and to build and strengthen their identity process and social protagonism. Therefore, it is fundamental to deepen the research that demonstrates the importance of reading mediation in this process. In this perspective, this article aims to highlight, from the Information Science literature and related areas , which deals with reading mediation, aspects that address the process of attributing sense and significance for identity recognition and strengthening as basic to achieve social protagonism. This research is characterized as qualitative and uses the bibliographic method, relating conceptual and analytical aspects that supported this study. The results indicated that reading mediation actions can awaken the taste and pleasure for reading (literary, artistic, musical, etc.) - which requires the mediating agent to consider the socio-cultural contexts in which the subjects integrate - and also that conscious reading mediation contributes to form the subjects, both individually and collectively, and has a (trans)formative character in the development of critical, conscious and autonomous readers, stimulating them to achieve social protagonism.

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Author Biographies

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Professora Adjunto do Departamento de Documentação e Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. 

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. 

Pamela Oliveira Assis, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Mestranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia. Bacharel em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal da Bahia.

Gisele Meneses de Paula Almeida Sousa, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Estudante de Iniciação Científica do Curso de Arquivologia do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia

João Manoel Santana Ferreira Santos, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Estudante de Iniciação Científica do Curso de Biblioteconomia e Documentação do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

 

Tamiris Barros Silva, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Estudante de Iniciação Científica do Curso de Biblioteconomia e Documentação do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

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Published

2021-10-08

How to Cite

Santos, R. do R., Sousa, A. C. M. de, Assis, P. O., Sousa, G. M. de P. A. ., Santos, J. M. S. F., & Silva, T. B. (2021). Reading mediation in the process of attributing sense and significance for identity and protagonism recognition of social subjects. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(3), 930–944. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.37458

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