Active teaching methodologies learning at the service of information: university libraries as a learning space

as bibliotecas universitárias como espaço de aprendizagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.36636

Keywords:

Academic library, Active methodology, Teaching learning

Abstract

Considering the University Library as a learning space and that the librarian must accompany the teaching and learning processes and their applicability in reference services, that is, in the development of Information Competence as an integral part of the pedagogical environment, this article Its objective is to study the relevance of the University Library in the role of mediator of the teaching-learning process in higher education. It seeks to understand the role of the librarian in the context of the learning process and their pedagogical role in the provision of Informational Competence programs, therefore, it is a bibliographic and descriptive research, with a qualitative approach. From the bibliographic analysis it can be concluded that library professionals need to develop pedagogical skills for the applicability of active teaching and learning methodologies in their informational competence programs in line with the educational proposals offered in the classrooms of HEIs, efficiently . And seeking to improve their profile, always in line with the changes that have been taking place in the educational offer. The article also provides examples of active methodologies, as well as possible means of applicability in the activities offered by BUs, as well as suggestions for publications for further study of each one.

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Author Biographies

Alessandra Monteiro Pattuzzo Caetano, Centro Universitário Espírito Santenses, Biblioteca, Vitória, ES, Brasil

Mestranda em Ciência da Informação no Programa de Pós-Graduação da UFES, Pós-graduada nas área de Gestão Estratégica de Pessoas, Gestão do conhecimento, Educação e Educação a Distância, Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2011) e em Publicidade e Propaganda pelas Faculdades Integradas de São Pedro - FAESA (2004). Atualmente Supervisora das Bibliotecas da FAESA Centro Universitário e Membro do Corpo Editorial da Revista Científica da FAESA e do Comitê de Ética da FAESA. 

Cristina Marchetti Maia, Universidade Federal de São Carlos, Biblioteca, Araras, SP, Brasil

Mestra em Ciência da Informação (PPGCI/UFSCar), especialista em Gestão de Unidades de Informação (UNICEP) e bacharela em Biblioteconomia e Ciência da Informação (UFSCar). Atualmente, é bibliotecária da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus de Araras. Atua na área de formação de usuários e tem experiência com as normas de documentação da ABNT, pesquisa acadêmica e Gestor de Referências Mendeley. Está como coordenadora do grupo de trabalho Capacitação em Informação e Tecnologias Educacionais (CapacITE/SIBi/UFSCar) e é uma das docentes do curso na modalidade EAD: Normas ABNT ? Informação e Documentação para pesquisadores, equipes editoriais e bibliotecários (ContendMind). Tem interesse nas temáticas de Competência em Informação e Metodologias Ativas de ensino-aprendizagem. É membro do Grupo de Trabalho de Competência em Informação (GT-CoInfo) da Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB), criado em maio de 2020.

Gleice Pereira, Universidade Federal do Espirito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1989), mestrado em Tecnologia Educacional - Universidad de Salamanca (1993) e doutorado em Ciências da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2016). Atualmente é professor da Universidade Federal do Espirito Santo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: formação docente, bibliotecário escolar, educação e comunicação, formação profissional e ensino virtual.

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Published

2022-06-25

How to Cite

Caetano, A. M. P., Maia, C. M., & Pereira, G. (2022). Active teaching methodologies learning at the service of information: university libraries as a learning space: as bibliotecas universitárias como espaço de aprendizagem. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(1), 25–51. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.36636

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