Of Universal Silences
the Circle of Silences as a tasting of time
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51184Keywords:
Performance, Silencing, Temporality, Speeches, SoundsAbstract
This article aims to discuss the performance called Circle of Silences, carried out by the e-caos research group, among researchers from the Corpo e(m) Performance research line, under the coordinate of Ariane Guerra Barros. Held between the months of September and October 2023, in 3 different locations in the city of Dourados/MS, the Circle of Silences appears as a practice of self-silencing suitable for opening up to sounds, noises and various interferences, in which silence is the main discourse. Through reports from participants of the performance, we bring to light the universality and power of silence, in which different discourses emerge, and time is actively enjoyed.
Downloads
References
BARROS, Ariane Guerra; VIEIRA, Aline Silva; REIS, Maria Luiza Machado dos; SILVA, Ana Carolina de Sousa e; LIMA, Davi da Rocha; HONDA, Tatiana Kaori. Corpo em Crise: a desterritorialização do cotidiano. Anais do IX Interfaces Internacional: coporalidades na cena da pesquisa contemporânea. 2023. Disponível em: <https://www.even3.com.br/anais/interfaces2022/>. Acesso em 09 out. 2023.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Campinas: Leituras SME, 2001.
CHAVES, Marcos Machado. Imersões do projeto de extensão Música Terena – Canto e Vivência: algumas percepções entre ambientação espacial e diálogos musicais em terras indígenas. In CASTANHEIRA, José Cláudio S.; CONTER, Marcelo Bergamin; MAZER, Dulce [orgs.]. Sonoridades fronteiriças [livro eletrônico]: espaços, ecologias e mediações. Belo Horizonte: PPGCOM/UFMG, 2023. Disponível em: <https://seloppgcomufmg.com.br/publicacao/sonoridades-fronteiricas/> Acesso em 24 nov. 2023.
DUBATTI, Jorge. (2020). Experiencia teatral, experiencia tecnovivial: ni identidad, ni campeonato, ni superación evolucionista, ni destrucción, ni vínculos simétricos. Revista Rebento, 12, 8-32. São Paulo.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário da língua portuguesa. 3 ed. Curitiba: Positivo, 2004.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4584956/mod_resource/content/1/06%20-%20GONZALES%2C%20L%C3%A9lia%20-%20Racismo_e_Sexismo_na_Cultura_Brasileira%20%281%29.pdf>. Acesso em 18 jul. 2023.
GROTOWSKI, Jerzy. El Performer. Revista Máscara, edição mexicana, Ano 3, nº 11-12, Outubro de 1992/Janeiro 1993. Disponível em : <http://poralgunmotivo.blogspot.com.br/2008/05/el-performer-jerzy-grotowski.html>. Acesso em 2011.
HISSA, Cássio Eduardo Viana. Território de Diálogos Possíveis. In: RIBEIRO, MTF., and MILANI, CRS [orgs.]. Compreendendo a complexidade socioespacial contemporânea: o território como categoria de diálogo interdisciplinar [online]. Salvador: EDUFBA, 2009. Disponível em: <http://books.scielo.org>. Acesso em 24 nov. 2023.
LEONARDELLI, Patricia. Teatralidade e Performatividade: espaços em devir, espaços do devir. Revista Cena, n.10. Porto Alegre: UFRGS, 2011. pp. 02-19.
MED, Bohumil. Teoria da música. Brasília: Musimed, 1996.
PIANA, Giovani. A Filosofia da música. Bauru: EDUSC, 2001.
QUILICI, Cassiano Sydow. O ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.