Venturous Voice-Body
memorial report of a research experience, experimentation and artistic training in vocal performance
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31647Keywords:
vocal performance, Roy Hart, research, experimentation, artistic trainingAbstract
This is a memorial report that chronologically goes back to an experience of research, experimentation and artistic training in vocal performance, developed at Casa das Artes. Casa das artes is an institution attached to the Fundação Cultural do Estado do Pará - Belém. The referred experience had, as an ethical and poetic basis, some propositions on the voice work created by Roy Hart and developed by Linda Wise and Enrique Pardo at the Panthéâtre group (France). The narrative of the transit between procedures is highlighted in procedures that arise from the Roy Hart heritage and the transition to investments in laboratory practices and collaborative organization modes of creation and training processes.
Downloads
References
BACKES, Laura Beatriz. Voz e Emoção: provocações a partir de Wolfsohn, Roy Hart e Pantheatre. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, 2010. Disponibilidade e acesso: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/26996. Consultado em 14/06/2020.
BARBA, Eugênio. Rumo a um teatro santo e sacrílego. In: O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. Textos e matérias de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugênio Barba; curadoria de Ludwik Flaszen e Carla Pollastrelli com a colaboração de Renata Molinari; tradução para o português de Berenice Raulino. São Paulo: Perspectiva: Edições SESC SP; Pontedera, IT: Fondazione Pontedera Teatro, 2010.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Obras escolhidas, 1. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 7. Ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Revista Sala Preta, v. 08, São Paulo: 2008. Disponibilidade e acesso: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57370. Consultado em 14/06/2020.
FERNANDES, Ciane. Movimento e Memória: Manifesto da Pesquisa Somático-Performativa. In: Anais do VII Congresso da ABRACE. Porto Alegre, 2012. Disponibilidade e acesso: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/2546, consultado em 14/06/2020.
GARRAMUÑO, Florencia. Frutos Estranhos: sobre a inespecificidade da estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
MAFFESOLI, Michel. Le temps des tribus: le déclin de l’individualisme dans les sociétés de masse. Paris (França): Méridiens Klincksieck, 1988.
PAREYSON, Luigi. Estética: Teoria da Formatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
RIVERA, Ramón Bentes Machado. Retrocedendo em progresso: dissecando a simbologia pessoal do ator no processo de criação do espetáculo O tudo anexo. Dissertação (Mestrado e Artes) - Universidade Federal do Pará. Belém, PA, 2017. Disponibilidade e acesso: http://www.ppgartes.propesp.ufpa.br/IMAGENS/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20RAMON%20RIVERA.pdf. Consultado em 14/06/2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.