Venturous Voice-Body

memorial report of a research experience, experimentation and artistic training in vocal performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31647

Keywords:

vocal performance, Roy Hart, research, experimentation, artistic training

Abstract

This is a memorial report that chronologically goes back to an experience of research, experimentation and artistic training in vocal performance, developed at Casa das Artes. Casa das artes is an institution attached to the Fundação Cultural do Estado do Pará - Belém. The referred experience had, as an ethical and poetic basis, some propositions on the voice work created by Roy Hart and developed by Linda Wise and Enrique Pardo at the Panthéâtre group (France). The narrative of the transit between procedures is highlighted in procedures that arise from the Roy Hart heritage and the transition to investments in laboratory practices and collaborative organization modes of creation and training processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thales Branche Paes de Mendonça, Universidade Federal do Acre - UFAC, Rio Branco/AC, Brasil

Músico, ator e professor-pesquisador na área de voz e processos de criação na UFAC. Possui doutorado em artes cênicas pela UFBA com estágio sanduíche na Universidade de Paris X. Atualmente está em processo de formação para aquisição da certificação internacional Roy Hart de pedagogia vocal. 

References

BACKES, Laura Beatriz. Voz e Emoção: provocações a partir de Wolfsohn, Roy Hart e Pantheatre. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, 2010. Disponibilidade e acesso: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/26996. Consultado em 14/06/2020.

BARBA, Eugênio. Rumo a um teatro santo e sacrílego. In: O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. Textos e matérias de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugênio Barba; curadoria de Ludwik Flaszen e Carla Pollastrelli com a colaboração de Renata Molinari; tradução para o português de Berenice Raulino. São Paulo: Perspectiva: Edições SESC SP; Pontedera, IT: Fondazione Pontedera Teatro, 2010.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Obras escolhidas, 1. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 7. Ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Revista Sala Preta, v. 08, São Paulo: 2008. Disponibilidade e acesso: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57370. Consultado em 14/06/2020.

FERNANDES, Ciane. Movimento e Memória: Manifesto da Pesquisa Somático-Performativa. In: Anais do VII Congresso da ABRACE. Porto Alegre, 2012. Disponibilidade e acesso: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/2546, consultado em 14/06/2020.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos Estranhos: sobre a inespecificidade da estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

MAFFESOLI, Michel. Le temps des tribus: le déclin de l’individualisme dans les sociétés de masse. Paris (França): Méridiens Klincksieck, 1988.

PAREYSON, Luigi. Estética: Teoria da Formatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

RIVERA, Ramón Bentes Machado. Retrocedendo em progresso: dissecando a simbologia pessoal do ator no processo de criação do espetáculo O tudo anexo. Dissertação (Mestrado e Artes) - Universidade Federal do Pará. Belém, PA, 2017. Disponibilidade e acesso: http://www.ppgartes.propesp.ufpa.br/IMAGENS/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20RAMON%20RIVERA.pdf. Consultado em 14/06/2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

Published

2020-06-29

How to Cite

Mendonça, T. B. P. de. (2020). Venturous Voice-Body: memorial report of a research experience, experimentation and artistic training in vocal performance. Voz E Cena (Voice and Scene), 1(01), 169–193. https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31647

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

Most read articles by the same author(s)