theoretical assessment of the relations between innovation and businesses strategies with social impact

Authors

  • Damiana Machado de Almeida Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Clandia Maffini Gomes Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Lúcia Rejane da Rosa Gama Madruga Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Andressa da Silva Schaurich Universidade Federal de Santa Maria ”“ UFSM
  • Adriana Porto Universidade Federal de Santa Maria ”“ UFSM

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v7n2.2016.18528

Keywords:

Inovação, Inovação Social, Negócios com Impacto Social

Abstract

This work seeks to explain theoretically the relationship between innovation and business strategies that have social impact. This theoretical study adopts an exploratory and qualitative approach, including bibliographic research in books and articles that deal with the pertinent topics. We found that the knowledge needed for innovation is spread more easily in environments in which there is freedom, encouragement of personal development, and creativity. The adoption of a culture that favors innovation generates several kinds of impacts in the organizational environment, especially in relation to issues of business that have a social impact. Both through the initiative of entrepreneurs and by organizational action, social innovation acquires its own features and contours, which are distinct from traditional innovation strategies. As a consequence, innovation must be present in businesses with social impact, in order to reach uncommon solutions that are not present in traditional businesses.

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Author Biographies

Damiana Machado de Almeida, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutoranda em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da UFSM. Professora Substituta do Departamento de Ciências Administrativas - UFSM.

Clandia Maffini Gomes, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Administração pela Universidade de São Paulo ”“ USP; Professora Adjunta do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria ”“ UFSM.

Lúcia Rejane da Rosa Gama Madruga, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Agronegócios pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul ”“ UFRGS; Professora Adjunta do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria ”“ UFSM.

Andressa da Silva Schaurich, Universidade Federal de Santa Maria ”“ UFSM

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA, da Universidade Federal de Santa Maria ”“ UFSM; Professora Substituta do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria ”“ UFSM; Professora da Faculdade Integrada de Santa Maria - FISMA.

Adriana Porto, Universidade Federal de Santa Maria ”“ UFSM

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA, da Universidade Federal de Santa Maria ”“ UFSM; Professora adjunta da Universidade Luterana do Brasil - ULBRA.

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Published

2016-11-23

How to Cite

Almeida, D. M. de, Gomes, C. M., Madruga, L. R. da R. G., Schaurich, A. da S., & Porto, A. (2016). theoretical assessment of the relations between innovation and businesses strategies with social impact. Sustainability in Debate, 7(2), 271–285. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v7n2.2016.18528

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