OBSERVAÇÕES EM UM LABORATORIO DE SUPERCONDUTIVIDADE E MAGNETISMO
ASPECTOS METODOLÓGICOS E EPISTEMOLÓGICOS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7077Keywords:
Laboratório de Pesquisa em Física;, Observação Participante;, Fundamentos Metodológicos;, Fundamentos Epistemológicos;, Supercondutividade e MagnetismoAbstract
This paper aims to describe and analyze events observed in the Superconductivity and Magnetism Laboratory of the Institute of Physics of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Brazil. It is an activity linked to the Graduate Program in Physics Teaching of that institution, in a discipline entitled: Supervised Stage in Laboratory Research. The methodology used for the study is qualitative, descriptive and interpretative, based on participant observation and in a semistructured interview. Theoretical, methodological and epistemological issues related to the lab routine and to research currently being conducted in the field of superconductivity and magnetism are analyzed. We also sought to identify the vision of science that researchers share in that context. The work originated from 120 hours of observation (60 hours performed by each of two co-authors of the paper), insertion and practice within the laboratory, so that, as professionals in physics teaching, they could achieve a significant experience about the experimental practices performed. The importance of this experience for professional training in physics teaching is discussed.
Downloads
References
Garcia, E. A. C. (2002). Biofísica. São Paulo: Sarvier.
Junior, J. L. P. (2007). Efeito Hall Extraordinário no Supercondutor Magnético RuSR2GdCu2O8. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Física, UFRGS.
Latour, B. (2000). Ciência em Ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora UNESP.
Moreira, M. A. (1998). Pesquisa Básica em Educação em Ciência: uma visão pessoal. I Congresso Ibero-americano de Educação em Ciências Experimentais. La Serena, Chile, 6 a 10 de julho.
Ostermann, F. e Pureur, P. (2005) . Temas atuais de Física: Supercondutividade. São Paulo. Editora Livraria da Física;
Rosa, M.V.F.P.C; Arnoldi, M.A.G.C. (2006) . A entrevista na pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Autêntica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).