Consumer Behavior in Tourism

analysis of the publications of the Seminar of the National Association for Research and Graduate Studies in Tourism (ANPTUR)

Authors

Keywords:

ANPTUR, Consumer behavior, Tourism

Abstract

This study aims to analyze the works published in the ANPTUR Seminar focused on the theme of consumer behavior in tourism. It is, therefore, a descriptive qualitative research. For data collection, studies using the keywords “behavior” and “consumer” were searched on the event's annals page, resulting in 45 valid papers, from 2005 to 2022. To analyze the publications, the Iramuteq software was used, in which the Descending Hierarchical Classification (DHC), the Factor Correspondence Analysis (FCA) and the word cloud were performed. The results allowed extracting four clusters: 1) consumer analysis; 2) theoretical approach; 3) methodologies; and 4) tourist consumption. This research contributes so that the academic community interested in the event can develop complementary studies on the investigated theme and, in this way, collaborate for its consolidation in the debates related to the behavior of the consumer in tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José William de Queiroz Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutorando pelo Programa de P´ós-Graduação em Turismo (PPGTUR) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Turismo pelo PPGTUR/UFRN. Bacharel em Hotelaria pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Islaine Cristiane Oliveira Gonçalves da Silva Cavalcante, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Turismo (PPGTUR) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Turismo pelo PPGTUR/UFRN. Bacharel em Turismo pela UFRN. Bacharel em Administração pela UFRN.

Lissa Valéria Fernandes Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Pós-Doutorado em Comunicação Estratégica pela Universidade Autônoma de Barcelona (UAB). Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Turismo (PPGTUR/UFRN).

References

ANPTUR. (2020). Estatuto da Associação Nacional de Pesquisa e Pós Graduação em Turismo - ANPTUR. Recuperado de https://www.anptur.org.br/portal/wiew/others-information/Estatuto_ANPTUR.pdf

_____. (2021, Março 11). Live ANPTUR - Marca e XVIII Seminário [Arquivo de vídeo]. Recuperado de https://youtu.be/hiw5aYouB3A

_____. (2021a). Portal ANPTUR. Recuperado de https://www.anptur.org.br/portal/index.php

_____. (n.d.). Anais do Seminário da ANPTUR. Recuperado de https://www.anptur.org.br/anais/anais/edicao_anterior.php

Antonelli, R. A., Espejo, M. M. S. B., Almeida, L. B., & Longhi, F. L. (2010). Estado da arte do impacto da tecnologia da informação nas organizações: um estudo bibliométrico. CAP Accounting and Management, 4(4), 77-86. http://revistas.utfpr.edu.br/pb/index.php/CAP/article/view/1000

Araújo, C. A. A. (2006). Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, 12(1), 11-32. https://www.seer.ufrgs.br/emquestao/article/view/16

Barbosa, D. P., & Medaglia, J. (2020). Tecnologia digital, turismo e os hábitos de consumo dos viajantes contemporâneos. Marketing & Tourism Review, 4(2), 1-33. https://doi.org/10.29149/mtr.v4i2.5394

Barbosa, J. W. Q., & Barbosa, M. L. A. (2020). Propostas de Valor das Plataformas de Consumo Colaborativo no Turismo: o caso EatWith e Worldpackers. Turismo e Sociedade, 13(3), 22-41. http://dx.doi.org/10.5380/ts.v13i3.75410

Biz, A. A., Neves, A. J., & Bettoni, E. M. (2014). O comportamento dos consumidores turísticos no uso da telefonia móvel. Caderno Virtual de Turismo, 14(1), 34-48. https://www.redalyc.org/pdf/1154/115431119003.pdf

Briggs, S. (2001). Successful Tourism Marketing – A practical handbook. (2a ed.). Londres: Kogan Page.

Cobuci, L., Nascimento, L., & Medeiros, E. (2017). Festival ‘Cultura e Gastronomia Tiradentes’: uma análise do comportamento do consumidor do turismo gastronómico. Revista Turismo & Desenvolvimento, (27), 2325-2344. https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10613

Comscore. (2020). Consumer Engagement with Travel Sites Dips with Resurgence of COVID-19 Cases. Recuperado de https://www.comscore.com/por/Insights/Press-Releases/2020/7/Consumer-Engagement-with-Travel-Sites-Dips-with-Resurgence-of-COVID19-Cases

Cooper, C., Fletcher, J., Wanhill, S., Gilbert, D., & Shepherd, R. (2003). Turismo: Princípios e Práticas. (2a ed.). São Paulo: Bookman.

Daim, T. U., Rueda, G. R., & Martin, H. T. (2005). Technology forecasting using bibliometric analysis and system dynamics. A Unifying Discipline for Melting the Boundaries Technology Management. Portland, OR, USA, 112-122. https://doi.org/10.1109/PICMET.2005.1509681

Guardani, F., Aruca, J., & Araujo, M. (1996). Comportamento do Consumidor e a Escolha das Destinações Turísticas. Revista Turismo em Análise, 7(2), 17-27. https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v7i2p17-27

Hall, C. M. (2011). Publish and perish? Bibliometric analysis, journal ranking and the assessment of research quality in tourism. Tourism Management, 32(1), 16-27. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.07.001

Horner, S., & Swarbrooke, J. (2002). O comportamento do consumidor no turismo. São Paulo: Aleph.

Kim, M. J., Lee, C.-K., & Jung, T. (2020). Exploring Consumer Behavior in Virtual Reality Tourism Using an Extended Stimulus-Organism-Response Model. Journal of Travel Research, 59(1), 69–89. https://doi.org/10.1177/0047287518818915

Koseoglu, M. A., Rahimi, R., Okumus, F., & Liu, J. (2016). Bibliometric studies in tourism. Annals of Tourism Research, 61, 180-198. https://doi.org/10.1016/j.annals.2016.10.006

Kovacs, M. H., Barbosa, M. L. A., Souza, A. G., & Mesquita, A. E. P. (2012). Pesquisa em turismo: Uma avaliação das metodologias empregadas nos artigos publicados nos anais no triênio do seminário anual da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo-ANPTUR. Turismo-Visão e Ação, 14(1), 19-34. https://doi.org/10.14210/rtva.v14n1.p019-034

Massukado, M. S. (2008). Análise comparativa de estratégias qualitativas de investigação: possibilidades para a pesquisa em turismo. Turismo e Sociedade, 1(1). http://dx.doi.org/10.5380/tes.v1i1.11922

Mathew, V., & Soliman, M. (2020). Does digital content marketing affect tourism consumer behavior? An extension of technology acceptance model. Journal of Consumer Behavior, 20(1), 61-75. https://doi.org/10.1002/cb.1854

Medeiros, M. L., Mariutti, F. G., & Machado, D. F. C. (2012). A Pesquisa em Marketing Turístico: uma análise da produção acadêmica apresentada no Seminário da ANPTUR de 2006 a 2010. Anais Brasileiros de Estudos Turísticos-ABET, 37-45. https://periodicos.ufjf.br/index.php/abet/article/view/3008

Moura, R. G. (2017). Comportamento do consumidor: A influência da embalagem no processo de decisão de compra das mulheres na aquisição de cosméticos nos supermercados. REA-Revista Eletrônica de Administração, 16(1), 4-24. https://periodicos.unifacef.com.br/index.php/rea/article/view/1145

Murphy, C., Naert, S., & Strong, C. (2020). Coronavirus & Behavior Change - What does this mean for brands? Recuperado de https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2020-03/ipsos-coronavirus-behavior-change.pdf

Oliveira, F. F. (2017). Comportamento do consumidor: um estudo das teorias de marketing aplicadas ao turismo. Saberes Interdisciplinares, 1(2), 53-78.

Rocha, E. S., Costa, L. A., & Anjos, F. A. (2017). Perspectiva sistêmica nos artigos publicados nos anais dos seminários da ANPTUR. Turismo-Visão e Ação, 19(3), 614-631. https://doi.org/10.14210/rtva.v19n3.p614-631

Rocha, G. L. (2020). Com a pandemia de coronavírus, visitas a sites de notícias aumentam 40% no Brasil. Recuperado de https://www.buzzfeed.com/br/guilhermelr/com-a-pandemia-de-coronavirus-visitas-a-sites-de-noticias

Rodrigues, F. I. B. V., & Alexandre, M. L. O. (2020). Tecnologia da informação no planejamento de viagens e turismo: análise do uso de aplicativos. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, 10(1), 130-144. https://www.seer.ufal.br/ojs2-somente-consulta/index.php/ritur/article/view/9616

Serra, L. S., & Alfinito, S. (2020). Comportamento do consumidor de turismo: Uma revisão sistemática da produção científica brasileira. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - RBTUR, São Paulo, 14(3), 109-133. https://doi.org/10.7784/rbtur.v14i3.1913

Silva, J. M. P. D. (2008). O estado-da-arte da literatura em economia e gestão da inovação e tecnologia: um estudo bibliométrico. 68 p. Dissertação (Mestrado em Inovação e Empreendedorismo Tecnológico). Faculdade de Engenharia, Universidade do Porto.

Silva, P. R., Deboçã, L. P., Silva, A. J. H., & Veiga, R. T. (2012). Uma análise da produção científica nos periódicos de turismo sobre o tema comportamento do consumidor em turismo. Revista Turismo Visão e Ação, 14(1) 47-66. https://doi.org/10.14210/rtva.v14n1.p047-066

Silva, F. Q., Santos, E. B. A., Brandão, M. M., & Vils, L. (2016). Estudo bibliométrico: orientações sobre sua aplicação. REMark - Revista Brasileira de Marketing, 15(2), 246-262. https://www.redalyc.org/pdf/4717/471755312008.pdf

Silva, A. C., Dutra, J. E. M., Lima, L. S., & Alexandre, M. L. D. (2020). O Uso e relevância em abordagem quantitativa de pesquisas em Turismo no Programa de Pós-Graduação em Turismo (PPGTUR-UFRN). Revista de Turismo Contemporâneo, 8(1), 65-87. https://doi.org/10.21680/2357-8211.2020v8n1ID16970

Sousa, B., & Vasconcelos, S. (2018). Branding territorial e o papel da imagem no comportamento do consumidor em turismo: O caso de Arouca. European Journal of Applied Business Management, Special Issue, 1-14. Link

Steinbauer, A., Werthner, H. (2007). Consumer Behaviour in e-Tourism. In: Sigala, M., Mich, L., Murphy, J. (eds) Information and Communication Technologies in Tourism 2007. Springer, Vienna. https://doi.org/10.1007/978-3-211-69566-1_7

Triviños, A. N. S. (2008). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Ulker-Demirel, E., & Ciftci, G. (2020). A systematic literature review of the theory of planned behavior in tourism, leisure and hospitality management research. Journal of Hospitality and Tourism Management, 43, 209-219. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.04.003

Valls, J. F. (2006). Integral management of sustainable tourist destinations. Publishing Company FGV, 232 p.

Vareiro, L. M. C., & Pinheiro, T. C. S. (2017). A influência da crise na escolha pelo consumidor entre agências de viagens ou operadores on-line. Turismo - Visão e Ação, 19(2), 220-243. https://doi.org/10.14210/rtva.v19n2.p220-243

Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis and interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage.

Published

2023-08-01

How to Cite

Barbosa, J. W. de Q., Cavalcante, I. C. O. G. da S., & Ferreira, L. V. F. (2023). Consumer Behavior in Tourism: analysis of the publications of the Seminar of the National Association for Research and Graduate Studies in Tourism (ANPTUR). Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 11(1), 349–366. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/47628

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.