“O Filme da Minha Vida”: cinema as a resource for tourism in Serra Gaúcha, RS, Brazil

cinema como recurso para o turismo na Serra Gaúcha, RS, Brasil

Authors

  • Vanilson Pereira Silveira Universidade Federal de Pelotas
  • Maria Luiza Cardinale Baptista Universidade de Caxias do Sul (UCS)
  • Roberta Coelho Barros Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v11i1.45366

Keywords:

Cinematographic tourism; Tourism; Serra Gaúcha; “O Filme da Minha Vida”.

Abstract

The purpose of the article is to discuss the relationship between cinema and tourism, presenting the locations of the film “O Filme da Minha Vida” (2017), recorded in Serra Gaúcha, Region Uva e Vinho. The methodology follows the qualitative and exploratory perspective, contemplating a bibliographic review and analysis of the film. In terms of results it is possible to point out the potential of the film to promote and publicize the municipalities, showing elements that characterize the urban and rural landscape. Some locations are tourist spots, which can help to reinforce the image of the attractions, arouse the interest of the spectator and stimulate the development of film tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanilson Pereira Silveira, Universidade Federal de Pelotas

Vanilson Pereira Silveira- Doutorando no Programa de Pós-graduação em Turismo e Hospitalidade da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Bolsista PROSUC/CAPES. Mestre em Turismo e Hospitalidade pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Especialista em Artes pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Bacharel em Turismo pela Universidade Franciscana (UFN). Licenciado em Turismo pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Integrante do Amorcomtur! Grupo de Estudos em Comunicação, Turismo, Amorosidade e Autopoiese (CNPQ-UCS).

Maria Luiza Cardinale Baptista, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Pós-Doutora em Sociedade e Cultura da Amazônia(UFAM). Doutora em Ciências da Comunicação, pela ECA/USP. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Turismo e Hospitalidade da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Coordenadora do Amorcomtur! Grupo de Estudos em Comunicação, Turismo, Amorosidade e Autopoiese (CNPq-UCS)

Roberta Coelho Barros , Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

Doutora em Comunicação Social pelo PPGCOM da PUCRS (2013). Mestre em Sociologia das Sociedades Contemporâneas pela Université René Descartes - Paris V - Sorbonne (2008), sob a orientação de Michel Maffesoli, pesquisando a relação entre o Design Social e a Pós-Modernidade. Graduada em Artes Visuais/ Design Gráfico pela Universidade Federal de Pelotas (2004) e em Comunicação Social/ Publicidade e Propaganda pela Universidade Católica de Pelotas (2004). Professora adjunta nos cursos de Design Gráfico e Design Digital do Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas

References

Albernaz, P. da C. (2009). Curta Brasília: A imagem da cidade no olhar do cinema e sua relação com o turismo. Dissertação, Mestrado em Turismo, Universidade de Brasília, Brasília. Recuperado de https://repositorio.unb.br/handle/10482/4551

Andrade, M. B., & de Azevedo Barbosa, M. D. L. (2013). Métodos de Análise de Dados Audiovisuais (film induced tourism): um estudo sobre a sua aplicabilidade nas pesquisas em turismo. DOI: https://doi.org/10.18226/21789061.v12i3p657

Andrade, V. G. (2008). “Roliúde nordestina”–um cenário de formação dos sujeitos. Fênix-Revista de História e Estudos Culturais, 5(1), 1-15. Recuperado de https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/182

Brasil, Ministério do Turismo. (2007). Estudo de Sinergia e Desenvolvimento entre as Indústrias do Turismo & Audiovisual Brasileiras. Brasília: Ministério do Turismo. Recuperado de http://antigo.turismo.gov.br/sites/default/turismo/o_ministerio/publicacoes/downloads_publicacoes/Estudo_Completo_Cinema.pdf

Brusadin, L.;& Rocha G.(2015). Convergências culturais na pós-modernidade. Ed. Novas Edições Acadêmicas.

Bernardet, J. C. (2001). O que é cinema. São Paulo: Brasiliense.

Beeton, S. (2005). Film induced tourism. Ed: Clevedon: Channel View Publications.

Brandão, H.(2008). A fábrica de imagens: o cinema como arte plástica e rítmica. Dissertação (Mestrado em Filosofia)-Universidade de Lisboa, Lisboa. Recuperado de http://repositorio.ul.pt/handle/10451/341

Bignami, R.V.S. (2002). A imagem do Brasil no turismo: construção, desafios e vantagem competitiva. São Paulo. Ed. Aleph.

Connell, J. (2012). Film tourism–Evolution, progress and prospects. Tourism management, 33(5), 1007-1029.

Cesnik, F. S., & Silva F.M.Q. (2015). Produzindo pelo mundo. In: Guia para film commissions no Brasil: Orientação básica para a implantação e operação de um escritório de apoio às produções audiovisuais em um município ou estado do Brasil. Steve Solot. Rio de Janeiro, 87- 89.

Campos, J. L.; Gomes, C. L.; Fonseca, J. L. (2020). Atuação das Film Commissions da Região Sudeste do Brasil: Interfaces com o Turismo Cinematográfico. Marketing & Tourism Review, 5(1).

Duarte, R., & da Silva Fonseca Filho, A. (2016). Luz, Câmera... Segmentação: uma proposta de turismo cinematográfico para a cidade de Niterói-RJ. Revista Turismo em Análise, 27(2), 323-341. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v27i2p323-341

Droguett, J. (2004). Mídia e Turismo: uma relação inter, multi e transdisciplinar. Mídia: imagens do Turismo. São Paulo: Texto Novo, 13-24.

Denzin, N. K. (2004). Reading film: using photos and video as social science material. U. Flick, E. von Kardoff and I. Steinke. A Companion to Qualitative Research. London: Sage.

Dias, F. (2010). A promoção de destinos turísticos através do cinema: a via mais eficaz. In Atas de 1 st Conference on Cinema and Tourism, 7-14. Recuperado de http://arttur.org/ICCT_10/10_ICCT.pdf

Duque, A. S. C. (2013). O Cinema na construção e promoção de territórios turísticos: a imagem do rural no cinema português. (Dissertação de mestrado). Universidade de Coimbra, Portugal. Recuperado de https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/24547

Fois-Braga, H. (2009). Por um Turismo Midiático e de Teledramaturgia: reflexões para a construção de um segmento. VI Seminário da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Universidade Anhembi Morumbi–UAM. São Paulo.

Fonseca, J. L., & Gomes, C. L. (2020). O Turismo Induzido por Filmes no Contexto Latino-Americano: Uma Revisão Sistemática de Literatura. Rosa dos Ventos, 12(3), 657-682. Recuperado de http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/8121/pdf

Gil, A. C. (2021) Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7. Ed. São Paulo: Atlas.

Gastal, S. (2005). Turismo, imagens e imaginários. São Paulo: Aleph.

Lima, F. B. C., & Sanson, M. S. (2010). Perspectivas do Cineturismo no Brasil: o caso da Roliúde Nordestina. Revista Turismo & Desenvolvimento, 3(13/14), 1043-1044.

Macionis, N. (2004). Understanding the film-induced tourist. In International tourism and media conference proceedings. Tourism Research Unit, Monash University: Melbourne, Australia, (24), 86-97.

Melo, P. F. C. D. (2021). Cinema e Turismo em Cabaceiras: uma análise da atuação dos agentes públicos no desenvolvimento do Turismo Cinematográfico. Dissertação, Mestrado em Hotelaria e Turismo. Universidade Federal de Pernambuco, Recife. Recuperado de https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39379

Mascarello, F. (2006). (Org.). História do cinema mundial: São Paulo. Ed: Papiros.

Nascimento, F. M. (2009). Cineturismo. São Paulo: Aleph.

Pereira Neto, F. S., & Schmidlin, I. O. M. (2013). Turismo induzido por filmes: a imagem do Nordeste propagada pelo cinema brasileiro no ponto de vista do estudante de cinema no Ceará. Podium: Sport, Leisure and Tourism Review, 2(2),01-31. DOI: https://doi.org/10.5585/podium.v2i2.42

Padilla, J. A.; Macchione, P. A. D. (2017). El papel de la film commission en la promoción turística de Tenerife. In: Del verbo al bit. Sociedad Latina de Comunicación Social, p. 443-467.

Reijnders, S. (2011). Stalking the count. Annals Of Tourism Research, 38 (1), 231-248. Recuperando de https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160738310001076

Roesch, S. (2009). The experiences of film location tourists. Channel View Publications.

LATC-Latin American Training Center. (2015). Guia para Film Commissions no Brasil: Orientação básica para a implantação e operação de um escritório de apoio às produções audiovisuais em um município ou estado do Brasil. Steve Solot. Rio de Janeiro.

Silveira, V.P. (2018). Garibaldi: destino cinematográfico! Um estudo sobre a relação entre cinema e turismo no município de Garibaldi/RS. Dissertação, Mestrado em Turismo e Hospitalidade. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul. Recuperado de https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/4131

Simões, M. D. L. N. (2002). De leitor a turista na Ilhéus de Jorge Amado. Revista Brasileira de Literatura Comparada, 6(6), 177-184.

Silveira, V. P., & Barros, R. C. (2021). Turismo Cinematográfico: o cinema na promoção dos destinos turísticos. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 13(3). Recuperado de https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/110982

Silveira, V.P. (2021). O papel das Film Commissions no desenvolvimento cinematográfico e turístico. In: Wehmeyer, C.O.T; Dalagostini; M.V, Pereira, L.A; Ferreira, A.J.F (Org.).Turismo: reflexões flexíveis e mutáveis. Porto Alegre, 1(1), 114-125.

Tavares, A., Araújo, V., & Whebber, P. (2019). Cabaceiras/PB, a Roliúde Nordestina: cinema como impulsionador turístico. Recuperado de https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/12/106.pdf

Published

2023-05-24

How to Cite

Pereira Silveira, V., Cardinale Baptista, M. L., & Coelho Barros , R. (2023). “O Filme da Minha Vida”: cinema as a resource for tourism in Serra Gaúcha, RS, Brazil: cinema como recurso para o turismo na Serra Gaúcha, RS, Brasil. Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 11(1), 283–297. https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v11i1.45366

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.