ESTILOS DE APRENDIZAGEM DE UM ALUNO DA CLASSE POPULAR: A CONSTRUÇÃO DE UMA AQUISIÇÃO SIGNIFICATIVA DE LE

Authors

  • Romar Souza Dias

Keywords:

Styles, Individual, Teaching, Learning, Context.

Abstract

The aim of this paper is to identify and analyze individual learning styles which are developed by a student of languages at Center for Canadian Studies of Bahia State University. The article aims to show that students from poor socioeconomic classes can learn a foreign language when confronted with an effective teaching. In this paper, we will also discuss the influence and importance of the context and teacher for effective foreign language learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Linguística Aplicada, ensino de línguas & comunicação. 2. ed. São Paulo: Pontes, 2007.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BOGDAM, R.; BIKLENS. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à teoria e os métodos. Editora Porto, 1994.
BROWN, H. D. Principles of Language Learning and Teaching. 5. ed., New York: Pearson Education Inc., 2007.
BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (orgs). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 1. ed. Petrópolis:Vozes, 2001.
BIALYSTOK, E. A theoretical model of second language learning. Language Learnig, 1978.
CANALE, M.; SWAIN, M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing.In: Applied Linguistics, 1980.
CHOMSKY, Noam. Aspects of the theory of Syntax.Massachusetts: The MIT Press Cambridge, 1965.
COOK, V. Linguistics and Second Language Acquisition. 1. ed., Londres: The Macmillan Press Ltd., 1993.
ELLIS, R. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1994.
ERHMAN, Madeline E. Understanding second language difficulties.London: Sage, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
______. Pedagogia do oprimido. 29. ed. São Paulo (SP): Paz e Terra; 2000.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós ”“ modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HYMES, D. On communicative competence. In: J. B. Pride and J. Homes, Eds. Sociolinguistics. Harmondsworth, Pinguin, 1973.
JONES, Sabine. Language awareness and learning stlyles. In: Van Lier, Leo & Corso David (eds.). Encyclopedia of language and education. Vol.6. Dordrecht: Kluwer Academic Press, 1997.
KEEFE, J.W. Learning style: an overview. In: NASSP’s student learning styles: diagnosing and prescribing programs. Reston, VA: National Association of Secondary School, 1997.
KLEIMAN, Angela B.; CAVALCANTI, Marilda C. (Org.). Linguística aplicada: suas faces e interfaces.Campinas (SP): 2007.
KRASHEN, S. D. The input hypothesis: issues and implications. London: Longman, 1985.
______. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Prentice-Hall International, 1998.
LEFFA, Vilson J. Metodologia do ensino de línguas. In: BOHN, H. I.; VANDRESEN, P. Tópicos em lingüística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1988.
LIGHTBOWN, P. M.; SPADA, N. How Languages are Learned. Oxford University Press, 3.ed., 2006.
MACINTYRE, P. D. How does anxiety affect second language Learning? A reply to Sparks and Ganschow.The Modern Language Journal, 1995.
MACLAUGHLIN, B. The Monitor Model: some methodological considerations. Language Learning, 1978.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Org.). Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
______. Oficina de lingüística aplicada. Campinas: Mercado das Letras. 1996.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. Rev. técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF : UNESCO, 2000.
MOURA FILHO, A. C. L. Pelo Inglês Afora: carreira profissional e autonomia na aprendizagem de inglês como língua estrangeira.Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), 2005.
PIAGET, J. O Desenvolvimento do Pensamento: Equilibração das Estruturas Cognitivas. Lisboa: Dom Quixote, 1977.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. A construção de identidades e a política de representação. In: LUCIA M. F.; EVELYN G. D. O. (Orgs.). Linguagem, identidade e memória social. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2002.
______. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2004.
SCHMIDT, R. The Role of consciousness in second language learning. Applied Linguistics 11, 129-158, 1990.
SIGNORINI, Inês: CAVALCANTI, Marilda. Lingüística Aplicada e Transdiciplinaridade. São Paulo: Mercado de Letras, 1998.
SKEHAN, P. Individual differences in second language learning. Studies in Second Language Acquisition, 13, 275-298, 1991.
STAKE, R. E. The case study method in social inquiry. In DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Y. S. The American tradition in qualitative research.Vol. II. Thousand Oaks, California: SagePublications, 2001.
VOTRE, S. J. Linguagem, identidade, representação e imaginação. In: FERREIRA, L. M. A., ORICCO, E. G. D. (Orgs.). Identidade, Linguagem e Memória Social. Novas Fronteiras, novas articulações. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2002, p. 89-106.
VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
______. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 3. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
YIN, Robert K. Applications of case study research. Thousand Oaks, California: Sage Publications, 1993.
YOKOTA, R. Aquisição-aprendizagem de línguas estrangeiras ”“ aspectos teóricos. In: BRUNO, F. C. (Org.). Ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras: reflexão e prática. 1. ed., São Carlos-SP: Claraluz, 2005.

Published

2015-10-03

How to Cite

DIAS, Romar Souza. ESTILOS DE APRENDIZAGEM DE UM ALUNO DA CLASSE POPULAR: A CONSTRUÇÃO DE UMA AQUISIÇÃO SIGNIFICATIVA DE LE. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 16, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9462. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.