A contação de histórias e o ensino de línguas estrangeiras na educação infantil

Authors

  • Taís Nunes Garcia Semaan Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Preschool teaching; Storytelling; Foreign languages.

Abstract

In this article, we present aspects of the didacticism in teaching a foreign language for children from 2 to 5 years old and the importance of storytelling when learning a second language in preschool teaching. Working with oral narratives, teachers can stimulate young readers and their imagination. Theoretical perspectives written by Lev Vygotsky (1987) and Nelly Coelho (1991) enrich our text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Trad. Arlene Caetano. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
CAMERON, Lynne. Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP, 2001.
CASCUDO, Luis da C. Literatura oral no Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio; Brasília: INL, 1978.
CHAGAS, R. Valnir C. Didática especial de línguas modernas. São Paulo: Nacional, 1957.
COELHO, Nelly Novaes. Panorama histórico da literatura infantil/juvenil: das origens indo-européias ao Brasil contemporâneo. São Paulo: Ática, 1991.
ELLIS, Gail; BREWSTER, Jean. The storytelling handbook: a guide for primary teachers of English. London: Penguin, 1991.
HYLTENSTAM, Kenneth; ABRAHAMSSON, Niclas. Maturational constraints in SLA. In: DOUGHTY, Catherine J.; LONG, Michael H. (orgs.). The handbook of second language acquisition. Massachusetts: Blackwell, 2003.
MONTESSORI, Maria. Pedagogia científica: a descoberta da criança. Trad. Aury Azélio Brunetti. São Paulo: Flamboyant, 1965.
TITONE, Renzo. Psicolinguística aplicada: introdução psicológica à didática das línguas. Trad. Aurora Fornoni Bernardini. São Paulo: Summus, 1983.
VEIGA, Ilma P. A. Repensando a didática. Campinas: Papirus, 1991.
VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
____. Psicologia pedagógica. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.
____. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Trad. José Cipolla Neto et al. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
XIDIEH, Oswaldo E. Narrativas populares. Belo Horizonte: Itatiaia, 1993.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Hucitec, 1997.

Published

2016-06-15

How to Cite

SEMAAN, Taís Nunes Garcia. A contação de histórias e o ensino de línguas estrangeiras na educação infantil. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 25, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9384. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.