ESSERE O AVERE, PROFESSORE? - EFEITOS DA INSTRUÇÃO FOCO NA FORMA (FONF) NA AQUISIÇÃO DO PASSATO PROSSIMO POR APRENDIZES DE ITALIANO COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA

Authors

  • Rômulo Francisco de Souza

Keywords:

Focus on Form (FonF), Passato prossimo, Acquisition, Italian language.

Abstract

This paper presents the results of a quasi-experiment conduced in order to check the effects of the FonF (Focus on Form) instruction on the correct choice of auxiliary verbs made by Brazilian students of Italian as a Foreign Language to form the passato prossimo in this target language, compared to the effects of the Focus on FormS instruction. The results showed that the FonF instruction is more efficient and productive than the Focus on FormS one.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLINI, Lorenzo et al.. UNO - Corso Comunicativo di Italiano per Stranieri. Roma: Bonacci Editore, 2002. (Livro de exercícios).
BROWN, James Dean; RODGERS, Theodore S.. Doing Second Language Research. Oxford: Oxford University Press, 2002.
DARDANO, Maurizio; TRIFONE, Pietro. Grammatica Italiana con Nozioni di Linguistica. 3. ed. Bologna: Zanichelli Editore, 2003.
LONG, Michael H.; ROBINSON, Peter. Focus on form: theory, research, and practice. In: DOUGHT, Catherine; WILLIAMS, Jessica. Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. p. 15-41.
LYSTER, Roy; RANTA, Leila. Corrective feedback and learner uptake: negotiation of Form in Communicative Classrooms. In: Studies in Second Language Acquisition, Cambrigde, v. 19, n. 1, p. 37-66, 1997. Disponível em: <http://digitool.library.mcgill.ca/R/?func=dbijumpfulleobject_id=19364elocal_base=GEN01-MCG02>.Acesso em: 30 jan. 2010.
NOCCHI, Susanna; TARTAGLIONE, Roberto. Grammatica Avanzata della Lingua Italiana. Florença: Alma Edizione, 2006.
NOCCHI, Susanna. Grammatica Pratica della Lingua Italiana. Florença: Alma Edizione, 2006.
NUNAN, David. Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
PATOTA, Giuseppe. Grammatica di riferimento della lingua italiana per stranieri. Florença: Le monier e Società Dante Alighieri, 2003.
RODGERS, Theodore. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
SILVESTRINI, Marcello et al.. L´Italiano e L´Italia: Lingua e Civilità Italiana per Stranieri. 3. ed. Perugia: Guerra Edizione, 2000.
TROCHIN, William M. K.. Research Methods Knowledge Base. 2006. Disponível em: <http://www.socialresearchmethods.net/kb/intval.php>. Acesso em: 30 jan. 2010.
WILLIAMS, Jessica. Focus on Form: Research and its application. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, Belo Horizonte, Associação de Lingüística Aplicada do Brasil - ALAB / UFMG, v. 1, n. 1, p. 31-52, 2001.

Published

2015-10-04

How to Cite

SOUZA, Rômulo Francisco de. ESSERE O AVERE, PROFESSORE? - EFEITOS DA INSTRUÇÃO FOCO NA FORMA (FONF) NA AQUISIÇÃO DO PASSATO PROSSIMO POR APRENDIZES DE ITALIANO COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 12, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9367. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.