Menina Ciência – Ciência Menina: Teachers' perspectives on women in Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc30202451733

Keywords:

Women in science, Teacher training, Teaching practice, Science teaching

Abstract

This article deals with the under-representation of women in the sciences and the importance of teacher training for a reflective practice that contributes to equality in the scientific sphere. Its corpus is 24 reflective reports by Natural Sciences teachers working in the final years of Primary Education in public and private schools in Brazil. These subjects took part online in 2021 in the Menina Ciência – Ciência Menina Teacher Training Course run by the Federal University of ABC, which discussed women scientists in the school context. The aim of this research is to highlight their perspectives on teaching practice and the inclusion of women in science. This qualitative study analyzed, from the perspective of Textual Discourse Analysis, 24 reflective reports prepared by the course participants. The results point to the importance of training processes and reflection on teaching practice for the development of more egalitarian science teaching.

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Author Biographies

Ludmylla Ribeiro dos Santos, Universidade Federal do ABC, Santo André, SP, Brasil

Mestre em Ensino e História das Ciências e da Matemática pela Universidade Federal do ABC - UFABC (2017). Doutoranda em Ensino e História das Ciências e da Matemática pela Universidade Federal do ABC. Membro do Grupo de Pesquisa em Inovação no Ensino de Ciências e na Formação de Professores, da Universidade Federal do ABC. E-mail: ludmylla.ribeiro@ufabc.edu.br

Débora de Cássia Gomes Cruz, Universidade Federal do ABC, Santo André, SP, Brasil

Graduada em Licenciatura Plena em História pela Universidade Estadual do Maranhão (2010). Mestranda em Ensino e História das Ciências e da Matemática – UFABC. Membro do Grupo de Pesquisa em Inovação no Ensino de Ciências e na Formação de Professores, da Universidade Federal do ABC. E-mail: cassia.gomes@ufabc.edu.br

Maria Inês Ribas Rodrigues, Universidade Federal do ABC, Santo André, SP, Brasil

Doutora em Educação - Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2006). Professora titular do Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Inovação no Ensino de Ciências e na Formação de Professores, da Universidade Federal do ABC. E-mail: mariaines.ribas@ufabc.edu.br

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Published

2024-11-13

How to Cite

Santos, L. R. dos, Cruz, D. de C. G., & Rodrigues, M. I. R. (2024). Menina Ciência – Ciência Menina: Teachers’ perspectives on women in Science. Linhas Críticas, 30, e51733. https://doi.org/10.26512/lc30202451733

Issue

Section

Articles