Ethnography in educational research: training the scientific point of view

Authors

  • Rodrigo Rosistolato Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
  • Ana Pires do Prado Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4480

Keywords:

Educational opportunities, Anthropological point of view, Educational point of view, Educational research, Ethnography

Abstract

During 2011, we worked on research about the distribution of educational opportunities in the city of Rio de Janeiro. At first, the investigation was guided exclusively by sociological problems, and it was rebuilt methodologically when we proposed that all researchers involved in the application of questionnaires work in pairs and make ethnographic observations. This research was conducted in 51 residences in Rio de Janeiro. In this article, we will discuss the production of ethnographic narratives in educational research. Our foci are the particularities of the anthropological point of view and the specifics of the collective writing of ethnographical texts, traditionally an individual activity. We will describe the steps of the new methodology proposed and its main results: expanding the researchers’ capacity for relativizing, for understanding and valuing the natives’ point of view of the distribution of educational opportunities and for building an anthropological perspective of educational themes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECKER, Howard. Segredos e truques da pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar, 2007a.

BECKER, Howard. Writing for Social Scientists. How to start and finish your thesis, book, or article. Chicago: Chicago Press, 2007b.

BOURDIEU, Pierre; SAINT-MARTIN, Monique de. As categorias do juízo professoral. In: _______. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRANDAO, Zaia. Os jogos de escalas na sociologia da educação. Educ. Soc.2008, vol. 29, n. 103, pp. 607-620.

DURHAM, Eunice Ribeiro. A dinâmica da cultura: ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. O trabalho do antropólogo. Brasília: Editora Paralelo 15/Editora da Unesp, 1998.

DA MATTA, Roberto. Relativizando: uma introdução à Antropologia Social, Petrópolis Vozes, 1981.

DEBERT, Guita Grin. Formação e ensino. In: TRAJANO FILHO, Wilson; RIBEIRO, Gustavo Lins (Orgs.). O campo da antropologia no Brasil. Rio de Janeiro: Contra Capa/ABA, 2004.

DURHAN, Eunice. Ensino de antropologia. In: GROSSI, Mirian Pilar; TASSINARI, Antonella; RIAL, Carmem (Orgs.). Ensino de antropologia no Brasil. Blumenau: Nova Letra, 2006.

EVANS-PRITCHARD, Edward Evan. Bruxaria, oráculos e magia entre os Azande. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2004.

FONSECA, Claudia. Quando cada caso NÃO é um caso: pesquisa etnográfica e educação. Rev. Bras. Educ. 1999, n. 10, pp. 58-78.

FRY, Peter. Formação ou educação: os dilemas dos antropólogos perante a grade curricular. In: GROSSI, Mirian Pilar; TASSINARI, Antonella; RIAL, Carmem (Orgs.). Ensino de antropologia no Brasil. Blumenau: Nova Letra, 2006.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GIUMBELLI, Emerson. Para além do “trabalho de campo”: reflexões supostamente malinowskianas. Rev. bras. Ci. Soc. vol. 17, n. 48, 2002.

GROISMAN, Alberto. Ensino de antropologia em “outros cursos”. In: GROSSI, Mirian Pilar; TASSINARI, Antonella; RIAL, Carmem (Orgs.). Ensino de antropologia no Brasil. Blumenau: Nova Letra, 2006.

GROSSI, Miriam Pilar. Os egressos dos programas de pós-graduação em antropologia. In: TRAJANO FILHO, Wilson; RIBEIRO, Gustavo Lins (Orgs.). O campo da antropologia no Brasil. Rio de Janeiro: Contra Capa/ABA, 2004.

GUSMAO, Neusa Maria Mendes de. Antropologia e educação: Origens de um diálogo. Cad. CEDES. Campinas, v. 18, n. 43, pp. 8-25, 1997. I

GUSMAO, Neusa Maria Mendes de. Antropologia, estudos culturais e educação: desafios da modernidade. Pro-Prosições. Campinas, v. 19, n. 3, pp. 47-82, 2008.

MAUÉS, Raymundo Heraldo. O ensino de antropologia na graduação da UFPA. In: GROSSI, Mirian Pilar; TASSINARI, Antonella; RIAL, Carmem (Orgs.). Ensino de antropologia no Brasil. Blumenau: Nova Letra, 2006.

OLIVEIRA, Amurabi. Algumas Pistas (e Armadilhas) na Utilização da Etnografia na Educação. Educação em Foco, v. 16, n. 1, pp. 163-183, 2013.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. O trabalho do antropólogo. São Paulo: UNESP, 2006.

OLIVEN, Ruben George. A reprodução da antropologia no Brasil. In: TRAJANO FILHO, Wilson, RIBEIRO; Gustavo Lins (Orgs.). O campo da antropologia no Brasil. Rio de Janeiro: Contra Capa/ABA, 2004.

PEIRANO, Marisa. A favor da etnografia. Rio de Janeiro, Relume-Dumará, 1995.

ROSISTOLATO, R.P.R. & PIRES DO PRADO, Ana. Escolhas familiares e estratégias de acesso à s escolas do sistema municipal de educação do Rio de Janeiro: navegação social em um espaço de disputa. In: Anais do 36º Encontro Anual da Associação Nacional de Pesquisa em Ciências Sociais, 2012.

ROSISTOLATO, R.P.R. Significados da cultura entre estudantes de direito. Avaliação. 2010, vol.15, n.2, pp. 73-92.

ROSISTOLATO, Rodrigo. “Você sabe como é, eles não estão acostumados com antropólogos!”: uma análise etnográfica da formação de professores. Pro-Posições. 2013, vol.24, n.2, pp. 41-54 .

SEEGER, ª Os índios e nós: estudos sobre sociedades tribais brasileiras. Rio de Janeiro: Campus, 1980.

VELHO, Gilberto; KUSCHNIR, Karina (Org.). Pesquisas urbanas: desafios do trabalho antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

WACQUANT, Loïc. Corpo e Alma ¬ Notas Etnográficas de um Aprendiz de Boxe. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

Published

2015-05-18

How to Cite

Rosistolato, R., & Prado, A. P. do. (2015). Ethnography in educational research: training the scientific point of view. Linhas Críticas, 21(44), 57–75. https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4480

Issue

Section

Dossiê 2015 - Antropologia e Educação

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 

You may also start an advanced similarity search for this article.