Forming educators for work in hospitals: The experience of the School of Education at the University of Brasilia

Authors

  • Amaralina Miranda de Souza Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3725

Keywords:

Educator’s Training, Hospital Pedagogy, Hospitalization, Interdisciplinary Team

Abstract

This article presents the experience of the Pedagogy Course of the University of Brasilia, whose structure offers curricular spaces to students interested in deepening their studies in the area of Hospital Pedagogy and the care for hospitalized children and youth. It addresses issues related to skills and abilities required for the teacher of Hospital Classes and the need for technical and scientific training, for the teaching and educational practice as a member of a multidisciplinary team at a hospital. Finally, it considers the University as the ideal environment for the training of such professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amaralina Miranda de Souza, Universidade de Brasília - UnB

Doutora em Ciências da Educação pela Universidad Nacional de Educación à Distancia - UNED, Espanha. Professora do Departamento de Teoria de Fundamentos e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília. Publicação recente: La informática educativa para la enseñanza especial e inclusiva: el software educativo Hércules y Jiló (InALONSO, Catalina; GALLEGO, Domingo. Innovación y Gestión del Talento organizado. Madrid, EBS - Business School, 2011).  

References

AMARAL, Danielle Patti; SILVA, Maria Teixeira. Formação e prática pedagógica em Classes Hospita-lares, respeitando a cidadania de crianças e jovens enfermos, 2006. Disponível em: <http://www.malhatlantica./ecae-cm/daniela.htm>. Acesso em: 20 maio 2008.

CAIADO, Kátia, RIBEIRO, Maria. O trabalho pedagógico à crianças hospitalizadas, 2003 In: CECCIM,Ricardo Burg; CARVALHO,Paulo Ricardo (Org.) Criança hospitalizada:atenção integral como escutaà vida.Porto Alegre,RS: Editora da Universidade/UFRGS,1997,p.6-84.

CALEGARI, Aparecida Maria. As inter-relações entre educação e saúde: implicações no trabalhopedagógico no contexto hospitalar. Dissertação de mestrado. Universidade Estadual de Maringá.Maringá, 2003.

CECCIM, Ricardo Burg; CARVALHO, Paulo Roberto Antonacci. Criança hospitalizada:atenção integralcomo escuta à vida. Porto Alegre/RS: Editora UFRGS, 1997.

FACULDADE DE EDUCAÇÃO, Universidade de Brasília. Departamento de Teoria e Fundamentos.Disciplina Introdução à Classe Hospitalar. Ementa 1/2011. Brasília: UnB/FE/TEF, 2011.

FONSECA, Eneida Simões Atendimento Escolar no ambiente hospitalar. São Paulo: Memnon, 2003.

FONSECA, Eneida Simões e CECCIM, Roberto. Atendimento pedagógico-educacional hospitalar:promoção do desenvolvimento psíquico e cognitivo da criança hospitalizada. Temas sobre desenvol-vimento, v. 7, n.42, p.24-36, 1999.

GONZÁLEZ, Eugênio. Classes Hospitalares. In Necessidades Educacionais Especiais: Intervenção psicopedagógica. Porto Alegre: ARTMED, 2007.

GONZÁLEZ, Eugênio; COLS, Cézar Necessidades educacionais especificas: intervenção psicoeducacional. Tradução de Dayse Vaz de Morais. Porto Alegre: Artmed, 2007.

MATOS, Elizete Lucia Moreira; MUGGIATTI, Margarida Maria Teixeira de Freitas. Pedagogia Hospitalar:A humanização integrando educação e saúde. 2. ed, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2006.

MATOS, Elizete Lúcia Moreira Pedagogia Hospitalar: a humanização integrando educação e saúde.Petrópolis, RJ: Ed.Vozes, 4 ª edição, 2009.

______. (Org.). Escolarização Hospitalar: educação e saúde de mãos dadas para a humanização. Riode Janeiro: Editora Vozes, 2001. MEC/SEESP. Classe Hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar ”“ estratégias e orientações.Brasília:MEC/SEESP, 2002.

______. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da EducaçãoInclusiva. Resolução SEESP, janeiro de 2008. Brasília.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Classe Hospitalar e atendimentopedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília MEC, SEESP, 2002. 35 p.

______. Ministério da Educação. Resolução Diretrizes Nacionais para a Educação Especial naEducação Básica. Brasília/DF, 2001. CEB/CNE Nº 2 de 12 de Setembro de 2001.

MELLO, Inaiá Monteiro. Humanização da Assistência Hospitalar no Brasil: conhecimentos básicos para estudantes e profissionais. Monografia do curso de Especialização na área da saúde, Universidade de São Paulo 1999. Disponível em: <http://www.hcnet.usp.br/humaniza/pdf/livro/livro_dra_inaia_Humanizacao_nos_Hospitais_do_Brasil.pdf>. Acesso em: 20 set. 2011.

NOVAES, Luiza Helena Vinholes Siqueira. Brincar é Saúde ”“O alivio do estresse na criança hospitalizada. Pelotas: EDUCAT/Editora da Universidade de Pelotas/RS, 2006.

ORTIZ, Leodi Conceição Meireles. Classe hospitalar: um olhar sobre a práxis pedagógica.RevistaBrasileira de Estudos. Pedagógicos. Brasília,v. 82, n.200-202, p.70-77, 2001.

VYGOTSKY, L. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

SANTOS, Suelen Ivna. A formação do professor para o trabalho em ambientes hospitalares. Trabalhode Final de Curso, Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, agosto de 2006.

SOUZA Amaralina M. S.; ALONSO, Catalina Maria. Las tecnologías aplicadas a la educación especialintegradora: la contribución del software “Hércules y Jiló”. Linhas Críticas, v.13, n.24, p.131-150, 2007.

SPITZ, René Alves. O primeiro ano de vida. 7ª edição. São Paulo: Martins Fontes,1979.

UNIVERSIDADE DE BRASÃLIA. Faculdade de Educação. Projeto acadêmico do curso de Pedagogia.Brasília, 2002. Disponível em: <http://www.fe.unb.br/graduação/>. Acesso em 05 maio 2011.

WILLES, Paul. The schoolteacher on the hospital ward. Journal of Advanced Nursing, 12:631- 40, 1987.

Published

2011-12-13

How to Cite

Souza, A. M. de. (2011). Forming educators for work in hospitals: The experience of the School of Education at the University of Brasilia. Linhas Críticas, 17(33), 251–272. https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3725

Issue

Section

Dossiê: Educação Especial Inclusiva

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.