Curricular practices and learning assessment: Contributions to improvement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23797

Keywords:

Curricular Practices, Learning Assessment, Educational Improvement, Educational Success

Abstract

This paper presents a study which took as its starting point the National Program for the Promotion of School Success and the External Evaluation of Schools, which aimed to identify curricular practices and learning assessment practices in mathematics, natural sciences and physicochemistry in a grouping of schools in the north of Portugal. For this purpose, a questionnaire was used to collect data from teachers (n = 14) and students from the 3rd cycle of basic education (n = 238). The results show the need for changes in educational and teaching practices in line with an educational paradigm focused on learning that support the active involvement of students in the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivone Sá, Agrupamento de Escolas Pintor José de Brito

Agrupamento de Escolas Pintor José de Brito, Viana do Castelo.

Fátima Sousa-Pereira, Universidade do Porto

Escola Superior de Educação - Instituto Politécnico de Viana do Castelo. Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto - Portugal. Email: fatimapereira@ese.ipvc.pt

References

Ainscow, M., Beresford, J., Harris, A., Hopkins, D., & West, M. (2001). Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Madrid: Narcea.

Amorim, M. & Alves, M. (2015). “Os fatores organizacionais e o (in)sucesso escolar” in Machado, J. (coord.) et al., Educação, territórios e desenvolvimento: atas do I seminário internacional, vol. II. Porto: Universidade Católica Portuguesa do Porto. Faculdade de Educação e Psicologia, 567-578.

Bolívar, A. (2012). Melhorar os processos e os resultados educativos. O que nos ensina a investigação. V. N. Gaia: Fundação Manuel Leão.

Campos, B. P. (2002). Políticas de formação de profissionais de ensino em escolas autónomas. Porto: Edições Afrontamento.

Canário, R. (1996). A escola, o local e a construção de redes de inovação. In B. P. Campos (org.). Investigação e inovação para a qualidade das escolas (pp. 59-76). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.

Conselho de Ministros. (2016). Resolução do Conselho de Ministros nº 23/2016 – Programa Nacional de Promoção do Sucesso Escolar

Crozier, M. (1995). La crise de l’intelligence. Essai sur l’impuissance des élites à se reformer.Paris: Intereditions.

Ellis, A. K. (2001). Teaching, learning, and assessment together: the reflective classroom. NY: Eye On Education.

Fullan, M. (1993). Change forces. Probing the dephts of educational reform. London: Falmer Press.

Fullan, M. (1999). Change Forces: The sequel. Philadelphia: Falmer Press.

Fullan, M. (2003). Change Forces with a Vengeance. Philadelphia: Falmer Press.

Fullan, M., & Hargreaves, A. (2001). Por que é que vale a pena lutar? O trabalho de equipa na escola. Porto: Porto Editora.

Hargreaves, A. (1998). Os Professores em Tempos de Mudança. O Trabalho e a Cultura dos professores na Idade Pós-Moderna. Lisboa: McGraw-Hill.

Hargreaves, A., Earl, L., Moore, S., & Manning, S. (2001). Learning to change: teaching beyond subjects and standards. Jossey-Bass Education Series.

Hopkins, D. (2001). School Improvement for Real. London: Routledge Falmer.

Hopkins, D. (2007). Every School a Great School: Realizing the Potential of System Leadership (2.ª ed.). Berkshire, England: Open University Press.

Joyce, B., Calhoun, E. & Hopkins, D. (2009). Models of learning - Tools for Teaching. England: McGraw-Hill Education.

Leite, C. (2002). O currículo e o multiculturalismo no sistema educativo português. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Leite, C. (2003). Para uma escola curricularmente inteligente. Porto: Asa Editores.

Leite, C., Fernandes, P., & Sousa-Pereira, F. (2017). “Post-Bologna policies for teacher educaction in Portugal: tensions in building professional identities. Profesorado, Re vista de Currículum y Formación del Profesorado. 21(1), 181-201.

Lima, J. A. (2008). Em busca da boa escola: instituições eficazes e sucesso educativo. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão.

Mayer, R. (2010) Rote Versus Meaningful Learning, Theory Into Practice, 41:4, 226232.

Moreira, L. (2014). Projeto Fénix: Sentidos de um projeto emergente na construção do sucesso escolar. Porto: Universidade Católica Portuguesa.

Nóvoa, A. (2009). Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa.

Pacheco, J. A. (2001). Currículo: teoria e práxis (2ª ed.). Porto: Porto Editora.

Schön, D. (1992). Formar professores como profissionais reflexivos. In Nóvoa, A. (Ed.). Os professores e a sua formação (pp. 77-91). Lisboa: D. Quixote/IIE.

Thurler, M. (1994). Levar os professores a uma construção activa da mudança. Para uma nova concepção da gestão e da inovação. In M. Thurler & P. Perrenoud (Orgs.), A escola e a mudança (pp. 33-59). Lisboa: Escolar Editora.

Whitaker, P. (1999). Gerir a mudança nas escolas. Porto: Edições ASA.

Zabalza, M. A. (2000). Enseñando para el cambio. Estrategias didácticas inovadoras. In Sociedad Española de Pedagogía. Ponências Vol. 1, 241-271. XII Congreso Nacional Iberoamericano de Pedagogia. Madrid.

Published

2019-07-10

How to Cite

Sá, I., & Sousa-Pereira, F. (2019). Curricular practices and learning assessment: Contributions to improvement. Linhas Críticas, 25, e23797. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23797

Issue

Section

Dossiê: Currículo e Avaliação da Aprendizagem

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 

You may also start an advanced similarity search for this article.