Soteropolitan children and the right to capoeira

Authors

Keywords:

Child, Capoeira, Body, Right

Abstract

Questioning the right to culture and leisure, starting from the meaning of the circle and fun for children from Salvador who practice capoeira, is the purpose of this article. To do so, we analyzed the content of the records of forty-seven children practicing capoeira in Salvador through the question: what is capoeira for you? We selected three records whose content is directed to the right to learning and playfulness in capoeira. We then conclude that playfulness, leisure time, soaked in culture, brings childhood and capoeira close together. An aparent distancing is justified by the persecution and criminalization of capoeira. After resisiting and being re-signified, we see that they are in the same circle, in a relashioship of camaraderie, of vagrancy, affirming the rightful place of children in capoeira.

Author Biographies

Edinei Gonçalves Garzedin, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Mestre em Educação. Professora de Ensino Fundamental e Ensino Superior. Baiana, sempre trabalhou com ensino de crianças, curiosa das questões do corpo, especialmente na infância, mãe de Evandro e Ana Victoria, com formação inicial em Letras e em Pedagogia.

Bruno Otávio Lacerda Abrahão, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil

Doutor em Educação. Professor de graduação e pós-graduação da UFBA (Universidade Federal da Bahia). Mineiro, quase baiano, pai de Benjamin e Gael. Capoeirista e pesquisador, com formação inicial em Educação Física.

References

ALVES, Rubem. Estórias de quem gosta de ensinar. São Paulo: Ars Poética, 1995.

AMADO, Jorge. Capitães da Areia. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm#:~:text=Art.%206%C2%BA%20S%C3%A3o%20direitos%20sociais,desamparados%2C%20na%20forma%20desta%20Constitui%C3%A7%C3%A3o>. Acesso em 27 jan. 2023.

BRASIL. Legislação Informatizada. Lei nº 947, de 29 de dezembro de 1902. Diário Oficial da União. Seção 1. 30/12/1902. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1900-1909/lei-947-29-dezembro-1902-584264-publicacaooriginal-107022-pl.html>. Acesso em 17 ago. 2021.

BRASIL. Legislação informatizada. Lei nº 145, de 11 de julho de 1893. Disponível em:https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1900-1909/lei-947-29-dezembro-1902-584264-publicacaooriginal-107022-pl.html. Acesso em 14 dez. 2023.

DEBORTOLI, José Alfredo Oliveira. Imagens contraditórias da infância: crianças e adultos na construção de uma cultura pública e coletiva. In: BEBORTOLI, José Alfredo de Oliveira; MARTINS, Maria de Fátima almeida; MARTINS, Sérgio. Infâncias na metrópole. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

DUMAZEDIER, Jofre. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 1973.

FRAGA FILHO, Walter. Mendigos e vadios na Bahia do século XIX. Salvador: Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (Mestrado em História) da Universidade Federal da Bahia, 1994.

HUIZINGA, Joan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2000.

IPHAN. Dossiê: Inventário para registro e salvaguarda da capoeira como patrimônio cultural do Brasil. Brasília, 2007. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Dossi%C3%AA_capoeira.pdf>. Acesso em: 16 maio 2019.

IPHAN. Estados do Norte debatem salvaguarda da Capoeira na região. Publicada em 16 de novembro de 2016, às 14h45. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/noticias/detalhes/3893/estados-do-norte-se-reunem-para-discutir-salvaguarda-da-capoeira-na-regiao>. Acesso em: 06 ago. 2019.

JUNIOR, Coriolano P. da Rocha; SANTOS, Romilson Augusto dos Santos. Capoeria e jogos corporais. In: GOMES, Christianne Luce; DEBORTOLI, José Alfredo Oliveira; SILVA, Luciano Pereira da. (Orgs.). Lazer, Práticas Sociais e Mediação Cultural. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

LUSSAC, Ricardo Martins Porto; MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga. Repressão à Capoeiragem do Rio de Janeiro nos séculos XIX e XX: a infância criminalizada. Humanidades e Inovação, Palmas-TO, v. 8, n. 33, p. 69-84, fev. 2021.

MAGALHÃES, Sônia Campos. A criança em nós. Salvador: Ágalma, 2013.

MAGALHÃES FILHO, Paulo Andrade. Tudo que a boca come: a capoeira e suas gingas na modernidade. Salvador: Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação (Doutorado) em Cultura e Sociedade do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências, da Universidade Federal da Bahia. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/3131. Acesso em 02 fev. 2021.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. O direito social ao lazer na cidade do nosso tempo. In: GOMES, Christianne L.; ISAYAMA, Hélder F. O direito social ao Lazer no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. Lazer de perto e de dentro: uma abordagem antropológica. São Paulo: Sesc, 2018.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e educação. Campinas, SP: Papirus, 1987.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e humanização. Campinas, SP: Papirus, 2001.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

MEU DICIONÁRIO.ORG. Circularidade. Disponível em: <https://www.meudicionario.org/circularidade>. Acesso em: 03 set. 2021.

PIRES, Antônio Liberac Cardoso Simões. A capoeira na Bahia de Todos os Santos: um estudo sobre cultura e classes trabalhadoras (1890-1937). Goiânia-GO: Grafset, 2004.

REGO, Waldeloir. Capoeira Angola: ensaio etnográfico. Salvador, BA: Editora Itapuã, 1968.

SANTOS, Isabele Pires. Capoeira: educação e identidade étnico-cultural em grupos/academias da cidade Salvador-Ba. Sitientibus, Feira de Santana, n. 30, p. 47-60, jan./jun. 2004.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas. In: MARTINS FILHO, Altino José; PRADO, Patrícia Dias (orgs.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas: Autores Associados, 2011

SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEA, Maria Cristina Soares (orgs). Estudos da infância: Educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2003.

SILVA, Gladson de Oliveira Silva; HEINE, Vinicius. Capoeira: um instrumento psicomotor para a cidadania. São Paulo: Phorte, 2008.

VIEIRA, Luiz Renato. A capoeira e as políticas de salvaguarda do patrimônio imaterial: legitimação e reconhecimento de uma manifestação cultural de origem popular. In: GONÇALVES, Alanson M. T. (Org.). Capoeira em perspectivas. Belo Horizonte: Tradição Planalto, 2013. p. 133-156.

YOUTUBE. A cor da cultura. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=2l36HN5rBPc>. Acesso em: 03 set. 2021.

Published

22.03.2024

How to Cite

GONÇALVES GARZEDIN, Edinei; LACERDA ABRAHÃO, Bruno Otávio. Soteropolitan children and the right to capoeira. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/46931. Acesso em: 31 oct. 2024.

Issue

Section

In defense of research