Intersecting Freire: bell hooks, inclusive language and dialogue

Authors

  • Ana Carolina Amaral Pontes-Saraiva Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFAPE) https://orcid.org/0000-0002-9345-7952
  • Ângela Maria Borges do Nascimento Faculdade de Olinda e Coletivo Feminista Cabelaço

DOI:

https://doi.org/10.26512/revistainsurgncia.v8i1.40675

Keywords:

Paulo freire, bell hooks, linguagem inclusiva, genero, interseccionalidade

Abstract

Following narratives on the conflict between Paulo Freire and U.S. feminists about the language Freire used, this article seeks to bring an additional view on the path chosen by one of them, bell hooks, in her criticism. Loyal to his thesis, analysing and admitting to the mistake of minimizing the impact of language in his Pedagogy of hope after feminist criticism, Freire begins to use inclusive language. Bell hooks’s precious dialogue, however, goes beyond criticism and fixing. In her analysis of the situation, she explains in her Teaching to transgress, in a delicate manner, the fruits yielded post-criticism. It is our aim to observe that bridge built in education for human rights, which considers social, gender, class, race and sexuality struggles from an intersectional perspective, between a male and a female masters educating themselves mutually.

 

Author Biography

Ângela Maria Borges do Nascimento, Faculdade de Olinda e Coletivo Feminista Cabelaço

Advogada, consultora jurídica para formalização de organizações populares negras e de mulheres, defensora dos direitos humanos das mulheres e da população negra, integrante do Coletivo Feminista Cabelaço. http://lattes.cnpq.br/7138359060381958 Email: angelborges@hotmail.com

References

FLEURI, Reinaldo M.; COSTA, Marisa V. Travessia: questões e perspectivas emergentes na pesquisa em educação popular. Ijuí: Unijuí, 2001.

FLEURI, Reinaldo M.; MURACA, Mariateresa. Um enfoque feminista da perspectiva político-pedagógica Freiriana. In: STRECK, Danilo R.; ESTEBAN, Maria Teresa (orgs.). Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013, v. 1, p. 96-109.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido, 17. ed, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. Paulo Freire e a educação popular. 2018. Proposta 113 Fase. Disponível em: <https://is.gd/Div0232> ou <https://sindacs.org.br/novo/wp-content/uploads/2018/06/Paulo-Freire-e-a-Educa%C3%A7%C3%A3o-Popular..pdf>. Acesso em 21 out. 2021.

OLIVEIRA, Erika. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Lutas Sociais, São Paulo, v. 19 n. 34, p. 219-222, jan./jun. 2015. Disponível em <https://revistas.pucsp.br/index.php/ls/article/download/25769/pdf>. Acesso em 7 nov. 2021.

WERNECK, Jurema. Políticas públicas para as mulheres negras. Passo a passo, defesa, monitoramento, e avaliação de políticas públicas. Rio de Janeiro, Criola, 2010.

Published

31.01.2022

How to Cite

PONTES-SARAIVA, Ana Carolina Amaral; BORGES DO NASCIMENTO, Ângela Maria. Intersecting Freire: bell hooks, inclusive language and dialogue. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 8, n. 1, p. 115–132, 2022. DOI: 10.26512/revistainsurgncia.v8i1.40675. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/40675. Acesso em: 11 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.