Childhoods, silence, and rights
notes for a historiography
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhh.v13i29.56947Keywords:
Childhood, Historiography, RightsAbstract
This paper addresses the historical construction of childhood notions, exploring how its conceptions and the relationships between adults and children have been interpreted in the historiographical production linked to the theme. The article highlights how childhood was treated as a socially constructed category, subject to different cultural, social and political influences. The article analyzes childhood from the perspective of children as mini adults to contemporary times, where there is an emphasis on child protection through legislation. The research also addresses issues of child violence, focusing on sexual violence against girls, and reflects on the need to understand childhood as an experience conditioned by different historical and social contexts.
Downloads
References
ARIÈS, Phillippe. História social da criança e da família. 2.ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
BRASIL. Decreto N. 17.943, de 12 de outubro de 1927. Dispõe sobre o Código de Menores de 1927. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=DEC&numero=17943- A&ano=1927&ato=e760TR65kMZpWT606. Acesso em: 20 jul. 2021.
CARVALHO, Marta M. C. Quando a história da educação é a história da disciplina e da higienização das pessoas. In: FREITAS, Marcos C. (org.) História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez. 1997. p.269-287.
CORAZZA, Sandra M. Infância & educação: era uma vez... quer que conte outra vez? Petrópolis: Vozes, 2002.
DEL PRIORE, Mary. História das crianças no Brasil. 7.ed. São Paulo: Contexto, 2013.
DONZELOT, Jacques. A polícia das famílias. Rio de Janeiro: Graal, 1980.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 9.ed. Rio de Janeiro: Graal, 1990.
FREITAS, Marcos. História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 2003.
GHIRALDELLI, Paulo. As concepções de infância e as teorias educacionais modernas e contemporâneas. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 45-58, 2000.
HILLESHEIM, Betina.; GUARESCHI, Neuza. De que infância nos fala a psicologia do desenvolvimento? Algumas reflexões. Revista Psicologia da Educação, São Paulo, n.25, p.75-92, dez. 2007.
JOSIOWICZ, Alejandra. Psychoanalysis and the transformations of childhood in the articles and columns written by Clarice Lispector, 1952-1973. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, jan.-mar. 2020.
KATZ, Ilana. Café filosófico: Infância e política. Youtube. [2018]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_oYvs1mQrFQ&t=19s. Acesso em: 2 mar. 2023.
LOPES, Thiago; MAIO, Marcos. Puericultura, eugenia e interpretações do Brasil na construção do Departamento Nacional da Criança (1940). Tempo, Niterói, v. 24, n. 2, p. 349-368, 2018.
LUZ, Rafael; GONÇALVES, Hebe. Psicologia, Direito e Depoimento Especial: uma proposta de leitura descolonial. In: SOARES, Laura et al. (org.) Psicologia social jurídica: articulações de práticas de ensino, pesquisa e extensão no Brasil. Florianópolis: Abrapso, 2022.
MACHIESKI, Elisangela. Infâncias em processo: direitos, famílias, (des)abrigamentos Santa Catarina, década de 1990. Tese (Doutorado em História) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
MATTOSO, Kátia. Bahia, século XIX: uma província no Império. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992.
MIRANDA, Humberto; SILVA, Jedivam. De menor a jovem-adolescente: (re) pensando a legislação infanto-juvenil no Brasil. In: SILVA, Tarcísio (org.) As Juventudes e seus diferentes sujeitos. Recife: EDUFRPE, 2017.
NASCIMENTO, Antonio; HETKOWSKI, Tânia. Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador: EDUFBA, 2009.
MONTEIRO, Edson. Os Brasis de Uruçumirim: uma prosa histórica sobre os nativos Tupinambás da Guanabara de Aimberê. Rio de Janeiro: Tauari, 2000.
MOURA, Esmeralda; AREND, Silvia M. F. Um norte em comum: infância no sul do Brasil na produção historiográfica brasileira. In: CARDOSO, José et al. (org.) História das Crianças no Brasil Meridional. São Leopoldo: Oikos, 2016. p. 37-56.
PEREIRA, Rita M.; MACEDO, Nélia M. (orgs.). Infância em pesquisa. Rio de Janeiro: Nau, 2012.
PROFICE, Cristina; SANTOS, Gabriel. De Grumetes a Kunumys: estilos de infância brasileira. História e Educação, Porto Alegre, v. 21, n. 53, p. 307-325, set./dez. 2017.
RAMOS, Fábio. A história trágico-marítima das crianças nas embarcações portuguesas do século XVI. In: DEL PRIORE, Mary (org.) A história das crianças no Brasil. 7.ed. São Paulo: Contexto, 2013.
RIZZINI, Irene. O século perdido: raízes históricas das políticas públicas para infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 2011.
RIZZINI, Irene; PILOTTI, Francisco (orgs) A arte de governar crianças: a história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 2011.
ROVERI, Fernanda T. Erros que podem ser corrigidos ou evitados: Conselhos de Leonor posada às meninas (década de 1950). Revista História da Educação, São Paulo, v. 24, p. 1-23, 2020.
SOSENSKI, Susana. Enseñar historia de la infancia a los niños y las niñas: ¿para qué? Revista Tempo e Argumento. Florianópolis, v.7, n.14, p.132 ‐ 154, 2015.
VENÂNCIO, Renato. Os aprendizes da guerra. In: DEL PRIORE, Mary (org.) História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 1996. p.192-209.
VOLTOLINI, Rinaldo. Psicanálise e inclusão escolar: direito ou sintoma? Estilos da Clínica, São Paulo, v.9, n.16, p.92-101, 2004.
VOLTOLINI, Rinaldo et al. Crianças públicas, adultos privados: Falar da infância. Clínica & Cultura, São Paulo, v.8, n.2, p.108-121, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 History, histories

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who submit papers with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.

