Childhoods, silence, and rights

notes for a historiography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhh.v13i29.56947

Keywords:

Childhood, Historiography, Rights

Abstract

This paper addresses the historical construction of childhood notions, exploring how its conceptions and the relationships between adults and children have been interpreted in the historiographical production linked to the theme. The article highlights how childhood was treated as a socially constructed category, subject to different cultural, social and political influences. The article analyzes childhood from the perspective of children as mini adults to contemporary times, where there is an emphasis on child protection through legislation. The research also addresses issues of child violence, focusing on sexual violence against girls, and reflects on the need to understand childhood as an experience conditioned by different historical and social contexts.

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Author Biographies

Debora Rickli Fiuza, Campo Real Faculty

Psicóloga. Doutora em Desenvolvimento Comunitário (Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Desenvolvimento Comunitário, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Unicentro, Paraná). Pesquisadora do Centro Interdisciplinar de Estudos de Gênero, da Unicentro.

Luciana Klanovicz, Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro)

Professora do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Desenvolvimento Comunitário da Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), Guarapuava, Paraná. Coordenadora do Centro Interdisciplinar de Estudos de Gênero (Cieg-Unicentro). Bolsista Pós-Doutorado Sênior (CNPq) no Programa de Pós-Graduação em História da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGH-UDESC).

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Published

2025-11-06

How to Cite

Fiuza, D., & Klanovicz, L. (2025). Childhoods, silence, and rights: notes for a historiography. History, Histories, 13(29). https://doi.org/10.26512/rhh.v13i29.56947

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